۱ نظر
۱,۷۲۹ بازدید

سید یعقوب رضوی

ابوالفارس رامهرمز سرزمینی محروم به قدمت تاریخ، نیازمند توجه و توسعه است

در تقسیمات جغرافیای سیاسی، ابوالفارس با همین نام رسمی، در جنوب غربی ایران، واقع در استان خوزستان، شرق شهرستان رامهرمز و تابع این شهرستان میباشد.
کد خبر : 4386
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 بهمن 1399 - 9:32

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا،سید یعقوب رضوی طی یاداشتی به این سایت ابوالفارس را سرزمین محروم به قدمت تاریخ معرفی کرد که نیازمند توسعه هست متن یاداشت به شرح ذیل هست:

 «نگارش یک»

🔘در گذار به شهرستان رامهرمز،سرزمینی رشد یافته در طول ادوار تاریخ و تمدن، برای جستجوی منطقه‌ای با قدمت سکونت‌گاهی به درازای قرنها و هم دارای جلوههای متنوع و باشکوه طبیعی و خزائن عظیم زیرزمینی، ابوالفارس، نامی آشنا و پرآوازه و مقصدی زیبا و پرجاذبه است…

💠 در تقسیمات جغرافیای سیاسی، ابوالفارس با همین نام رسمی، در جنوب غربی ایران، واقع در استان خوزستان، شرق شهرستان رامهرمز و تابع این شهرستان میباشد. از سمت شمال به امتداد رشته کوه‌های زاگرس، از سمت شرق به شهرستان بهمئی«لیکک» استان کهگلویه و بویراحمد، از جنوب و جنوب شرق به بخش سلطان آباد، از سمت غرب به شهر رامهرمز و از شمال غرب به محدوده ای از شهرستان باغملک ارتباط دارد. فاصله آن با مرکز شهرستان «شهر رامهرمز» ۶۰ کیلومتر میباشد.

♦️ تا قبل از سال ۱۳۹۲ این منطقه به عنوان یک دهستان تابع بخش مرکزی رامهرمز بوده که از ابتدای سال ۹۲ با ارتقاء آن از دهستان به بخش، به عنوان بخش ابوالفارس «یک واحد سیاسی- اداری مستقل از سایر بخشها» شناخته میشود. سابقه حضور ساکنان فعلی آن به بیش از ۱۰۰ سال میرسد. به لحاظ قومیت، زبان، لهجه و گرایشات دینی، اهالی این بخش به طورکلی از قوم لر و از شاخه لرهای بهمئی«ایل بهمئی» با طوایف وتیرههای زیرمجموعه خود میباشد. احمدی، علاءالدینی«شیخ، محمدی» و محمدموسایی به زبان فارسی با لهجه و گویش لری بهمئی تکلم می‌کنند.

🔰معتقد به دین اسلام و متعهد به مذهب شیعه دوازده امامی«ع»میباشند. لذا به لحاظ وضعیت اجتماعی و فرهنگی وقومیتی بخش ابوالفارس، همگنی وسنخیت بسیار نزدیکی با ساکنان شهرهای همجوار خود همچون رامهرمز، باغملک، بهبهان،جایزان،لیکک و سایر مناطق جمعیتی کوچک و بزرگ پیرامونی دارد.

🔹این بخش دارای ۲۵ روستا میباشد که در تقسیم بندی تابع دو دهستان به نامهای باوج«مرکز بخش» و سه تلون قرار میگیرند.

🔸درباره توصیف جغرافیای طبیعی این بخش خالصه بیان این است که آنچه از عناصر متنوع و زیبای طبیعت در پنهای ایران زمین مشاهده می‌کنید سرزمین ابوالفارس نیز آن را داراست.دشتهای کوچک و هموار سکونتگاهی و کشاورزی، کوههای بلند و مرتفع زاگرس، رودخانه ها، چشمه ها و آبشارهای دائمی و فصلی، تپه ماهورهای کوچک و بزرگ و پردامنه،مراتع چراگاهی وسیع وجنگلهای کوهستانی بلوط و بنه و درختان و درختچه ها و بوته های خودروی متنوع و پرفایده«گیاهان دارویی» فصل بهارسبز و خرم با کوهها، تپه ها و مزارع سرسبز وگلهای رنگارنگ. این عناصر و شرایط طبیعی در منطقه ابوالفارس، چشم انداز و چهره‌ای کاملاً متفاوت با سایر نقاط
شهرستان رامهرمز ایجاد کرده است.

🔘آب و هوایی متفاوت‌تر و خنک‌تر،بارش‌های بیشتر باران و درمواقع خیلی سرد بارش برف و وقوع یخبندان، رویش انواع درختان میوه و احداث باغات متنوع،کشت‌های زراعی مداوم گندم و برنج، پرورش دامهای سبک و سنگین و طیور و پرندگان خانگی جلوه‌های رنگارنگی است که همگی ناشی از تنوع جغرافیای طبیعی و شرایط توپوگرافی این منطقه است.

💠 در بخش ابوالفارس سه رودخانه دائمی جریان دارد که منشاء ایجاد آنها چشمه‌هایی است که از دل کوههای بلند شمال و شرق منطقه«روستاهای بالادست»جریان می‌یابد. رودخانه حاجی آباد، رودخانه کل احمدی و رودخانه زیرراه که بزرگترین و مهمترین آنها رودخانه زیرراه است که در سرچشمه تشکیل دهنده آن، آب فراوان و زمین‌های زراعی آبی و چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی وجود دارد که محل اصلی تفرجگاه طبیعی اهالی منطقه و گردشگران غیربومی می باشد. این سه رودخانه در امتداد خود به روستای باوج مرکز بخش ابوالفارس منتهی میشوند و در آنجا با یکدیگر تلقی شده و رودخانه بزرگ ابوالفارس را تشکیل میدهد که از روستاها و زمین‌های آبی پایین دست ابوالفارس عبور می‌نماید و چشم‌انداز زیبا و منبع تأمین آب مطمئنی را به وجود آورده است. این رودخانه درنهایت به دشت سلطان‌آباد و رودخانه مارون می‌پیوندد که به سوی خلیج فارس جریان می یابد.

♦️کوهپایه‌های ابوالفارس دارای معادن بزرگ سنگ‌های گران قیمتی میباشد که پس از کشف این معادن سنگ،اقداماتی جهت استخراج سنگ ها و انتقال آنها به کارخانه‌های فرآوری محصولات معدنی«تولید شیشه» در سایر نقاط کشور در حال اجرا می باشد. معادن سنگ سیلیس در روستای پای ریشه کوه و حاجی‌آباد و معادن دیگر در روستای سه تلون مهمترین نقاط از جهت وجود سنگ‌های گران‌قیمت معدنی میباشد که اهتمام بیشتر متولیان امر را جهت ایجاد معادن بیشتر و احداث کارخانجات در مجاورت معادن را می طلبد. بخش ابوالفارس از این لحاظ یکی از غنی‌ترین مناطق معدنی استان خوزستان میباشد.

🔰آنچه جغرافیای ابوالفارس را نه فقط در شهرستان رامهرمز و استان خوزستان، بلکه در سراسر سرزمین ایران، متفاوت کرده است را باید در لایه های زیرین خاک آن جستجو کرد!

🔹ذخایر عظیم و پرحجم نفت و گاز در لایه های زیرزمینی این منطقه، دهها سال است که نام ابوالفارس را در فهرست مناطق نفت خیز کشور بلندآوازه کرده است. وجود قریب به ۸۰ حلقه چاه نفت و گاز و میدان نفتی پارسی دره نی به عنوان یکی از اصلی‌ترین میادین نفتی کشور و عبور دهها کیلومتر لوله‌های انتقال نفت و گاز که شاهرگ حیاتی نفت کشور محسوب میشود«مستند به پژوهشهای شرکت ملی نفت»جلوه های باشکوهی از عظمت ثروت‌های خدادادی در بخش ابوالفارس میباشدکه علاوه بر طبیعت زیبا و چشم‌نواز آن،استعدادهای کم‌نظیر این منطقه را در موضوع مخازن نفت و استخراج و انتقال نفت در کشور نشان میدهد.

🔘 از خصوصیات کم نظیر نفت ابوالفارس، سبک بودن و قابلیت بالای فرآوری و تولید محصوالت جانبی از آن می‌باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سامان جمعه , 28 بهمن 1401 - 20:47

واقعا این منطقه نیاز به اهمیت بیشتری داره چون با این همه خزائن حیف است که مردمش از کمترین امکانات و اصل مطلب بیکاری جوانان رنج می برند خواهشا مسئولین محترم بفکر باشید