محددانشی نژاد

انتخاب خوب آینده خوب/نظام مطالبه گری از شورای شهر توسط سازمان‌های مردم نهاد باید در بهمئی تقویت شود

متاسفانه اعضای شورا با طرح شعارهای احساسی ، هیجانی ، انقلابی ، مذهبی و مدنی روی کار ‌می‌آیند و تا مدتی سرمست از پیروزی شعارهایی دال بر توسعه، فسادزدایی و رفع معضلاب شهری و … سر می‌دهند
کد خبر : 7637
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 11:46

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا، محمددانشی نژاد ازهنرمندان فعال شهرستان بهمئی طی یادداشتی درباره وضعیت شوراهای شهر به این سایت ارسال کرده اند  متن یادداشت به شرح ذیل می باشد:

نظام مطالبه گری از شورای شهر توسط سازمان‌های مردم نهاد باید در بهمئی تقویت شود. در سطح شهرستان ما یک مشکل اساسین روزی فرهنگی داریم که این در سایه آگاهی و تقویت باورهای مردم به مشارکت اجتماعی در توسعه شهری محقق می شود. مردم شهرستان بهمئی  آگاهی دارند و این آگاهی باید بیشتر تقویت شود که اعضای شورای شهر باید دارای تجربه و تخصص در مدیریت شهری باشند. انتخاب افراد فامیل و یا هم قوم و قبیله نمیتواند مشکلات شهر را برطرف سازد.

متاسفانه اعضای شورا با طرح شعارهای احساسی ، هیجانی ، انقلابی ، مذهبی و مدنی روی کار ‌می‌آیند و تا مدتی سرمست از پیروزی شعارهایی دال بر توسعه، فسادزدایی و رفع معضلاب شهری و … سر می‌دهند.

شما فرض کنید کسی که در  شهر لیکک به یک رئیس‌جمهور رأی می‌دهد با رئیس‌جمهور ارتباط عینی و تنگاتنگی ندارد ولی نماینده یک شورای شهر کوچک یا روستا همان آدمی که در محله ما زندگی می‌کرد و می‌شناختیم، اوضاع و احوال زندگی‌اش را باخبر بودیم متوجه می‌شویم که دارد اوضاعش بهتر و بهتر می‌شود و این را ممکن است نسبت بدهیم به فسادی که در شوراها وجود دارد و چیزهایی از این دست. بنابراین ما درک و ارزیابی عینی‌تری از شوراها داریم و همین ممکن است موجب ناامیدی بیشترمان بشود.

اما در کل هنوز هم باید پای چیزهایی مثل شوراها ایستاد. برای اینکه برای درست شدن جامعه همین طوری ذره ذره پیش می‌رود. یعنی این طور نیست که یک دفعه، یک شورای بسیار عالی، یک دولت بسیار عالی، از آسمان بیفتد تویِ دامن مردم جامعه‌ای و آن وقت بروند باهاش حال بکنند. اصلاً از این خبرها نیست. ذره ذره همین‌ها ساخته می‌شود، خراب می‌شود ناامید می‌شویم دوباره از نو می‌سازیم، تصمیم‌گیری‌هامان را بهتر می‌کنیم و جلوتر می‌رویم.

به علاوه ما حتی اگر بگوییم به دردمان نمی‌خورد و نرویم هیچ اتفاق بهتری برای ما رخ نمی‌دهد برای اینکه به هر حال در مورد مسائل عمومی تصمیم‌گیری می‌شود از جمله در شوراها در سطح محله ما شهر ما روستای ما یا هرجای دیگری و البته در سطح عمومی و ما بخواهیم یا نخواهیم این تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود.

کاری که ما با فرستادن نمایندگان به شوراها می‌کنیم این است که مقداری ممکن است روی تصمیم‌گیری‌ها تأثیر بگذارد و یک مقدار مختصری منافع خودمان را دخیل کنیم در تصمیم‌گیری‌های عمومی. در غیاب ما این تصمیم‌گیری‌ها انجام خواهد شد بدون اینکه ما ذره‌ای بتوانیم منافع‌مان را پیش ببریم ولی در اینجا این امکان به ما داده می‌شود که ذره بتوانیم منافع‌مان را پیش ببریم و من بر ذره‌ای پیش بردن منافع تأکید می‌کنم برای اینکه قرار نیست با یک رأی ما یک گلستان درست کنیم.

به علاوه باید بدانیم هزینه این کار چیه. هزینه اولیه این کار رأی است. اگر بیشتر می‌خواهیم باید خب نگاه بکنیم ببینیم به کی رأی می‌دهیم و درست انتخاب بکنیم و اگر باز هم بیشتر می‌خواهیم باید نگاه کنیم که چگونه کسی که به او رأی دادیم دارد کارش را انجام می‌دهد و بخشی از مسئولیت شهروندی خودمان را که عبارت است از نظارت بر کسانی که حق رأی خودمان را به آنها واگذار می‌کنیم، بخواهیم از آنها که کارشان را درست انجام بدهند و اگر ما این مسئولیت‌های اولیه شهروندی را انجام بدهیم آن وقت ممکن است که فکر کنیم که این رأی واقعاً یک جاهایی به دردمان می‌خورد.

محمد دانشی نژاد 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.