جمهوری اسلامي ایران از ظرفيت هاي بالايي در حوزه هاي مختلف از جمله‌ سیاسی ،فرهنگی،اقتصادي، اجتماعی و ...برخوردار مي باشد كه در زمينه اميدآفريني در جامعه رسانه ها مسئوليت خطيري بر دوش دارند.

داود طلوعی مطلق

خبرنگاران چشم بصیر و گوش شنوا جامعه هستند

نقش تعامل مردم و مسئولان در رشد كمي و كيفي خدمات كه بستر ساز توسعه پايدار در جامعه مي باشد را رقم مي زند.
کد خبر : 342
تاریخ انتشار : جمعه 17 مرداد 1399 - 11:55

به گزارش سایت خبری عصر آشنا جهانگیر آشنا پژوهشگر علوم اجتماعی بمناسبت ۱۷مرداد روز خبرنگار در یاداشتی این‌روز را به خبرنگاران تبریک گفت:

۱۷مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه ۸ نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسیدند به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
ضمن یاد وخاطره شهدای ۱۷مرداد این روز را خدمت خبرنگاران عزیز تبریک عرض میکنم.

خبرنگاران چشم بصیر و گوش شنوا جامعه هستند.خبرنگاران با تکیه بر سلاح خود که ‌رسانه هست پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند.
بیان نیازمندی ها و مطالبات مردم در سطحی فراتر از افراد و گروه ها به مسئولان یا اطلاع رسانی فعالیت های دستگاه های اجرایی و اداری بیانگر نقش و رسالت سنگین رسانه در جامعه اسلامی است ، مسئله بسیار مهم و با ارزشی که رسانه ها باید به آن توجه بکنند امانتداری و انتقال صحیح اخبار مهم ترین چاشنی این رسالت سنگین بوده و در عصری که اخبار و مطالب نادرست و شایعه در فضای مجازی رد و بدل می شود تنها جایگاه تکیه به مطالب درست را باید از رسانه مطالبه کرد.

مسئله مهمی که اهمیت رسانه ها را در عصر مدرن با دنیای مجازی متفاوت کرده، شناسنامه دار بودن رسانه از دیگر سیستم های نقل و انتقال اطلاعات است.

در این نوشته به چند نکته مهم که بیانگر اهمیت و ارزش رسانه و جایگاه آنها را در جامعه مشخص میکند به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد.

*رسانه ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند.

اهمیت رسانه ها در جامعه به عنوان یک ابزار قوی از بسیاری چالش ها و تنش ها پیشگیری می کند.آگاهی مردم از گزارشها و عملکرد دولتها و بیان مطالبات و نیازمندی مردم به مسئولان که توسط رسانه ها شکل میگیرد یک اصل مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.به همین‌ خاطر ارتباط بین مردم و مسئولان در این مقوله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

*نقش مهم رسانه در تقویت اعتماد و امید به آینده در جامعه

اطلاع رسانی عملکرد دولتها از طریق رسانه های جمعی تاثیر بسیار مهمی در رضایت مردم و بالا آمدن روحیه امید در دل مردم دارد.باخبر بودن مردم از مشکلات، تنگناها و داشته های ملی موجب می شود تا سطح همفکری و مشارکت مردم با دستگاه های اجرایی بالا برود و میزان نارضایتی مردم
کاهش پیدا کند.

*تعامل دو طرفه مردم و مسئولان با رسانه

نقش تعامل مردم و مسئولان در رشد کمی و کیفی خدمات که بستر ساز توسعه پایدار در جامعه می باشد را رقم می زند.ارتباط مردم و مسئولان با رسانه نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی دو طرفه خواهد داشت و در پیشرفت کارها و حل مشکلات بسیار مهم و اثر گذار میباشد

*توجه به نقش فرهنگ سازی رسانه ها

جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف از جمله‌ سیاسی ،فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی و …برخوردار می باشد که در زمینه امیدآفرینی در جامعه رسانه ها مسئولیت خطیری بر دوش دارند.
فرهنگ سازی مشتمل بر فرهنگ پذیری (به معنای تاثیرگذاری بر هسته و پوسته فرهنگ) و فرهنگ گرایی (به معنای تاثیرگذاری بر پوسته فرهنگ) و با بهره گیری از نظریه های ارتباطی، به تجزیه و تحلیل تاثیرات فرهنگی رسانه ها در عرصه های اندیشه پردازی، ارزش گذاری، هنجار سازی، نماد سازی، جامعه پذیری، الگوسازی و نوآوری رفتاری مبادرت می ورزد و این فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد که رسانه ها در عرصه هسته فرهنگ از توان تعلیمی و تثبیتی در زمینه فرهنگ پذیری برخوردارند و در مورد پوسته فرهنگ دارای توان تغییر رفتارها و الگوهای اجتماعی در جهت فرهنگ گرایی هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.