۰ نظر
۱۸۲ بازدید

جهانگیر آشنا:جنگ شناختی به‌طور بالقوه بی‌پایان است زیرا هیچ صلح یا تسلیم برای این نوع درگیری وجود ندارد.

داود طلوعی مطلق

کارگاه تخصصی آموزش سواد رسانه ای با محوریت جنگ شناختی در حوزه مقاومت بسیج ثارالله ناحیه بهمئی برگزار شد.

کارگاه تخصصی سواد رسانه ای ویژه فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج ناحیه بهمئی برگزار شد.
کد خبر : 36092
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 تیر 1401 - 10:04

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا ستواندوم پاسدار کاووس احمدی نژاد فرمانده حوزه مقاومت بسیج ثارالله ناحیه بهمئی گفت: کارگاه تخصصی سواد رسانه ای ویژه فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج برگزار شد. آموزش رسانه ای، این توانایی را به افراد می‌دهد که تشخیص دهند، کدام شبکه و رسانه، خبر را تحریف کرده و یا با مطالب کذب ادغام می‌کند. در جامعه امروز ما، یک شایعه می‌تواند سراسر کشور را در سریع‌ترین زمان ممکن بپیماید و باعث بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، کم و زیاد شدن منابع کشور و ایجاد تنش در فضای عمومی جامعه شود. شما به عنوان عضوی از این جامعه باید به سلاح سواد رسانه ای مجهز باشید، در غیر این صورت با شنیدن هر خبری ممکن است دچار هیجانات کاذب، سردرگمی و از کف دادن سررشته امور شوید.

جهانگیر آشنا کارشناس فضای فضای و سواد رسانه در این کارگاه با بیان اینکه در جنگ شناختی، ذهن انسان به میدان نبرد تبدیل می‌شود. هدف این است که نه تنها آنچه مردم فکر می‌کنند، بلکه نحوه تفکر و عمل آنها نیز تغییر کند. اگر جنگ شناختی با موفقیت انجام شود، باورها و رفتارهای فردی و گروهی را شکل داده و تحت تأثیر قرار می‌دهد تا به نفع اهداف تاکتیکی یا استراتژیک دشمن یا مهاجم تغییر کند. جنگ شناختی در شکل شدید و افراطی خود، این ظرفیت و توانایی را دارد که کل جامعه را بشکند و از هم فرو بپاشد، به طوری که دیگر اراده جمعی برای مقاومت در برابر نیات دشمن از بین برود و وجود نداشته باشد. در جنگ شناختی دشمن می‌تواند بدون توسل به زور یا اجبار آشکار، کل جامعه را تحت سلطه خود درآورد. اهداف جنگ شناختی را می‌توان با افق‌های زمانی
کوتاه مدت، محدود کرد. از سوی دیگر این اهداف می‌توانند استراتژیک و بلندمدت و برای چند دهه برنامه‌ریزی شده باشند.

آشنا افزود :در قرن گذشته، ترکیب ابتکاری پیاده نظام متحرک، نیروی زره‌پوش و نیروی هوایی منجر به شکل‌گیری نوع جدیدی از جنگ شد. امروز نیز جنگ شناختی قابلیت‌های سایبری، اطلاعات، روان‌شناسی و مهندسی اجتماعی را برای دستیابی به اهداف خود ترکیب کرده و به خدمت می‌گیرد. جنگ شناختی از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای هدف قرار دادن افراد با نفوذ، گروه‌های خاص و تعداد زیادی از شهروندان به صورت انتخابی و سریالی در یک جامعه استفاده می‌کند. جنگ شناختی به دنبال ایجاد شک و تردید، معرفی روایت‌های متضاد، قطبی کردن افکار، رادیکالیزه کردن گروه‌ها و ایجاد انگیزه در آنها برای اعمالی است که می‌تواند یک جامعه منسجم را از هم گسیخته یا تکه تکه کند.

جهانگیر آشنا کارشناس جنگ شناختی تصریح کرد باتوجه با که جنگ شناختی این روز‌‌‌‌‌ها به محور اصلی عملیاتی ناتو تبدیل‌شده و در حال حاضر توسط فرماندهی ناتو در نورفولک‌ ایالات‌متحده امریکا درحال‌توسعه است،عبارت‌اند از:
-جنگ شناختی با اطلاعات شروع می‌شود، اطلاعات را می‌توان سوخت جنگ شناختی در نظر گرفت.
-جنگ شناختی «هنر استفاده از فناوری‌‌‌‌‌‌ها برای تغییر شناخت اهداف انسانی»است.
-جنگ شناختی فقط مبارزه با آنچه مردم فکر می‌کنند، نیست، بلکه مبارزه با طرز فکر آنها است و اگر بتوان طرز فکر مردم را تغییر داد. این بسیار قدرتمندتر و بسیار فراتر از اطلاعات [جنگ] و روانی است.
-جنگ شناختی، از فرد گرفته تا دولت‌‌‌‌‌‌ها و سازمان‌های چندملیتی، را دربر می‌گیرد و دامنه جهانی دارد.
-در جنگ شناختی توسعه قابلیت‌‌‌‌‌‌ها برای آسیب رساندن به توانایی‌های شناختی حریفان یک ضرورت خواهد بود.
-ناتو در جنگ شناختی باید توانایی محافظت از فرآیند تصمیم‌گیری خود و مختل کردن روند تصمیم‌گیری دشمن را به دست آورد
-در جنگ شناختی‌؛ هر استفاده‌کننده از فناوری‌های اطلاعاتی مدرن یک هدف بالقوه است‌ و سرمایه انسانی یک کشور را هدف قرار می‌دهد.
-پیروزی در جنگ شناختی بیشتر بر اساس تسخیر موقعیت روانی-فرهنگی تعریف می‌شود تا موقعیت جغرافیایی.
-جنگ شناختی به‌طور بالقوه بی‌پایان است زیرا هیچ صلح یا تسلیم برای این نوع درگیری وجود ندارد. همان‌طور که این حالت جدید نبرد هیچ مرز جغرافیایی ندارد، محدودیت زمانی نیز ندارد.

جهانگیر آشنا در پایان بهترین راه مقابله با جنگ شناختی را بالا بردن سطح آگاهی در سواد رسانه و آموزش عمومی سواد رسانه ای دانسته اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.