آسیه مجیدی مهر

تجلیل از خبرنگاران شهرستان بهمئی بمناسبت روز خبرنگار

درمراسمی از خبرنگاران شهرستان بهمئی تحلیل شد.
کد خبر : 39881
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 9:10

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا؛ فرماندار شهرستان بهمئی در مراسم تجلیل از خبرنگاران این شهرستان گفت: برای ریل‌گذاری پیشرفت و توسعه شهرستان ، باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم و یقیناً تحقق این مهم بدون همت این قشر مهم امکان‌پذیر نخواهد بود

علی محمدی با تاکید بر لزوم حفظ اعتماد عمومی، پوشش به موقع و صحیح اخبار را تلاشی در جذب سرمایه های اجتماعی ذکر کرد و افزود: رسانه نقش مهمی در تنویر افکار عمومی و نیز اعتماد سازی در جامعه دارد و با بررسی ابعاد این وظیفه خطیر باید نسبت به فرهنگ سازی و تحلیل وضع موجود در تمامی بخش ها به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی تلاش کرد.

محمدی افزود:اولین خبرنگار حضرت زینب (س) بود که نقش رسانه ای خود را در واقعه عاشورا به نحوه احسنت انجام داد .احترام و جایگاه خبرنگاران برای ما بسیار با ارزش است .

فرمانداری بهمئی خبرنگاران بهمئی را خبرنگاران دلسوزی دانست و گفت:حاشیه ای از این خبرنگاران در سطح شهرستان وجود ندارد و همه درکنار مسئولان برای توسعه شهرستان قلم میزنند .

محمدی ادامه داد:خبرنگارانی که برای ادارات خبر و یادداشت و گزارش کار می کنند مدیر اداره مکلف است هر سه ماه یک بار تجلیل و حداقل پرداخت هزینه اینترنت خبرنگاران اقدام کنند.

وی از تلاش های خبرنگاران شهرستان در همه زمینه ها تقدیر و تشکر کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی گفت: خبرنگاران هم باید بدانند که شاید برخی خبرها را بتوان خام به افکار عمومی تحویل داد، اما غالب خبرها را باید پخت و آنها را روی سفره افکار عمومی چید و از این نظر، خبرنگار مثل یک کدبانوست که در مطبخ رسانه، موظف به پرورش خبر است تا ذائقه عمومی دچار اشمئزاز نشود و خبر باید با چاشنی های متنوع آنگونه به افکار عمومی منتقل شود که نه ترش, نه تلخ و نه شور باشد

عادل پورجشیره افزود: خبرنگار مثل داور یک بازی ورزشی که موظف به حفظ حرمت بازیکنان و مربیان و سایرکادرهاست، تنها و تنها موظف به ارزیابی رفتارهاست و یا همانند پلیس های راهنمایی، اگر هم بخواهد تنبیهی را در دستور کار خود قرار دهد، یقیناً مجاز به تنبیه رفتارهاست و هرگز حق ندارد که شخصیت مدیری را نقد کرده و یا بار اهانتی به متن خبر بیفزاید و اینجاست که خبرنگار از یکسو حق بزرگنمایی و سیاه نمایی ندارد و از سوئی در قبال زیبا نمایی کاذب مدیران قد علم کرده و قلم می زند و حیثیت رسانه، مرهون همین نقش آفرینی رسالت مدار اوست!

وی گفت: همگان انتظاردارند که خبرنگار با تعهد وصداقت وشجاعت کار کند اما فراموش می کنند که این دوستان حقوقی هم دارند که باید ادا شود و زمینه‎ی مساعدی برای فعالیت و تقویت انگیزه‎ها وحفظ رغبت وارتقا کیفیت ها در کار رسانه ای باید فراهم شود “احتیاج پرنده را از آسمان به زمین می کشاند”

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی ادامه داد: کمال بی انصافی است که مدیران در قبال این همه نارسائی های ناشی از کم کاری ها و مدیریت های ناکارآمد خویش، انتظار یک نقد و یا یک خبر نه چندان همراه را نداشته باشند و همواره بخواهند که رسانه ها، آکنده از تعاریف از مدیرانی باشند که انصافاً مستحق تمجید نیستند و انتقادات رسانه ای برای آنها در حکم همان داروهای تلخ مزه ای هستند که قابلیت شفابخشی دارند و گریز برخی مدیران از این انتقادات تیز اما نجاتبخش، شبیه طنز گریز بیماران از داروهای تلخ اما شفابخش است!

پور جشیره گفت : خدمات نظام جمهوری اسلامی و زحمات مدیران و دولت پوشش خبری مناسب و امیدآفرین باشد

وی گفت: نکته ی دیگری که بسیار حائز اهمیت است این است که با توجه به فرهنگ رو به تکامل روزنامه خوانی حمایت از نشریات مکتوب و سایر رسانه های محلی در حقیقت کمک مستقیم به رشد جریان توسعه ی فرهنگی در شهرستان است همه واقفند که توسعه ی فراگیر و پایدار، بنیادی ترین اصل در تعامل و ترقی یک جامعه است واقعا چه ابزاری اساسی تر می تواند از رسانه های جمعی در بحث توسعه ی فرهنگی نقش آفرینی کند؟ آیا فرایند توسعه ی فرهنگی و به تبع اقتصادی و توسعه عمرانی جز از رهگذر ارتقاء سطح آگاهی ها و فرهنگ عمومی و جلب مشارکت مردمی و اعتماد سازی و طرح مسائل و ضرورت ها و اولویت ها و مطالبات که همه جزء کارکردهای رسانه ها هستند امکان پذیر است؟ در حال حاضر چند هزار نفر از بهمئی ها پراکنده در سراسر ایران از طریق سایت های خبری و به طور کلی محصولات فرهنگی تولیدی خبرنگاران فعال در شهرستان با زادگاهشان در ارتباطند؟ و پیگیر مسائل شهرستان؟
نقشی که این رسانه ها می توانند در همگرایی منطقه ای و تقویت حساسیت های مثبت ناسیونالیستی و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در فرایند توسعه شهرستان ایفا کنند انکارناپذیر است و این دقیقا نقش متمایز و متفاوت رسانه های بومی در مقایسه با رسانه هایی است که در سطح کلان فعالیت می کنند و کمتر از چنین کارکردی برخوردارند بنابراین تقویت و حمایت از رسانه ها در حقیقت حمایت مستقیم از جریان توسعه همه جانبه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی اظهار کرد: در مبحث ارتقاء فرهنگ عمومی هم با توجه به این که ما بالاخره در یک شهرستان نسبتا محروم و کوچک زندگی می کنیم به طور جزء می توانیم به کارکردهای مهم رسانه های بومی در مباحث آگاهی بخشی، فرهنگ پذیری، تقویت هنجارها و زدودن ناهنجاری ها اشاره کنیم

وی گفت: یکی از مشکلات محسوس و عینی بحران شناخت از جایگاه حرفه ای و ماهیت رسانه ها در جامعه است
پندار تعدادی از مسئولین که رسانه ها روابط عمومی ادارات هستند و صرفا در مقام روایت کننده و گزارش دهنده عملکردهای آنها آنهم مطابق ذائقه و تعریف و دیدگاه خودشان، که این رسانه ها باید ماهیت پرسش‌گری داشته باشند اینکه جایگاه کارشناسی دارند این که رویکرد تحلیلی داشته باشند به رسمیت شناخته نشده است

پورجشیره گفت: درباره ی کارکردهای فرعی رسانه ها نیز باید با تامل نگریسته شود گاهی ممکن است مطلب و یا گزارشی چاپ شود یا مطالباتی که به شکل خواست یک جمع یا گروه درامده انعکاس یابد آن هم در شرایطی که آگاهی کامل در باره ی پیچیدگی های کار و موانع احتمالی یا مشکلات پشت پرده وجود ندارد و در چنین شرایطی ظاهرن حتی ممکن است موضوع مورد بحث به عنوان یک انتظار غیر متعارف یا خواست غیر منطقی نگریسته شود اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که نفس طرح مطالبات این چنینی نیز موجب تخلیه روانی و یک حالت انبساط در جامعه می شود ضمن این که ابهامات ذهنی و سوال های خاموش مانده هم پاسخ داده می شوند.

وی در پایان از حضور روسای ادارات جهت تجلیل خبرنگاران تقدیر وتشکرکرد.

سروان پاسدار جهانگیر آشنا معاونت فضای مجازی و مسئول بسیج ادارات و کارمندان ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی  در این جلسه با بیان اینکه رسانه حلقه وصل مسئولین و مطالبه گران نقد و مطالبه گری، رسالت مهم رسانه هاست.

آشنا افزود :مهمترین رسانه‌ها در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و در راستای فرهنگ‌سازی و هدایت افکار عمومی و جهت‌دهی رویکرد سایر رسانه‌ها عبارتند از:
رﺳانه های شنیداری
رادیو، نوار شنیداری(حلقه‌ای، کاست، ‌سی‌دی)،‌ صفحه،‌ رادیو،‌ تلفن و کارت شنیداری. امروزه کمتر کسی است که به نقش رادیو در شکل‌دهی به افکار عمومی و تقابل رسانه‌ای میان کشورها و جمعیت‌های سیاسی واقف نباشد برخی صاحب نظران تا آنجا پیش رفته‌اند که یکی از دلایل فروپاشی بلوک شرق و شوروی سابق را فعالیت رادیو آزادی دانسته‌اند.

رﺳانه های دیداری
تلویزیون و ماهواره، انواع تصاویر، کتاب‌ها، مجله‌ها، راهنماهای مطالعه، نمودارها، نقشه‌ها، پوسترها، کاریکاتورها، روزنامه‌ها، سینما و فیلم، اینترنت، منبر.
رسالت دیگر خبرنگاران امید آفرینی در جامعه هست،همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که اگر از حلقوم کسی ندای ناامیدی برخیزد، به این کشور خیانت کرده‌ایم و لذا باید امید آفرینی را در کشورمان پر رنگ کنیم و توجه خاصی به مطالبه گری هوشمندانه به صورتی که بهانه‌ای به دست دشمنان ندهد از جمله مسئولیت‌های رسانه‌ است.

سپس وفایی صاحب امتیاز و مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی آفتاب زاگرس  گفت:شهرستان بهمئی در حوزه های مختلفی دچار مشکل اساسی است که نیازمند توجه مدیران استانی و شهرستانی و نماینده محترم مردم است حوزه بیمارستان، اب شرب، جاده ارتباطی، مخابرات و اینترنت، کیفیت و نان و اسیب های اجتماعی از اهم مصائیب شهرستان بهمئی است .
مدیر سایت خبری شهرستان بهمئی با انتقاد از اینکه بیش از ۶۰ درصد خانوارهای در شهرستان بهمئی تحت پوشش نهاد های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی ) هستند که با پتانسیل های شهرستان در حوزه نفت و گاز و معادن جای تاسف عمیق دارد .
وفایی ادامه داد:یکی از مشکلات اساسی شهرستان نرخ بالای بیکاری است که در سطح استان رتبه اول دارد و می طلبد برای کاهش ان اقدامات اساسی صورت گیرد وفایی گفت : در طی یک هفته شاهد دو فقره خودکشی در سطح شهرستان بودیم که زنگ خطر را به صدا دراورده است و این اسیب مهم اجتماعی یکی از عوامل اساسی ان مشکلات اقتصادی است .
مدیر سایت خبری آفتاب زاگرس با اینکه همه ما چه اصولی و اصلاحی و انقلابی در یک کشتی نشسته ایم و ایران دشمنان قسم خورده ومنطقه ای و فرامنطقه ای دارد خواستار اتحاد و استفاده از همه ظرفیت برای توسعه همه جانبه شهرستان بهمئی شد.

در پایان مراسم تجلیل از خبرنگاران شهرستان بهمئی به عمل آمد .

گفتنی است اکثر مدیران شهرستان بهمئی در این جلسه حضور نداشته و غایب بودند که باعث تعجب و شگفتی خبرنگاران شد .

حبرنگار:آسیه مجیدی مهر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.