جهانگیرآشنا

شهید اسماعیل هنیه چه کسی بوده است؟

هنیه در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه تحت اشغال مصر به‌دنیا آمد. پدر و مادر او پس از فرار از خانه‌های خود در نزدیکی اشکلون کنونی اسرائیل در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ پناهنده شدند.
کد خبر : 71471
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 مرداد 1403 - 18:53

پایگاه خبری عصر آشنا //اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه (۸ مه ۱۹۶۳ – ۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۴) چهرهٔ سیاسی فلسطینی بود. او یکی از رهبران حماس بود که از سال ۲۰۰۷ حکومت بر نوار غزه را بر عهده دارد. او همچنین از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود. هنیه از سال ۲۰۱۷ تا هنگام کشته شدن بیشتر اوقات در قطر زندگی می‌کرد.

هنیه در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه که آنگاه تحت اشغال مصر بود به دنیا آمد. والدینش طی جنگ ۱۹۷۸ فلسطین از اشکلون اخراج شده یا فرار کرده بودند. او در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد و با مدرک کارشناسی در رشته ادبیات عربی در سال ۱۹۸۷، فارغ‌التحصیل شد.هنیه پس از تشکیل حماس در جریان انتفاضه اول علیه اشغالگری اسرائیل، در این سازمان فعّال شد و پس از شرکت در تظاهرات به مدّت سه دورهٔ کوتاه زندانی شد. پس از آزادی در سال ۱۹۹۲، او به لبنان تبعید شد و یک سال بازگشت و ریاست دانشگاه اسلامی غزه را عهده‌دار شد. هنیه در سال ۱۹۹۷ به ریاست دفتر حماس منصوب شد و سپس مقام او در این سازمان ارتقاء یافت.

هنیه در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ میلادی پیروز شد و به این ترتیب دهمین نخست‌وزیر کشور فلسطین شد. تا اینکه محمود عباس در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷، هنیه را در اوج درگیری فتح و حماس از سمت خود برکنار کرد، امّا هنیه این فرمان را نپذیرفت و به اعمال قدرت نخست‌وزیری در نوار غزه ادامه داد.

در سپتامبر ۲۰۱۶، گزارش‌ها حاکی از آن بود که هنیه جایگزین خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس خواهد شد. او در ۶ مه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سیاسی حماس انتخاب شد.در آن زمان، هنیه از نوار غزه به قطر نقل مکان کرد.

 در پی آغاز جنگ اسرائیل و حماس در اواخر سال ۲۰۲۳، اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد همهٔ رهبران حماس را ترور کند. در اوایل سال ۲۰۲۴، سه پسر و سه نوهٔ او در حملهٔ هوایی اسرائیل در نوار غزه کشته شدند. در مه ۲۰۲۴، کریم احمد خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، اعلام کرد قصد دارد حکم بازداشت هنیه و دیگر رهبران حماس را به دلیل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کند.

هنیه در اردوگاه مخیم الشاطئ در نوار غزه تحت اشغال مصر به‌دنیا آمد. پدر و مادر او پس از فرار از خانه‌های خود در نزدیکی اشکلون کنونی اسرائیل در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ پناهنده شدند.

 او در مدارس سازمان ملل متحد شرکت کرد و در سال ۱۹۸۷ از دانشگاه اسلامی غزه در رشته ادبیات عربی فارغ‌التحصیل شد.از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶، او رئیس شورای دانشجویان به نمایندگی از اخوان‌المسلمین بود.او همچنین در تیم فوتبال انجمن اسلامی به عنوان هافبک بازی می‌کرد. او تقریباً همزمان با آغاز انتفاضه اول فارغ‌التحصیل شد.

اسماعیل هنیه در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی اسرائیل به زندان محکوم شد. او بار دیگر در سال ۱۹۸۸ توسط اسرائیل بازداشت و به‌مدت شش ماه زندانی شد.

در سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی شد. پس از آزادی وی، در سال ۱۹۹۲، مقامات نظامی اسرائیل او را همراه عبدالعزیز الرنتیسی، محمود زهار، عبدالعزیز رنتیسی و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند.

این فعالان بیش از یک سال در مرج الظهور جنوب لبنان ماندند، جایی که به گفته بی‌بی‌سی: «حماس در معرض رسانه‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد».

 اسماعیل هنیه یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.

در دی ۱۳۹۸ هنیه و هیئتی از حماس در تهران با اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس دیدار و گفتگو داشت.

هنیه گفته است که جمهوری اسلامی ایران ۷۰ میلیون دلار به جنبش حماس پول داده است. الزهار از مقام‌های ارشد حماس گفته است: قاسم سلیمانی، فوراً درخواست ما را پاسخ داد و فردا در فرودگاه ۲۲ میلیون دلار در چمدان به ما تحویل داد. الزهار همچنین گفت: «قرار بود مبلغ بیش‌تری پرداخت شود اما (هیئت حماس) ۹ نفره بود و نمی‌توانستیم بیش از این حمل کنیم زیرا هر چمدان ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت».

اسماعیل هنیه در حدود ساعت ۲ بامداد ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ (۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴) و پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان، توسط اصابت موشک پرتاب شده از هوا به محل اقامت توسط مزدوران اسرائیلی در یکی از آسایشگاه‌های جانبازان در شمال تهران به همراه یکی از محافظانش (وسعیم شعبان) ترور و شهید شد. وی چند ساعت پیش از شهید شدن، در ۹ مرداد با سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات دیدار و گفتگو داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.