۰ نظر
۵۳ بازدید

از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

فراخوان سی و ششمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ کهگیلویه و بویراحمد با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن‌هنرهای‌نمایشی‌ ایران و موسسه هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد در نظر دارد اقدام به برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر استان در بخش اصلی تئاتر صحنه ای و بخش جنبی افق های نو کند.
کد خبر : 72005
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 مرداد 1403 - 7:38

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،عبدالصادق خاک نژادگفت:  اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ کهگیلویه و بویراحمد با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن‌هنرهای‌نمایشی‌ ایران و موسسه هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد در نظر دارد اقدام به برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر استان در بخش اصلی تئاتر صحنه ای و بخش جنبی افق های نو کند.

معاون هنری وسینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ کهگیلویه و بویراحمدبیان کرد: سی و ششمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه هنر‌های نمایشی کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت گروه‌های تئاتر استان به‌منظور تداوم و تثبیت جایگاه هنر نمایش، ارتقاء سطح کیفی تولید و اجرای عمومی سالانه و ایجاد ارتباط موثر با تماشاگران آثار نمایشی، حمایت از تولید و اجرای عمومی تئاتر در سطح استان و تولید تئاتر با محوریت نماز، دفاع مقدس، فرهنگ بومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در نیمه اول آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

در متن فراخوان این جشنواره آمده‌ است:

اهداف:

  • تقویت بنیه علمی تئاتر و آگاهی بخشی هنرمندان نمایشی استان
  • حمایت از نویسندگان بومی
  • رونق بخشیدن به اجرای عمومی نمایش
  • کشف استعدادهای جوان؛ آگاهی بخشی و افزایش بینش فرهنگی جامعه با تکیه بر این استعدادها
  • ایجاد بسترهای مناسب برای تولید آثار نمایشی با مضامین بومی
  • استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی
  • ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه

محورهای جشنواره:

انتخاب موضوع آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت:

  • پرداختن به شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولیدبا مشارکت مردم»
  • ایثار و شهادت، دفاع مقدس و شهدای شاخص استان
  • موضوعات دینی با رویکرد مسائل اجتماعی استان
  • اهمیت به خانواده و جوانی جمعیت
  • نماز
  • اقتباس ایرانی، حماسی، بومی و آثار مشاهیر و مفاخر استان

شرایط شرکت در جشنواره

جشنواره در بخش صحنه‌ای به‌صورت رقابتی و بخش جنبی افق های نو به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود و صرفاً اختصاص به آثار و نمایشنامه های ایرانی دارد.

سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی، صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استان سال ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است.

آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استان صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده هنرمندان ساکن در استان «کارگردان و بازیگر» است که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده باشد. لذا گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره تئاتر استان حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استان در سال ۱۴۰۲ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳، در بخش تئاتر صحنه‌ای حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی پرداخته باشند.

تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در سی و ششمین جشنواره تئاتر استان و نیز حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا درج در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر و مجوز شورای نظارت و ارزشیابی و تائیدییه موسسه هنرهای نمایشی استان است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی لازم است مولفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پورتال‌های استانی ثبت شود.

فرآیند ثبت نام برای حضور در جشنواره از طریق درگاه جامع تئاتر استانی انجام می‌گیرد و گروه‌های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره۱) را در درگاه استانی تکمیل کنند. (فرم شماره ۱ ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود)

حداکثر آثار انتخابی در این جشنواره متناسب با تعداد نمایش‌های شرکت کننده در بخش (صحنه‌ای) و مطابق با مقررات تعریف شده است. برای هر بخش، حداقل ۱ اثر و حداکثر ۳ اثر انتخاب و بدون اولویت معرفی خواهد شد.

تبصره: معیار انتخاب آثار و معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، برخورداری از کیفیت فنی و تخصصی است و در صورت عدم احراز این شرایط توسط گروه‌های شرکت کننده، هیئت داوران مختار است هیچ گزینه‌ای برای انتخاب نداشته باشد‌.

متقاضیان حضور با ارسال اثر متعهد به پذیرش تمامی قوانین و سیاست‌های جشنواره می‌شوند.

شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر استان با تکمیل فرم در درگاه خبری تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، متعهد به پذیرش قوانین و سیاست‌گذاری‌های جشنواره هستند. چنانچه در هر مرحله‌ای از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای فوق‌الذکر مشاهده شود، دبیرخانه جشنواره مختار خواهد بود گروه نمایشی را از حضور در مراحل بعدی (منطقه‌ای، فجر) باز دارد.

در سی و ششمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد به هر گروه نمایشی راه یافته به بخش رقابتی تئاتر صحنه ای تا سقف مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد. “ضمنا شرط پرداخت کمک هزینه اجرای عمومی قبل از جشنواره می باشد”.

برای موارد پیش بینی نشده، دبیرخانه جشنواره با مشورت اداره‌کل هنرهای نمایشی با توجه به شرایط موجود، اتخاذ تصمیم می‌کند و گروه‌های منتخب ملزم به رعایت آن خواهند بود.

انتخاب آثار:

بازبینی جشنواره حضوری و طبق تقویم جشنواره انجام خواهد شد.

اولویت با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریانات روز تئاتر جهان در حد فاصل انتهای سی و پنجمین تا شروع سی و ششمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد تولید شده باشند.

تبصره: آثار نویسندگان بومی در اولویت است و پذیرش متون نویسندگان غیربومی هم بلامانع است.

تبصره: بازیگران و کارگردانان غیر ساکن در استان کهگیلویه و بویراحمد از بخش داوری کنار گذاشته می شود و جشنواره صرفا جهت حضور و فعالیت هنرمندان ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

مدارک مورد نیاز:

تکمیل فرم شماره یک در درگاه جامع ایران تئاتر

مجوز کتبی نویسنده یا ناشر

خلاصه سوابق هنری کارگردان

یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان

ارائه مجوز، پرینت خبر اجرای عمومی و مستندات آن از سایت ایران تئاتر

خلاصه نمایش به صورت تایپ شده

(متقاضیان پس از تکمیل فرم شماره یک و بارگذاری مدارک بالا در درگاه جامع ایران تئاتر، باید کلیه مدارک را به صورت فیزیکی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.)

یادآوری: گروه نمایشی موظف است فیلم اجرای عمومی را با تاییدیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و موسسه هنرهای نمایشی استان به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. ضمنا یادآوری می شود گروه نمایشی پس از اخذ مجوز شورای نظارت نیاز است یک نسخه از مجوز را به موسسه هنرهای نمایشی استان تحویل دهد.

بخش جنبی:

  • جایزه افق های نو توسط موسسه موسسه فیلمسازی نگار فیلم دنا
  • مسابقه عکاسی تئاتر با مشارکت انجمن سینمای جوان دفتر یاسوج
  • جایزه ایثار، شهادت، شجاعت
  • جایزه توانبخشی و مهربانی
  • جایزه ایده های نو و خلاق
  • جایزه تداوم ثبات در خانواده و جوانی جمعیت

گاهشمار جشنواره:

۱- بازبینی آثار که اجرای عمومی رفته باشند، ۲۴ تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ انجام خواهد شد.

۲-اعلام نتایج، ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ صورت خواهد گرفت.

۳- جشنواره، از ۱۵ تا ۱۸ آبان برگزار خواهد شد.

۴- (متقاضیان تا ۱۵ شهریور۱۴۰۳ مهلت دارند تا از طریق مراجعه به پورتال استان کهگیلویه و بویراحمد در سایت ایران تئاتر ، نسبت به تکمیل فرم شماره یک اقدام کنند.)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.