۰ نظر
۸۱ بازدید

اجلاسیه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد/ائمه جمعه در نشست شورای فرهنگ عمومی چه گفتند؟

نشست اجلاسیه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور نماینده ولی فقیه در استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی در سالن دولت برگزار شد.
کد خبر : 71307
تاریخ انتشار : جمعه 5 مرداد 1403 - 11:49

نشست اجلاسیه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور نماینده ولی فقیه در استان و رئیس شورای فرهنگ عمومی در سالن دولت برگزار شد.

در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، با اظهار تاسف از عدم حضور مدیران در این نشست، گفت: توقع می‌رفت مدیران استانی در این نشست حضور بیشتری داشته باشند که این جای تاسف داشته و نسبت به این مسئله، معترض هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور را یادآور شد و اظهار کرد: یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی در ایران اقامه نماز جمعه است.

وی افزود: این دستاورد بزرگ امروز به پایگاه و جایگاه قدرتی برای نظام و کشور در برابر دشمنان این انقلاب تبدیل شده است.

آیت الله حسینی با اشاره به سوء استفاده دشمنان از اجتماعات کوچک با شعارهای ساختارشکنانه، بیان کرد: امروز نماز جمعه در حدود ۹۰۰ پایگاه با حضور انسان‌های مومن و بزرگ برگزار می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد نماز جمعه را دژ مستحکم نظام در برابر دشمن و توطئه‌های آنها دانست و یادآور شد: مطالبی که در نماز جمعه مطرح می‌شوند سیاسی و عبادی بوده تا مردم بر اساس دانایی و آگاهی تصمیم بگیرند.

وی ضمن اشاره به اینکه نماز جمعه جایگاه مهم، اثرگذار و رسانه انقلاب و نظام است، اظهار کرد: این پایگاه و جایگاه در گذشته تاثیرگذار بود و امروز نیز تاثیرگذاری لازم را دارد که مسئولان باید نسبت به تقویت آن همکاری لازم را داشته باشند.

آیت الله حسینی با بیان اینکه مصلی ها باید در شأن مردم و هر منطقه باشند، گفت: توجه به بحث وسایل سرمایشی و گرمایشی مصلی ها یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق مصوبه شهرداری باید برای جابجایی مردم همکاری لازم را در نماز جمعه داشته باشد، افزود: تبلیغات محیطی یک ضرورت بوده و مسئولان و کارمندان نیز در نماز جمعه به عنوان یک اجتماع فرهنگی و سیاسی حضور داشته باشند.

وی از همه به ویژه مسئولان خواست که نسبت به نماز جمعه بی‌تفاوت نباشند.

آیت الله حسینی به نکات مطرح شده در این نشست اشاره کرد و گفت: دولت‌ها همیشه نقاط ضعف و قوت دارند، ولی تخصیص اعتبارات این دولت در زمینه‌های مختلف در این ایام بی‌سابقه بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی برای مساجد استان اختصاص یافت، اظهار کرد: در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی، مصلی ها، زائرسرای مشهد، موکب اربعین، راهیان نور، کشاورزی، آبزیان، مرغ تخمگذار و… حمایت‌های خوبی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی کار خطرناکی بود که هیچ دولتی جرات اجرای آن را نداشت ولی در این دولت انجام گرفت.

آیت الله حسینی یادآور شد: با توجه به جایگاه نماز جمعه و امام جمعه که توجه خاصی به آسیب‌های اجتماعی و بحث فرهنگ عمومی دارند، وظیفه داریم به مسئله فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: توجه به مسائل فرهنگ عمومی یک ضرورت بوده که اگر این گونه نباشد، بالندگی لازم در جامعه صورت نمی‌گیرد.

آیت الله حسینی فلسفه نماز جمعه را حضور آگاهانه و با بصیرت مردم در جامعه دانست که باید آنها نسبت به همه مسائل دانا و آگاه باشند و افزود: آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که شورای فرهنگ عمومی باید آنها را پیگیری و رصد کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وضعیت حجاب متاسفانه بعد از فتنه سال گذشته ترویج شده و دولت‌ها با گرایش‌های مختلف در این زمینه جدی نبودند، لایحه حجاب عفاف پاسکاری شد و این نشان می‌دهد که نمی‌خواهند در این زمینه جدی عمل کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بسیاری از مناطق بیشتر به مسئله حجاب و عفاف توجه دارند و رعایت می‌کنند، بیان کرد: این قانون به کارمندان و ادارات ابلاغ شده و اگر تعداد معدودی افراد در مناطقی رعایت نمی‌کنند، می‌توان با انجام کار فرهنگی در این زمینه اقدام کرد.

آیت الله حسینی ضمن تاکید بر اینکه فرهنگ باید رصد و پایش شود، ادامه داد: کارها باید با برنامه، دارای جدیت و به صورت قانونی انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار جلوگیری از تیراندازی در عروسی‌ها شد و افزود: خوانندگان در مراسمات عزاداری هزینه‌های سنگینی به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند که باید شورای فرهنگی عمومی شهرستان‌ها راهکاری برای این موضوع ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید خود احساس مسئولیت کنند و پای کار باشند، بیان کرد: حدود چهار هزار شبکه بیگانه بر علیه فرهنگ و انقلاب اسلامی فعالیت دارند، چون انقلاب اسلامی به عنوان رهبری محور مقاومت را مانع فعالیت‌های شوم خود می‌دانند، در این راستا بیکار نمی‌نشینند.

آیت الله حسینی بر بیان نقد منصفانه تاکید کرد و یادآور شد: شاید در راستای فعالیت‌های انقلاب و نظام سوء مدیریت‌هایی نیز وجود داشته باشد، ولی می‌توان گفت که انقلاب اسلامی معجزه‌ ای بود که در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن آرزوی موفقیت برای دولت جدید، گفت: هر دولتی که بر سر کار می‌آید باید در راستای منافع و مصالح ملی و عمومی جامعه گام برداشته و در مسیر ولایت و شهدا حرکت کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست ضمن گرامی داشت پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، گفت: با توجه به نقش و جایگاهی که ائمه جمعه به عنوان رئیس قرارگاه فرهنگی در منطقه و شهرستان ایفا می‌کنند، باید قدردان تلاش‌های ارزنده ائمه جمعه باشیم.

امین درخشان افزود: امروز وظیفه این عزیزان صرفاً در حوزه فرهنگ نبوده و می‌بینیم که ائمه جمعه حتی پیشرو در بحران‌ها و مسائل مختلف هستند.

وی ادامه داد: ائمه جمعه یک ملجاء و پناهگاه ارزشمندی برای مردم هستند و در همه مسائل و مواردی که به عنوان دغدغه مردم مطرح می‌شود، حضور دارند و نقش پدرانه خود را در شهرستان‌ها ایفا می‌کنند که به نوبه خود از همه خدمات ارزشمند این بزرگواران به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها و بخش‌ها صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

درخشان از اهتمام جدی نماینده ولی فقیه در زمینه نشست‌ها و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی استان تقدیر و تشکر کرد و گفت:: هرچند مصوبات ین شورا در برخی از جاها اجرایی نمی‌شود ولی شورای فرهنگ عمومی در دو سال گذشته با عنایت نماینده ولی فقیه در استان از شوراهای فرهنگ عمومی موفق در سطح کشور بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شهرستان‌ها نیز با حضور و اهتمام جدی ائمه جمعه و حضرت آیت الله حسینی با یک راهبردی معتمدین و متنفذین را به ویژه در شهرستان‌ها درگیر شورای فرهنگ عمومی کردند که به عنوان یک چراغ راهنمای جدید در شورای فرهنگی عمومی کشور مطرح است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است در جلسه هفته آینده، به این موضوع به عنوان یک مسیر جدیدی در شورای فرهنگ عمومی کشور بپردازند.

وی گفت: این رویکرد مردمی را در سطح استان با همکاری همه ائمه جمعه تداوم خواهیم داد و از اهتمام و همکاری جدی ائمه جمعه به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها تقدیر و تشکر می کنیم.

 ​ائمه جمعه مدافع نظام و مطالبه گر حق مردم هستند

 حجت الاسلام والمسلمین «عبدالرحیم عبودی»  در نشست استانی شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد که به مناسبت گرامی داشت پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور برگزار شد، یاد و خاطره ائمه جمعه فقید سراسر کشور به ویژه آیت الله سید علی اصغر حسینی، حجت الاسلام متقی کاشانی، حجت الاسلام خواجه‌زاده، حجت الاسلام شهمیری و حجت الاسلام مجیدی را گرامی داشت.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد از زحمات یک دهه حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی، به عنوان رئیس سابق این شورا در استان که زحمات بسیاری را متحمل شد، تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین نماز جمعه کشور در پنجم مرداد ماه با حکم حضرت امام خمینی (ره) توسط آیت الله طالقانی در کشور اقامه شد.

حجت الاسلام عبودی افزود: این همان حرکتی بود که پیامبر گرامی اسلام (ص) در بدو ورود خود به مدینه یعنی اقامه نماز جمعه را انجام دادند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: نماز جمعه، اجتماع همدلی امت اسلامی در زمینه عبادی و سیاسی است که هم معارف و ارزش‌های دینی در آن بیان می‌شود و هم مسائل روز شهر، منطقه، استان، کشور و دنیا در آن مطرح می‌شود.

وی نماز جمعه را محلی برای آگاهی بخشی مومنین شرکت کننده در نماز دانست و بیان کرد: امامان جمعه در سنگر نماز جمعه علاوه بر اینکه مدافع انقلاب، نظام و ارزش‌ها هستند و از طرفی مدافع حق مردم و مطالبه‌گر حقوق آنها هستند.

حجت الاسلام عبودی ضمن تاکید بر اینکه مردم و حاکمیت از یکدیگر جدا نیستند، یادآور شد: نماز جمعه متعلق به همه مردم، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی است که به انقلاب، نظام و به ویژه به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه اعتقاد داشته و پایبند هستند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند «نماز جمعه، در راس امور است» و رهبر فرزانه انقلاب نیز فرمودند «نماز جمعه، قلب فرهنگی هر شهر است» و همچنین فرمودند «امام جمعه فرمانده این قرارگاه فرهنگی است» .

وی تاکید کرد: بر اساس فرمایش و دستور مقام معظم رهبری همه ما در تقویت نهاد امامت جمعه استان همکاری لازم را داشته باشیم.

حجت الاسلام عبودی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان استانی، بخش‌ها و همه مناطق استان که با نهاد امامت جمعه همکاری و همراهی داشتند، اظهار کرد: نماینده ولی فقیه در استان به عنوان فرمانده این قرارگاه همیشه دلسوز و خیرخواه ائمه جمعه بوده و همیشه یار و یاور بودند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وظیفه امام جمعه راهبری فرهنگی است که شاید برخی فکر می‌کنند که امام جمعه باید کار اجرایی انجام دهد، ولی آنچه که مقام معظم رهبری دستور دادند و به ائمه جمعه سپردند این است که ائمه جمعه راهبری فرهنگی را بر عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: لازمه راهبری فرهنگی این است که دستگاه‌های فرهنگی، تشکل‌های مردمی و هیئت‌ها در زمینه اجرای سیاست‌های فرهنگی که ائمه جمعه دارند، همکاری لازم را داشته باشند.

 

جریان انقلابی اجازه میدان داری به افراد با ایده‌ها و افکار خاص نخواهد داد

*** مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، گفت: امروز به یاد خاطرات سال ۱۳۹۰ و نخستین نماز جمعه‌ استان در پاتاوه با حضور حجت الاسلام افشار افتادم.

حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی افزود: در روز معارفه امام جمعه پاتاوه با حضور مرحوم آیت الله سید علی اصغر حسینی، امام جمعه مرکز استان که حجت الاسلام عبودی نیز قرار بود به عنوان امام جمعه شهرستان باشت معرفی شود، اتفاق عجیبی در سطح استان افتاد و مردم با پخش نقل و نبات، چنان صحنه‌ای به وجود آوردند که مرحوم آیت الله سید علی اصغر حسینی یاد صحنه‌های روزهای نخست انقلاب اسلامی افتاد و گریه کردند.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ دو اتفاق افتاد که یکی بحث جوانگرایی در نماز جمعه بود که حدوداً از سال ۹۶ تا ۹۹ حرف جوانگرایی مطرح بود، ولی ما در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ این کار را به صورت عملی اجرایی کردیم و جمعیت جوانی در آن دوران پای کار بودند.

حجت الاسلام پناهی افزود: بحث حرکت جهادی نیز که این روزها مطرح است، ائمه جمعه استان بدون از هیچ گونه امکاناتی تصدی امامت جمعه را قبول کردند و چون مخلصانه پای کار حضور داشتند، در فاصله بسیار اندکی به لطف الهی امکانات در اختیار این افراد قرار گرفت.

مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد از ائمه جمعه مناطق مختلف استان خواست خاطرات معرفی ائمه جمعه و حضور آنها در مناطق بازسازی و این موضوع به نسل‌های آینده ارائه شود.

وی از حمایت‌های اکبر نیکزاد و صابری استانداران دهه ۹۰ در این استان تقدیر و تشکر کرد و گفت: در یک سال پایانی نیکزاد و حدود یک سال استانداری صابری خدمات ارزشمندی به ائمه جمعه و همچنین مصلی ها ارائه شد.

حجت الاسلام پناهی از حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، رئیس وقت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور نیز تقدیر و تشکر کرد که برای ساخت دفاتر و منازل ائمه جمعه همکاری لازم را داشتند.

مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نهضتی نیز در آن روز انجام گرفت، خیلی‌ها در آن روز گفتند هر مجموعه‌ای را توانستیم ساکت و یا با آنها معامله کنیم، ولی مجموعه ائمه جمعه قابل معامله نبودند که متاسفانه در این دوران بسیاری زحمات آنها را نادیده گرفتند و حرف‌هایی زدند که انگار کاری صورت نگرفته است.

وی گفت: در دهه ۹۰ ائمه جمعه جوان و پای کار، فعالیت‌های ارزشمندی انجام دادند و هم اکنون نیز باید آماده باشید.

حجت الاسلام پناهی گفت: جریان انقلاب باید مطالبه‌گری و صلابت لازم را داشته باشد و جریان انقلابی نخواهد گذاشت کسانی با ایده‌ها و افکار خاص بخواهند میدان داری کنند.

 

ائمه جمعه از فرهنگ مردم و ارتقاء هویت دینی و انقلابی حفاظت می کنند

***مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های ائمه جمعه استان، گفت: ائمه جمعه سنگر منطقه‌ای هستند و از فرهنگ مردم و ارتقاء هویت دینی و انقلابی حفاظت می کنند.

حجت الاسلام سید رضا افتخاری افزود: در مدت زمان حضور ائمه جمعه در مناطق مختلف ارتقاء خیلی خوبی داشتیم و با توجه به هجمه های دشمنان، مقاومت‌های خوبی در مردم ایجاد شد که ما این را یک توفیق برای استان می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: استان نوپایی هستیم و بحث امامت جمعه و نماز جمعه باعث شد که مردم ما خوش بدرخشند.

دستگاه‌های بخشی از بودجه‌های فرهنگی خود را در اختیار ائمه جمعه قرار دهند
***امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهر پاتاوه نیز ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ما ارشاد را بیشتر به اسم موسیقی و آواز می‌شناختیم ولی از زمان حضور امین درخشان در راس این اداره کل، تحولات خوبی در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایجاد شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله سیادت افزود: مدیرکل فعلی فرهنگ و ارشاد جلسات خوب، محافل انس با قرآن و برنامه‌های فرهنگی را جایگزین موسیقی، آواز و این گونه مسائل کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بخش‌ها نمایندگی تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد و امام جمعه نیز بودجه فرهنگی در اختیار ندارد، از طرفی با توجه به اینکه ائمه جمعه راهبر فرهنگی هستند، می طلبد که دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند.
حجت الاسلام سیادت یادآور شد: وقتی امام جمعه هیچ گونه بودجه و امکاناتی در اختیار ندارد، گاهی از جیب خود یا از ظرفیت خیرین و مدیران کمک‌هایی دریافت می‌شود و برنامه‌های ملی و مناسبت‌های مذهبی را برگزار می‌کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهر پاتاوه گفت: دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند بخشی از بودجه‌های فرهنگی خود را در اختیار ائمه جمعه قرار دهند تا بتوانند فعالیت‌های فرهنگی در مناطق مختلف را انجام دهند.
تدبیری بیندیشید که دوباره از چاله به چاه نیفتیم
*** امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بهمئی نیز در این نشست ضمن بیان نقدی، گفت: حقیقتاً آرزوی ما این بود که بعد از هشت سال دولت عبرت، دولت شهید رئیسی برای فضای دین، مسجد، نماز جمعه و جماعت، حجاب، باورها و ارزش‌ها از غربت نجات پیدا کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صلواتی افزود: به عنوان یک شهروند دغدغه‌مند استان برای اتمام دوره مدیریت ارشد این استان، بسیار ناراحت هستم و بسیار خوشحالم که شمارش معکوس را آغاز کرده‌ایم، از مدیریت ضعیف، بی برنامه و بی‌توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی استان خلاص شدیم و از وعده‌های بی عمل نجات یافتیم.
وی ادامه داد: مردم استان از نماینده ولی فقیه در استان انتظار دارند تدبیری بیندیشید که دوباره از چاله به چاه نیفتیم و مدیرانی که متخصص، اهل علم و توانمند هستند در این استان حاکم شوند.
حجت الاسلام صلواتی بیان کرد: شرکت استارباکس یک شرکت آمریکایی است و در این شرکت همه پناهجویان سراسر دنیا در آمریکا و کشورهای مختلف برای تن فروشی و زهرماری‌ها جمع می‌شوند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بهمئی خاطرنشان کرد: در طوفان الاقصی همه پناهجویان از فلسطینیان مظلوم حمایت کردند ولی ارکان این شرکت‌ها در کنار صهیونیست‌ها بودند، آنها را تحریم کردند و ۱۲ درصد از سهام این شرکت سقوط پیدا کرد، خیلی ناراحت شدم که علائم این شرکت را در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مشاهده کردم.
مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در قهوه‌خانه‌ها اتفاق می‌افتد
***امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهگیلویه نیز از مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد که در مسئله شورای فرهنگ عمومی با تبعیت از نماینده ولی فقیه در استان تدابیر بسیار خوبی داشتند و نشست‌ها به خوبی برگزار شد و خروجی خوبی نیز داشتند، تقدیر و تشکر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علی وحدانی فر به رشد قارچ گونه قهوه خانه‌ها و کافی شاپ‌ها در استان اشاره کرد و افزود: زیست فرهنگی کشور ما به ویژه بوم فرهنگی استان ما قهوه خانه نیست، بحث قهوه خانه صرف مطرح نیست، اینکه ما دچار آسیب‌های اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متعدد می‌شویم، به علت بی‌تفاوتی است.
وی با اشاره به اینکه زمانی نگرانی ما از تیراندازی در مراسمات بود، امروز از تیراندازی گذشته و بحث اسلحه و امثال آن مطرح است، ادامه داد: امروز تشییع جنازه را برای حضور تریلی به مدت دو الی سه روز نگه می‌دارند که این یک فرهنگ ناهنجاری بود که جلوی آن را نگرفتند و امروز به اینجا رسید.
حجت الاسلام وحدانی فر تصریح کرد: هیچ ضرورتی ندارد که قهوه خانه‌ها تا ساعت سه بعد از نیمه شب یا حتی پنج صبح باز باشند، این‌ها یک شوکی می‌شوند، ۹۰ درصد مسائل را نمی‌توان گفت که واقعا خانواده‌ها و جوانان را دچار آسیب می‌کنند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه این مجوزها غالباً بدون نظارت و تدبیر هستند، افزود: خانواده‌ها باید به کی پناه ببرند؟!! .
وی خطاب به نماینده ولی فقیه که همیشه دغدغه مسائل استان را دارند، گفت: این مسئله تبدیل به یک معضل و نگرانی شده و حتی در روستاها و شهرهای کوچک ما مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در قهوه‌خانه‌ها اتفاق می‌افتد.
حجت الاسلام وحدانی فر یادآور شد: قهوه خانه نیست، قلیان خانه است، مشکلات متعددی وجود دارد که نمی‌توان آنها را بیان کرد، وجود مباحث و اقلام حرام در این‌ها به وضوح وجود دارد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهگیلویه افزود: نیروی انتظامی به این مکان‌ها مراجعه و به مدت دو الی سه روز پلمپ می‌شوند و متاسفانه در استان بسیاری از مسائل خاله خورزویی می‌شود، قهوه خانه‌ها مجدد باز و جامعه دچار آسیب خواهد شد.
وی تاکید کرد: درصدی از خودکشی‌هایی که صورت می‌گیرد مربوط به افرادی است که بعد از حضور در قهوه‌خانه‌ها و همچنین استفاده از موادی که استفاده کرده‌اند راهی بیمارستان‌ها می‌شوند که این نیاز به یک کار جدی دارد و نیروی انتظامی در این زمینه دست تنها مانده است.
حجت الاسلام وحدانی فر گفت: این یک درد عمومی بوده که اگر فکری به حال آن صورت نگیرد، ما در بسیاری از موارد به ویژه مسائل اخلاقی، باخته‌ایم، این یک واقعیت غیر قابل کتمان است و امروز فرصت برای جلوگیری از آن وجود دارد.
امام جمعه شهر دهشت با اشاره به اینکه کسی که می‌خواهد کافی شاپ یا قهوه‌خانه داشته باشد، مثل سایر جاهایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، باشد، اظهار کرد: هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که جوانان تا صبح با این اوضاع و احوالات باشند که این خیلی نگران کننده است.
وی گفت: مسئله مراسمات عزا و عروسی تبدیل به یک معضل اساسی در استان شده، چرا ما به قانون عمل نمی‌کنیم و از آن فرار می‌کنیم؟ قانون می‌گوید که تالارها حتماً باید مستقل باشند و این تالارهای مختلط در استان را نمی‌بینید؟! ضرورت دارد که شورای فرهنگ عمومی استان در این زمینه ورود جدی داشته باشد.
ماشین‌های با پلاک‌های غیربومی مروج بی‌حجابی در سی سخت
***امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دنا هم گفت: این شهرستان حقیقتاً درد دارد و بنده به عنوان امام جمعه این شهرستان در حد توان مسائلی که باید در خطبه‌ها بیان می‌شد را بیان کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی واهبی زاده افزود: نشست با شورای تامین، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، استفاده از ظرفیت انسان‌های متدین و ارزشمند شهر نیز صورت گرفت، ولی وضعیت حجاب در شهر سی سخت در حال از دست رفتن است.
وی گفت: ماشین‌هایی که با پلاک‌های غیربومی وارد شهر می شوند، بی‌حجابی را ترویج می‌دهند که می‌طلبد تدابیر لازم صورت گیرد.
نام گذاری روز استان و دیدار با رهبری پیگیری شود
***امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان گچساران هم به نامگذاری روزی به نام استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست سال گذشته شورای فرهنگ عمومی استان اشاره و خواستار روند پیگیری آن در سطح کشور شد.
سید عنایت هاشمی منش افزود: روز ۱۹ آبان ماه، سالروز قیام مردم شهر گچساران به نام روز استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای فرهنگ عمومی تصویب شد و خواستار روند پیگیری نامگذاری این روز در سطح کشور هستم.
وی گفت: درخواست می‌شود از طرف نماینده ولی فقیه در استان دیدار مردم استان با مقام معظم رهبری نیز در روز ۱۹ آبان سال آینده پیگیری شود.
مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی ندارند
***امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون هم ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، گفت: با توجه به اینکه شورای فرهنگ عمومی یک معنا و جایگاهی دارد و آن هم تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های و مبانی دینی است، لذا همه مسائل حتی مسائل عمرانی نیز باید تحت لوای فرهنگ عمومی قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین رحم الله خواجه‌پور افزود: مسئله فرهنگ عمومی اسم بسیار زیبایی دارد ولی در عملکرد انصافاً بسیار ضعیف و ضمانت اجرایی نیز ندارد و با توجه به پاسکاری‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، ما نفهمیدیم که چه کسی باید این موضوع را حل کند، یعنی هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد و احساس مسئولیت‌های مسئولان در قبال فرهنگ بسیار ضعیف است.
وی ضمن انتقاد خیرخواهانه از دانشگاه علوم پزشکی، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما به عنوان هدف قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام مطرح بود، از بین رفت.
حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: در بیمارستان‌ها که شاهد حضور مردم و بیماران هستیم، متاسفانه یچ گونه توجهی به مسئله حجاب صورت نمی‌گیرد و تذکر نیز تاثیرگذار نبوده و باز هم شاهد مسئله بی‌حجابی هستیم و افرادی که حجاب ندارند در مرکز درمانی حاضر می‌شوند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون گفت: در برخی از مطب‌های پزشکان نیز خانم‌ها رعایت نمی‌کنند و باید کسی باشد که جلوی این‌ها را بگیرد.
وی گفت: اگر کارمندان ادارات، نهادها و بیمارستان‌ها مسئله حجاب را رعایت کنند در شهر نیز این مسائل را رعایت می‌کنند.
باید تعارفات را کنار بگذاریم
***امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش کبگیان نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در نشست سال گذشته که در این سالن برگزار شد، باید مصوبات آن جلسه در نشست امروز پیگیری می‌شد و هر نهاد، دستگاه، اداره و هر شخصی گزارشی از عملکرد خود را ارائه می‌داد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدفرج الله پژمان افزود: اینکه نشستی برگزار شود و مصوبات آن پیگیری نشود، سودی نخواهد داشت و باید تعارفات را کنار بگذاریم.
وی ادامه داد: باید به داد فرهنگ برسیم، اگر با این وضعیت باشد واقعا جای نگرانی دارد، فرهنگ عزاداری، عروسی، تشییع جنازه در استان ما مرد و هم اکنون خرید و فروش انواع مشروبات و هر چیزی که خرید و فروش می‌شود در دسترس دانش آموز و دیگران قرار می‌گیرد، انواع اسلحه خرید و فروش می‌شود و این مسائل برای استان نگران کننده هستند.
امام جمعه بخش کبگیان با اشاره به اینکه استان در حال رفتن به قهقرا است، خاطرنشان کرد: در جلسه امتحان دختران، جلوی در گفتند که چادر خود را باید بیرون بگذارید و سپس در جلسه حاضر شوید که این نگران کننده است.
وی گفت: گردشگران در روز تاسوعای حسینی جشن شادی می‌گیرند و طلاب و ائمه جمعه در این قضایا می‌سوزند و همه باید دست به دست هم دهیم .
مسئولان به آتش سوزی ها ورود پیدا کنند
***امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان باشت نیز در این نشست، گفت: در این شهرستان چندین حسینیه ساخته شده که این‌ها رقیب مساجد شده‌اند و هیئتی‌ها به جای اینکه در مسجد رشد پیدا کند و متصل به نماز جماعت باشند، در هفته جمع می‌شوند و به سینه زنی می‌پردازند و متاسفانه خبری از نماز نیست.
حجت الاسلام والمسلمین امید گنجه ای افزود: بعضی از طوایف حسینیه می‌سازند و آن را قفل می‌کنند و در بحث مجوزها می‌توان ورود کرد که این موضوع در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده ولی باز هم نگران ضمانت اجرایی آن هستیم.
وی خاطرنشان کرد: می‌طلبد که در شورای فرهنگ عمومی استان جلوی باب شدن این مسئله گرفته شود تا به یک معضل تبدیل نشود.
امام جمعه باشت گفت: از مسئولان تقاضا داریم در بحث آتش‌سوزی‌ها اگر صلاح می‌دانند به زیر مجموعه‌های خود تاکید کنند که حضور داشته باشند.
وی گفت:برخی از آتش سوزی‌ها کاملاً عمدی است و انتظار می‌رود که مسئولان به این موضوع ورود پیدا کنند.
هماهنگی واحدی در مباحث فرهنگی وجود ندارد
***امام جمعه شهر سوق نیز گفت: یک گلایه که وجود دارد و باید در مرکز استان حل شود، اینکه هماهنگی واحدی در مباحث فرهنگی وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی کیانی اصل افزود: به عنوان مثال در زمینه کافی شاپ‌ها و قهوه خانه‌ها در شهر سوق مصوب شد که تا ساعت ۱۱ شب به بعد هیچ کس حق باز کردن مغازه خود را ندارد، ولی مغازه داران شاکی هستند که چرا در گچساران و مرکز استان این گونه نیست و سخت‌گیری فقط برای این شهر وجود دارد.
وی گفت: درخواست داریم که یک رویه واحد در مرکز استان در زمینه کافی شاپ‌ها، قهوه خانه‌ها، تیراندازی‌ها و… شکل بگیرد که به همه مناطق استان تعمیم داده شود تا در شهرستان‌ها به آن عمل کنند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.