داودطلوعی مطلق
کتاب «ردیف آوازی استاد اسماعیل ادیبخوانساری» با آوانگاری احمد پرواز منتشر شد
به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،کتاب ردیف آوازی استاد اسماعیل ادیب خوانساری با آوانگاری احمد پرواز توسط نشر خُنیاگر منتشر شد.
در این کتاب، محتوای صوتی آلبوم ردیف ادیب خوانساری که پیشتر توسط دو موسسه فرهنگی هنری چهارباغ و ماهور با عنوان «آوازهای ادیب خوانساری» منتشر شده بود برای اولینبار آوانگاری شده است.
آوانگاری حاضر براساس راستکوک سازهای مضرابی (تار، سهتار، سنتور و…) انتقال داده شده است.
این اثر حاوی توضیحات مبسوط تاریخی درباره ادیب خوانساری و تجزیهوتحلیل شیوه ردیفخوانی او براساس آوانگاری حاضر است که با مساعی و مداقهی آوانگار و ناشر فراهم آمده است.«شرح حال ادیب خوانساری»، «دورههای مختلف کار هنری استاد ادیب خوانساری»،
«دیسکوگرافی آثار استاد ادیب خوانساری»، «مشخصکردن گستره صوتی و درجات مُدال گوشهها»، «ویژگیهای متمایز ردیف آوازی استاد ادیب خوانساری»، «گوشههای متمایز در ردیف آوازی ادیب خوانساری»، «فرم در آواز ادیب خوانساری»، «گوشههای فرمال» و «روند ملودی در درآمدهای ادیب خوانساری» از جمله عناوین توضیحات این کتاب است که با مثالهای متعدد نت ارائه شدهاند.
ادیب خوانساری، یکی از چهرههای بزرگ آواز ایرانی، هنرمندی بود که سنت را با احساس و ذوق شاعرانه درآمیخت. صدایش آیینهی لطافت و عمق موسیقی ایرانی بود؛ صدایی که هنوز هم در گوش فرهنگ این سرزمین طنین دارد.
موسیقیدان واقعی کسیست که مینویسد، میخواند، میشنود و مینوازد، درست مانند زبانی زنده. همانگونه که کودکان را برای آموختن خواندن و نوشتن به مدرسه میفرستند تا “با سواد” شوند، در موسیقی نیز سواد یعنی شناختِ آوا و نت، نوشتن و خواندنِ صدا.
ردیف آوازی، قلب تپندهی موسیقی ایرانی است. نوشتن و ماندگار کردن آن، یعنی حفظ حافظهی شنیداری یک ملت. همانگونه که ابوالحسن صبا در گیلان با ذوق و دانش خود موسیقی را نو نواخت و با تغییراتی بنیادین آن را زنده کرد، امروز نیز هنرمندان راستین راه او را ادامه میدهند.
در همین مسیر، احمد پرواز با نوشتن ردیف ادیب خوانساری کاری ارزشمند و ماندگار انجام داده است وی از چهرههای قابل احترام موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و ایران است.
این ردیف سومین ردیف آوازی نوشته در کشورهست و دو ردیف آوازی قبلی توسط دکتر محمدتقی مسعودیه (ردیف آوازی محمود کریمی) و دیگری توسط استاد فرامرز پایور (ردیف آوازی و مجموعه تصانیف عبدالله دوامی) نوشته شده و صوت این مجموعه که تقریباً حدود ۶۰ سال پیش منتشر شده توسط استاد پرواز به خط نت درآمده است.
سید احمد پرواز
موسیقیدان، مدرس و مؤلف ایرانی
متولد ۱۱ شهریور ۱۳۶۷ – گچساران
سید احمد پرواز از چهرههای جوان موسیقی ایرانی است که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۱ با ساز نی آغاز کرد و از سال ۱۳۹۲ سنتور را به عنوان ساز دوم برگزید.
وی در سال ۱۳۸۴ با کسب مقام نخست کشوری در رشته نی در نخستین جشنواره دانشآموزی پس از انقلاب، نقطه عطفی در مسیر هنری خود رقم زد.
آموزش و تلمذ نزد اساتید برجسته
– استاد حسن ناهید (۱۳۸۵–۱۳۸۶): آموزش نی
– استاد عبدالعلی تنوری (۱۳۸۶): مبانی موسیقی ایرانی و ریتمشناسی
– استاد منوچهر غیوری (۴ سال): ردیف مکتب اصفهان
– استاد محمدعلی کیانینژاد (۱۳۹۰–۱۳۹۱): نی و موسیقی ایرانی
– استاد علی حافظی (۱۳۹۲–۱۳۹۴): موسیقی مقامی بختیاری و کهگیلویهای
– استاد علی جهاندار (۱۳۹۴–۱۳۹۷): ردیف آوازی و جواب آواز
– استاد جاوید ابراهیمپور (۱۳۹۳): سلفژ و مبانی موسیقی جهانی
– دکتر گالینا املچنکو (۱۳۹۶–۱۳۹۷): سلفژ و هارمونی
– دکتر پویا سرایی، استاد بهمن بهمرام، استاد علی بهرامیفرد: سنتور، تحلیل ردیف، آفرینش و بداههنوازی
فعالیتهای اجرایی و جشنوارهها
– شرکت در جشنواره موسیقی فجر و نخستین جشنواره گروهنوازی استاد فارس
– همکاری با گروههای استاد مجید درخشانی و استاد کیوان ساکت
– اجرای مشترک با خوانندگانی چون وحید تاج
فعالیتهای آموزشی:
– مؤسس آموزشگاه آزاد موسیقی آوای دوست در گچساران
– تدریس موسیقی از سال ۱۳۸۷ تاکنون با تمرکز بر آموزش نی، سنتور، سلفژ و …
آثار تألیفی:
– گل و نی – استاد حسن ناهید
– دف و نی – استادان محمدعلی کیانینژاد و بیژن کامکار
– ردیف آوازی ادیب خوانساری
– ده قطعه برای نی – استاد حسن ناهید
برچسب ها :احمدپرواز ، داودطلوعی مطلق،عصرآشنا ، کتاب «ردیف آوازی استاد اسماعیل ادیبخوانساری» با آوانگاری احمد پرواز منتشر شد
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰