جهانگیرآشنا

پشت پرده ازدواج موقت از ساعتی ۴۰۰هزار تومان تا شبانه ۱٫۵میلیون تومان

مدتی است کلاهبرداری در پوشش کانال و سایت‌های صیغه‌یاب شگردشان شده و قربانیان وقتی با آن‌ها همراه شوند نه تنها از همسر خبری نیست، بلکه حساب‌شان هم خالی می‌شود. مجرمانش هم گاهی نوجوانانی هستند که فقط برای تامین هزینه‌های تفریح و خوشگذرانی خود، این دام را پهن می‌کنند.
کد خبر : 67279
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 - 22:59

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا به نقل از همشهری آنلاین : مدتی است کلاهبرداری در پوشش سایت‌های صیغه‌یاب رایج شده و قربانیان وقتی با آن‌ها همراه شوند نه تنها از همسر خبری نیست، بلکه حساب‌شان هم خالی می‌شود.

مدتی است کلاهبرداری در پوشش کانال و سایت‌های صیغه‌یاب شگردشان شده و قربانیان وقتی با آن‌ها همراه شوند نه تنها از همسر خبری نیست، بلکه حساب‌شان هم خالی می‌شود. مجرمانش هم گاهی نوجوانانی هستند که فقط برای تامین هزینه‌های تفریح و خوشگذرانی خود، این دام را پهن می‌کنند.

میثم ۴۳ ساله یکی از قربانیان این مجرمان است. او می‌گوید: «چندی قبل از سر بیکاری وارد یک کانال ازدواج موقت شدم. پس از این‌که افراد مورد نظرم را انتخاب کردم به ادمین کانال پیغام دادم که او ادعا کرد برای صحبت با هر کدام از زنان باید ۱۰۰هزار تومان هزینه پرداخت کنم، من هم ۴۰۰هزار تومان به حسابش واریز کردم تا بتوانم با چهار زنی که برای بررسی وضعیت‌شان انتخاب کرده بودم، صحبت کنم.

مرد جوان چهار اکانت اینستاگرامی به من داد و من شروع به صحبت با آن‌ها کردم. با یکی از آن‌ها به توافق رسیدم که مدعی شد باید پول را قبل از حضور بریزم که ۲/۵میلیون تومان به حساب او ریختم، اما دو روز بعد بلاک شدم. آنجا بود که با اکانت فیکی دوباره به صاحب کانال پیغام دادم و متوجه شدم خانمی در کار نیست و صاحب کانال با اکانت‌هایی که خودش با اسم و عکس زنان دیگر ساخته است از من کلاهبرداری کرده است.»

امیر ۵۰ساله هم قربانی دیگراین مجرمان است. اودرشکایت خودبه ماموران گفته: «بعد ازفوت همسرم بایک کانال همسریابی آشنا شدم. برای این‌که بتوانم وارد شوم باید ۲۰هزار تومان پرداخت می‌کردم. واردسایت شدم ومشخصات حسابم را زدم، اما به دلیل اختلال نتوانستم وارد شوم. ناگهان پیامک برداشت ازحسابم آمد و تازه فهمیدم دردام کلاهبرداران گرفتار شدم.»

ازدواج موقت با ۴۰۰ هزارتومان

در این میان، اما ده‌ها گروه و کانال در تلگرام و اینستاگرام وجود دارد که افراد با دریافت مبالغ اندک به عنوان حق آشنایی فرد را تحریک به واریز این پول می‌کنند، اما پس از پرداخت پول دیگر جوابگو نبوده و با بلاک کردن فرد به راحتی دست به کلاهبرداری زده و فرد به علت این‌که مبلغ اندک است و از ترس آبرویش از شکایت صرف‌نظر می‌کند. یکی ازکانال‌های بزرگ تلگرام که در حوزه ازدواج موقت فعال است، با انتشار اطلاعات زنان از شهرهای مختلف مدعی است افرادی را به شما معرفی می‌کند که می‌توانید برای چند ساعت تا چند سال با آن‌ها ازدواج موقت کنید. در اطلاعات منتشر شده برای زنان ارقام مختلف از ساعتی ۴۰۰هزارتومان تا شبانه ۱/۵میلیون تومان منتشر شده است. برای آشنایی باید ابتدا ۳۰۰ هزار تومان برای ادمین واریز کنید و بعد از آن دیگر پاسخی از طرف او دریافت نخواهید کرد. مردان همیشه قربانیان این کانال‌ها و صفحات نیستند و گاهی زنان و دختران با مراجعه به پلیس فتا از گردانندگان آن‌ها شکایت می‌کنند. شکایت آن‌ها به دلیل سوء‌استفاده از عکس‌های خصوصی و بردن آبروی‌شان است. این تبهکاران با پرسه در گروه‌های تلگرامی عکس‌های پروفایل زنان و دختران را بدون اجازه سرقت کرده و از آن سوء‌استفاده می‌کنند.

مجرمان نوجوان و خانوادگی

کلاهبرداران مجازی محصور در سن خاصی نیستند و گاهی با تبهکاران نوجوان یا سالخورده روبه‌رو می‌شویم که به صورت حرفه‌ای نقشه‌های مجرمانه‌شان را اجرا می‌کنند. چندی پیش و با افزایش شکایت برداشت غیرمجاز از حساب افراد در همدان پلیس فتای این استان متوجه شد همه مالباختگان در یک کانال صیغه‌یاب عضو بوده و برای معرفی همسر مناسب، وارد درگاه اینترنتی شده و پس از واریز پول حساب‌شان خالی شده است. کارآگاهان پلیس فتا با تحقیقات تخصصی توانستند مدیر کانال را که پسری ۱۵ساله بود درساوه شناسایی و دستگیر کنند. پسر نوجوان که میلیون‌ها تومان ازحساب افراد مختلف در چند استان کلاهبرداری کرده بود، اعتراف کرد برای این‌که می‌دانستم این‌کار راحت است و به آسانی طعمه‌های خود را در تله می‌اندازم با عکس دخترانی که در اینترنت پیدا کرده بودم، کانال و سایت راه انداختم و بعد از مراجعه مردان، حساب‌شان را خالی می‌کردم. در پرونده‌ای دیگر، مردادماه امسال مرد جوانی به پلیس فتای البرز مراجعه کرد و در شکایتی مدعی شد در یک کانال صیغه‌یابی عضو شدم و مدیر کانال که دختری جوان بود ازمن برای حق معرفی ۱۵میلیون تومان گرفت، بعد هم حساب مرا در کانال مسدود کرد. با این شکایت دختر جوان در شهرستان چهارباغ البرز شناسایی و پس از دستگیری مشخص شد با همکاری برادرش کانال صیغه‌یابی تلگرام راه انداخته و از حدود ۳۰۰۰ نفر یک میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

برخورد با صفحات و نرم‌افزارهای صیغه‌یابی

سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکزتشخیص و پیشگیری ازجرایم پلیس فتا با هشدار درموردفعالیت نرم‌افزارهای صیغه‌یابی گفت: گاهی در موتورهای جست‌وجوگر و حتی گوگل‌پلی، نرم‌افزارهای کلاهبرداری با نام صیغه‌یابی وجود دارد که بدافزار است و دسترسی غیرمجاز به گوشی واطلاعات فرد پیدا می‌کند. این بدافزازها باعناوین جذاب درمحیط مجازی قرار می‌گیرند تا فرد را ترغیب به نصب کنند و بعد مشکلاتی را به وجود می‌آورند. به گفته رجبی هیچ نرم‌افزارصیغه‌یابی و دوست‌یابی در کشور ما مجوز ندارند و عمدتا افرادی که با این عناوین نرم‌افزاری تولید یا درفضای مجازی فعالیت می‌کنند نیت سوء و کلاهبرداری دارند.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که تبلیغات صیغه‌یابی هم ممنوع است، تاکید کرد: افراد باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه در رسانه‌ها و صفحات مجازی خود تبلیغ کانال و صفحات دوست‌یابی یا صیغه‌یابی را تروج نکنند، چرا که هیچ مجوزی برای فعالیت اینگونه صفحات صادر نشده وغیرقانونی هستند. به گفته وی، گاهی افراد برای سرگرمی وارد این شبکه‌ها و صفحات شده، اما با تبلیغات فریبنده و وسوسه‌کننده گرفتار کلاهبرداری شده و برای رسیدگی به پرونده به پلیس فتا مراجعه می‌کنند. پلیس درصورت برخورد با نرم‌افزارها، صفحات و کانال‌های صیغه یابی با آن‌ها برخورد می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.