فرماندار بهمئی و حضور در محل گلخانه های این شهرستان، به منظور بررسی مشکلات

درخواست گلخانه داران شهرستان بهمئی، برای جبران خسارت و ضررهای ناشی از نابودی محصولاتشان

نابودی 240 تُن فلفل دلمه‌ای صادراتی در مجتمع گلخانه‌ای بهمئی؛ در پی توقف و بسته شدن راه صادرات و مسدود شدن گمرک روسیه به روی بازار صادرات ایران و برگشت محصولات
کد خبر : 26816
تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 0:39

به گزارش  پایگاه خبری عصرآشنا؛ فرماندار شهرستان بهمئی با اشاره به اینکه مجتمع گلخانه‌ای غدیر در ۱۰ کیلومتری شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی واقع شده است ، گفت: ۱۰ واحد گلخانه‌ای محصولات مختلفی را در این مکان کشت می‌کنند که از این تعداد ۹ واحد بزرگ گلخانه‌ای فلفل دلمه‌ای صادراتی به صورت فعال هر ماهی ۳۰ تن فلفل دلمه ای صادراتی تولید می کنند که به قیمت هر کیلو ۴۳هزار تومان صادر می شد.

علی محمدی افزود: این ۹ واحد گلخانه‌ای در سطح ۳۲ هزار متر مربع و ۳۵ تن فلفل دلمه‌ای صادراتی تولید می‌کردند که قرار بود با توجه به اقدامات انجام شده این محصولات به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شود ، اما توقف و بسته شدن راه صادرات ، مسدود شدن گمرک روسیه به روی بازار صادرات ایران و برگشت محصولات برای صادرات این محصول به کشور روسیه مشکل ایجاد کرده است. شیوع ویروس کرونا انصراف خریداران خارجی از خرید محصول و نبود بازار فروش از مهمترین مشکلات این محصول در شهرستان بهمئی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۴۰ تُن فلفل دلمه‌ای صادراتی در هر دوره ۸ ماهه (ماهی ۳۰ تن) به روش داربستی در بهمئی تولید می شد ، گفت: در گذشته برای احداث هر واحد گلخانه‌ای ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شامل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات اعطایی و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات جهادکشاورزی، بانکی و آورده سرمایه گذار هزینه شده است.

فرماندار بهمئی با اشاره به کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه گلخانه ها در این شرایط را تنها راه استفاده بهینه از منابع آبی شهرستان گرمسیری بهمئی عنوان کرد و گفت: یکی از طرح های مهم اقتصادی در بخش کشاورزی در سطح استان موضوع احداث مجتمع های گلخانه ای است و این طرح های گلخانه ای در راستای طرح های جهش تولید اجرائی شدند.

علی محمدی با بیان اینکه ، کاشت محصولاتی از این قبیل ، یکی از نقاط قوت و مهم استان در بخش کشاورزی است اضافه کرد : به صورت ویژه از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود استفاده شد تا بخش مهم و زیادی از نیاز استان ، کشور و بخش زیادی از تولیدات این محصول روانه بازارهای خارجی شوند.

وی با اشاره به اینکه ، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان بهمئی در مقیاس‌های مختلف می‌تواند زمینه ساز افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و درآمد بیشتر برای مردم باشد گفت: توسعه گلخانه‌ها تنها گزینه پیش رو برای تولید پایدار و حفظ اشتغال است و درصورتی که گلخانه‌های موجود در تولید و سودآوری موفق باشند، باعث تشویق و گرایش کشاورزان در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای می‌شود.

فرماندار بهمئی با اشاره به اینکه ، شهرستان بهمئی با داشتن ۱۹ هکتار گلخانه ، میزان قابل توجهی از سطح زیرکشت گلخانه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد را به خود اختصاص داده است گفت : فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلف مثل زرد، قرمز، سبز، بنفش و نارنجی موجود هستند که می‌توانند به راحتی در انواع مختلفی از آب و هوا رشد کنند.

محمدی با بیان اینکه ، هر واحد گلخانه ای زمینه اشتغال ۱۰ نفر را به صورت مستقیم و اشتغال ۳۰ نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم کرده است و فلفل دلمه‌ای صادراتی تولید شده در شهرستان بهمئی ، به کشور‌هایی از جمله روسیه صادر می‌شود افزود : با روش‌های نوین کشت و تولید مواد غذایی می‌توان شاهد افزایش تولید محصولات به ویژه در گلخانه‌ها باشیم.

وی همچنین گفت : از مجموع ۷۰ درصد محصولات گلخانه ای سالانه حدود ۵میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد.

گفتنی است کشاورزان شهرستان بهمئی که امسال برای کشت این محصول و عرضه آن به بازار برنامه ریزی کرده بودند و شیوع ویروس کرونا باعث انصراف خریداران این محصول از آنان شده است، خواستار حمایت مسئولان و جبران خسارت شدند.

شهرستان بهمئی در فاصله ۳۵۰ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

داود طلوعی مطلق پایگاه خبری عصر آشنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.