فضل اله جهان آرا
یادداشت/ ۹دی پرده از نقاب ابلیس صفتان برداشت
به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا به نقل آوای ماغر،استاد دانشگاه و فعال فرهنگی بهمئی در یادداشتی با تبین بصیرت،به ارزش و جایگاه حماسه ۹ دی پرداخت.
متن یادداشت دکترفضل اله جهان آرا را در ادامه مشاهده کنید:
بصیرت از نظرلغوی به معنای بینش، آگاهی، زیرکی، روشندلی و چشم خرد است و از واژه(ب-ص-ر)گرفته شده است؛که همراه با واژه چشم به کارمی رود و مقابل دیده حسی و ظاهری، به معنای دیده و بینایی درونی و شهودی کاربرد دارد.
بصیرت دراصطلاح عبارت است از قوه ای در قلب شخص،که به نور قدسی منور بوده، بوسیله آن حقایق اشیاء و امور را درک می کند همانگونه که شخص بوسیله چشم، صُور و ظواهر اشیاء را می بیند،لسان العرب،ابن منظور،ج ۴،ص ۵۶ ؛واژهبصیرت در اصطلاح عرفا قوه ای است مر قلب را که به نور قدس منور باشد و به وسیله آن قوه حقایق وامور پنهانی اشیاء دیده می شود، و آن قوه نسبت به قلب در حکم دیده است نسبت به روح.
آدمی بوسیله آن ظواهر و صُور اشیاء را می بیند و این قوه را حکما قوه عاقله نظریه نامند و چون این قوه نامند. « قدسیه»به نور قدس منور و به راهنمایی و هدایت حق پرده آن برداشته شود، حکما آن را قوه بصیرت، می نامند.
زمخشری، بصیرت را نورقلب می داند که هرچیزی به وسیله آن آنگونه که هست دیده می شود که آدمی بوسیله آن، آگاهی پیدا می کند؛ آنچنان که بصر نورچشم است که توسط آن می بیند.
بیضاوی، صاحب اثر انوارالتنزیل و اسرارالتاویل درتعریف بصیرت گفته اند: بصیرت برای قلب، به منزلهچشم برای بدن است و از آن جا که حق به وسیله آن، آشکارمی گردد ودیده می شود، دلیل نامیده می شود.
عده ای گفته اند: شناخت روشن و یقینی از دین، تکلیف، پیشوا، حجت خدا، راه ،دوست و دشمن،حق و باطل بصیرت نام دارد. این واژه از چنان جایگاهی در فرهنگ اسلامی برخوردار است که امام علی(ع)حملوا «: تیغ زدن برای خدا در میدان جنگ را منوط به داشتن بصیرت عنوان می نماید و می فرمایدبصائرهم علی اسیافهم :بصیرت های خویش را بر شمشیرهایشان سوارکردند: و در جایی دیگر می فرماید:بصیرت چنان معنایی فراگیر دارد که اگر دیده بصیرت،کور باشد، نگریستن چشم سودی نمی دهد .»
پیامبر اسلام می فرماید:کور واقعی کسی نیست که چشمش نابینا باشد بلکه کور واقعی آن کسی است که دیده بصیرتش کور باشد. اهمیت شناخت و به کاربستن بصیرت در تمام زمینه های زندگی و اعمال به خصوص اعمال فردی واجتماعی است که در صورت نبود بصیرت کافی آدمی را از صراط مستقیم منحرف و باعث خروج و افتادن در پرتگاه های این دنیوی و آن دنیوی می کند.
حضرت علی(ع)در این باره می گوید:صاحب بصیرت کسی است که بشنود و بیندیشد، نگاه کند و ببیند، از عبرت ها بهره گیرد ،آنگاه راه روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاه ها به دور ماند.
عنصر بصیرت به معنای درک و شناخت صحیح توانمندی تحلیل ماهیت های جامعه، نقش اصلی در محارست از جامعه اسلامی دارد. اگر افراد یک جامعه اسلامی آگاهی و شناخت غنی از آموزه های دینی و مسائل روز نداشته باشند، به سهولت در دام توطئه های دشمنان گرفتارخواهند آمد و دین،ماهیت، آزادی و آزادگی خود را فدای آرزوهای شوم وشیطانی آنها می کنند.
اهمیت بصیرت زمانی شکل واقعی خود را نشان می دهد که محور همه افعال انسانی باشد و عکس العملهای متفاوت افراد مطابق آن شکل گیرد.
درمقام جمع بندی، می توان گفت که بصیرت امری فراتر از رؤیت ظاهری است و آن ادراک حقایق و رؤیت اشیاست آنگونه که هستند و این امر، توسط ادله و براهین به وقوع می پیوندد.
۹دی برگی زرینی است که ماندگاری آن در تاریخ ایران از جاودانه ترین پویشهای مردمی است. در پرتو این روز درخشش انوار الهی چشم دشمنان دین و نظام را کور کرده و چنان عظمتی ایجاد کرده که استقلال ، بصیرت و عزت یاران اسلام و نظام، شجره طیبه دین و دینداری را بیمه کرده است.
این روز نمایش ظهور کامل حق در مقابل باطل بود. زیرا نقاب واقعی را از چهره مدعیان فتنه انگیز که سالها با نقاب انقلابی گری درصفوف مردم نفوذ کرده اند، کنار زده و ماهیت ابلیس صفتانه آنان و جنود شیطانی و مکر و خدعه اهریمنشان را هویدا ساخت.
فتنه ۸۸ بسی بالاترو مخوف تر از جنگ احزاب و خندق بود زیرا گرگ صفتان ملبس به لباس میش به زعم خود قصدیکسره کردن نظام را در سر پرورانده بودند اما غافل از آن بودند که حب و دوستی اهل بیت و اسلام چنان در خون مردم ولایتمدار رسوخ کرده که امواج سهمگین و طوفانهای مهیب تر از این حرکت شنیع خللی در اراده ی پولادین فرزندان عاشورایی ایران اسلامی ایجاد نمی کند.
عظمت این مردم عزیز حماسه ساز ما چنان ارزش والایی به خودگرفته که امام خامنه ای درتوصیف آن فرمودند که حماسه نهم دی نماد بصیرت مردمی است که نه تنها تاریخ روایی که تاریخ مکتوب اسلام چنان پویشی را با چنین مردمی سراغ ندارد .
مردم ما در روز نهم دی ، آن چنان عظمتی از خود نشان دادند که دنیا را خیره کرد.نهم دی روز راندن و نه گفتن مردم به خروج کنندگان از دین و فتنه انگیزانی است که به حکم امام گردن ننهادند وخواهان بدعتی بودندکه ریشه درنهروان دارد.
نهم دی ماه روز مطرودی ومردودی تعدادی ازخواص بی بصیرت است که بسان فرعون طغیان پیشه کردند و ندای الهی اذهب الی فرعون انه طغی طنین انداز فریادهای مردمی بود که مهر باطل بر عملکرد فرعونیان زمانه زده اند وآب پاکی بر سر و روی مغضوب آنان ریخته اند تا داغ این ننگ را هیچ آبی نزداید و صورت وسیرت کریه ایشان بیش ازپیش برای مردم و تاریخ نمایان باشد.
این حماسه تاریخی و روز بصیرت و میثاق مردم با ولایت الهی بر رهبرمعظم انقلاب و ولی نعمتان مردم و مسئولان گرامی باد.
انتهای پیام/
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰