آسیه مجیدی مهر

اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد / راه‌یابی یک اثر فاخر به جشنواره فجر

آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه‌وبویراحمد شامگاه شنبه 24آبن ماه در سالن آزادی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد؛ مراسمی که با حضور چهره‌های ملی و استانی همراه بود.
کد خبر : 77600
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1404 - 14:00

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر کهگیلویه‌وبویراحمد با حضور مسئولان ملی و استانی در سالن اجتماعات آزادی گچساران برگزار شد؛ مراسمی که در آن بر ظرفیت غنی استان در حوزه نمایش، نقش هنرمندان در توسعه فرهنگی و جایگاه برجسته کهگیلویه‌وبویراحمد در تئاتر کشور تأکید شد.

سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر کهگیلویه‌وبویراحمد با حضور غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، رضا مردانی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات آزادی گچساران برگزار شد.

مردانی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی با قدردانی از غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران و باشت، افزود: دکتر تاجگردون عزیز واقعاً بزرگ‌مردی است و ما به وجود او افتخار می‌کنیم. از همه کمک‌های ایشان در راهبرد و برنامه‌های کلان وزارتخانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی محور اصلی رشد فرهنگی استان را در ادبیات دانست و گفت: آنچه منابع بزرگ کهگیلویه‌وبویراحمد را به ممتازترین نقطه رسانده، ادبیات است؛ از شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی گرفته تا متون کهن هنرهای نمایشی. این‌یک تلفیق ارزشمند از ادبیات بومی و محلی با ادبیات کلاسیک است.

تلفیقی که الگوی ملی و جهانی شد

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به شکل‌گیری یک الگوی ویژه در سال‌های اخیر توضیح داد: در چند سال گذشته، یک مدل و الگو نه‌تنها به کشور بلکه به جهان معرفی شد و آن، الگوی تلفیق ادبیات بومی و محلی با ادبیات کلاسیک است؛ اتفاقی که در این استان هم رقم خورد و همچنان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: در تمامی نشست‌ها و سخنرانی‌ها، همیشه به دوستان توصیه می‌کنم از این نوع ادبیات و این نگاه بهره بگیرند و نسبت به آن تعصب داشته باشند. ما کم نداریم اسطوره‌ها و قهرمانان ملی و مذهبی که می‌توانند الهام‌بخش باشند.

وی با اشاره به حضور آثار هنرمندان استان در جشنواره‌های مختلف کشور افزود: در چندین استان مشاهده کردم که نمایشنامه‌های هنرمندان این استان، ازجمله نمایشنامه آقای رضا گشتاسب، در حال اجراست  من از دیدن این آثار لذت بردم و به شما عزیزان تبریک می‌گویم  برای ما در مرکز هنرهای نمایشی افتخاری بزرگ است.

ظرفیت بی‌نظیر تئاتر ایران؛ ۴۰۰ اجرای شبانه

مردانی با ابراز افتخار نسبت به خانواده بزرگ تئاتر کشور گفت: من خانواده بزرگی در عرصه هنرهای نمایشی دارم؛ بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سراسر کشور. هر شب بیش از ۴۰۰ اجرای نمایشی در کشور برگزار می‌شود که یک ظرفیت بی‌نظیر است. با قاطعیت می‌گویم هیچ هنری به‌اندازه هنرهای نمایشی تأثیرگذاری ندارد.

وی ادامه داد: حتی در برخی ایام سوگواری ممکن است بعضی هنرها تعطیل شوند، اما چراغ و فانوس هنرهای نمایشی هیچگاه خاموش نشده است.

گلایه از دستگاه‌هایی که مسئولیت اجتماعی را جدی نمی‌گیرند

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنانش با اشاره به دغدغه‌های اعتباری گفت: من نگران و ناراحت هستم از اینکه بخش اعتباری مشخص است و وضعیت دولت هم مشخص؛ اما آنچه آزاردهنده است این است که برخی دستگاه‌ها باوجود ادعای فرهنگی و داشتن مسئولیت اجتماعی، به‌درستی عمل نمی‌کنند.

وی افزود: من با واژه مسئولیت اجتماعی دچار تناقض می‌شوم. به نظر من اگر این مسئولیت اجتماعی به مسئولیت فرهنگی تبدیل شود، نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت. چون وقتی اعتبارات برای مسئولیت اجتماعی گذاشته می‌شود، راه فرار برای برخی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی باز می‌شود.

درخواست برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی

مردانی با تأکید بر نقش هنرمندان گفت: هنرمندان ما همیشه درصحنه بوده‌اند و هر زمان که از آن‌ها خواسته‌ایم، همراهی کرده‌اند. امروز درخواست می‌کنم که دستگاه‌ها نیز به کمک بیایند و می‌توان از برخی ظرفیت‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی بهره برد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بر اهمیت حمایت از هنرهای نمایشی در توسعه فرهنگی کشور تأکید کرد.

امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه‌وبویراحمد در سخنانی با اشاره به جایگاه ویژه استان در عرصه هنرهای نمایشی گفت: کهگیلویه‌وبویراحمد یکی از قطب‌های تئاتر کشور است و این به هیچ‌وجه تعارف نیست. بخش قابل‌توجهی از متون نمایشی جشنواره تئاتر فصل در استان‌های کشور، از دل این استان برخاسته و این موضوع نشان‌دهنده قدرت تئاتر و ظرفیت غنی کهگیلویه‌وبویراحمد در این حوزه است؛ ظرفیتی که ریشه در تاریخ، تمدن و فرهنگ مردم این دیار دارد.

وی افزود: وقتی نمایشنامه‌نویس ما بخش قابل توجهی از تئاترهای خوب و فاخر کشور را خلق می‌کند، این امر نشان‌دهنده ریشه‌های فرهنگی و تاریخی استان است و باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان تئاتر کشور قرار گیرد. این سخنان تعارف نیست؛ من اطلاعات کاملی از وضعیت تئاتر در دیگر استان‌ها دارم و ضمن احترام به ظرفیت‌های سایر نقاط، معتقدم توان تئاتری این استان فراتر از یک جشنواره استانی است.

درخشان با اشاره به دشواری داوری آثار نیز گفت: گاهی انتخاب دو یا سه اثر یا حتی پنج اثر برای جشنواره ملی، برای داوران واقعاً سخت است؛ علت این موضوع، وجود متون غنی همراه با اجراهای قدرتمند هنرمندان استان است.

وی همچنین تأکید کرد: چند اثر جشنواره را دیدم و واقعاً وارد دنیایی دیگر شدم. در هیچ عرصه هنری به‌اندازه این آثار، به زیست‌بوم فرهنگی، ریشه تاریخی، تمدنی و روح حماسی مردم توجه نشده است. بدون تأکید ما، هنرمندان خودشان به مسئله ایرانیت، انسجام اجتماعی و هویت فرهنگی پرداختند؛ بنابراین لازم است این آثار در سطح کشور مورد توجه قرار گیرند.

درخشان خطاب به مدیرکل هنرهای نمایشی کشور گفت:خواهشی که از جناب مردانی دارم این است که تنها با نگاه به چند کار، درباره جشنواره قضاوت نکنید. آثار غنی و توانمند این استان می‌تواند به پربار شدن جشنواره ملی و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کمک کند. مطمئناً داوران ارزیابی کامل را انجام داده و اطلاعات دقیقی ارائه داده‌اند.

اجرای گروه موسیقی محلی، سخنرانی غلامرضا تاجگردون و همچنین رضا مردانی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، تجلیل از مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان، اعضای هیأت انتخاب و داوران نهایی جشنواره، قرائت بیانیه داوران و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر استان که در سالن اجتماعات آزادی گچساران برگزار شد گفت: هنرمندان بخشی از رهبریت فکری جامعه را به عهده دارند و هنر آیینه فرهنگ مردم و زبان گویای اندیشه‌ها، ایده‌ها و احساسات مردم محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز تئاتر به‌عنوان عمیق‌ترین و مؤثرترین عامل در فرهنگ جامعه، نقش خود را ایفا می‌کند و بستری برای گفت‌وگو، نقد سازنده، تقویت آگاهی عمومی و نشاط اجتماعی است و می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای در نشاط اجتماعی داشته باشد.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: جامعه ما به دو دلیل مهم به هنرمند، هنر و هنرنمایشی نیاز دارد. دلیل نخست، ابلاغ پیام است. هرکدام از این نمایش‌ها که عزیزان با دقت ارائه می‌کنند، پیام ارزشمندی را برای تقویت فرهنگ و سنت جامعه منتقل می‌کند؛ اما این پیام باید رسا، دقیق، نافذ، اثرگذار، جامع و ماندگار باشد؛ اثری که بتواند سال‌ها فرهنگ را زنده نگه دارد.

محمدی در ادامه دلیل دوم را شبیخون فرهنگی دانست و گفت: امروز رسانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عنصر قدرت در تحمیل اراده دولت‌ها، ملت‌ها و فرهنگ‌ها در جریان جهانی‌سازی نقش‌آفرینی می‌کنند. اگر بتوانیم از ظرفیت‌های هنری در بخش‌های مختلف، ازجمله هنرهای تجسمی و نمایشی مانند تئاتر بهره ببریم، می‌توانیم این فرهنگ را ارتقا دهیم و در برابر این شبیخون فرهنگی، مصونیت‌سازی کنیم.

محمدی بابیان اینکه آنچه در هنر اصل است «عشق و زیبایی» و آنچه در هنرمند اهمیت دارد «جهت‌گیری و هدف» است، ادامه داد: جهت‌گیری هنرمند در تئاتر یک اصل بنیادین است و شما هنرمندان به‌خوبی از اهمیت آن آگاه هستید.

وی سپس خطاب به غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز در کشور و به‌تبع در استان، فوق‌برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود و همه دستگاه‌ها انتظار دارند مجموعه دولت حمایت کند. چه فعالانی که در بخش دولتی هستند و چه کسانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

محمدی افزود: برای بسیاری از این برنامه‌ها، نظیر اربعین حسینی، ما هیچ‌گونه ردیف و منابع مالی مشخصی نداریم جز همان بخش جزئی که در بودجه ابلاغ می‌شود و در کنار آن، مأموریت‌های متعددی نیز برای دستگاه‌ها تعریف‌شده است.

معاون استاندار تأکید کرد: متأسفانه استان ما از ظرفیت کافی در بخش خصوصی برخوردار نیست. محمدی با اشاره به نمونه‌هایی از حمایت‌های بخش خصوصی در سایر استان‌ها گفت: به‌عنوان نمونه در کرمان، یک شرکت ۴ میلیارد تومان برای برگزاری جشنواره تئاتر کمک می‌کند، اما ظرفیت ما همین اندازه است.

معاون استاندار از مجموعه شرکت بهره‌برداری نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر دستگاه‌هایی که تاکنون در برنامه‌های مختلف حمایت خود را دریغ نکرده‌اند قدردانی کرد و گفت: اگر بخش خصوصی در این حوزه فعال شود و شکل بگیرد، می‌توان جشنواره‌ها و برنامه‌های فاخر و در شأن مردم استان برگزار کرد.

وی به تجربیات گذشته به‌عنوان فرماندار گچساران اشاره کرد و افزود: جشنواره ملی کودک و نوجوان را در سال‌های گذشته با کمترین توجه از اعتبارات کشوری در گچساران برگزار کردیم و این برنامه برای سال بعد یعنی ۱۳۸۵ نیز تصویب شد تا بار دیگر برگزار و نهایتاً این جشنواره در شهرستان نهادینه شود.

محمدی با افسوس گفت: به دلیل غفلت‌هایی که رخ داد، این ظرفیت ارزشمند از استان و شهرستان زرخیز گچساران گرفته شد؛ ظرفیتی که نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای در حوزه هنر و هنرنمایشی داشت.

معاون استاندار در پایان با اشاره به‌ضرورت عدالت فرهنگی، اظهار کرد: همین‌جا تقاضا می‌کنم برای چنین استان‌هایی که از ظرفیت‌های گسترده بخش خصوصی برخوردار نیستند، توجهی ویژه صورت بگیرد.

وی خطاب به رضا مردانی، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور هم گفت: استان‌هایی که از حمایت بخش خصوصی برخوردارند، از اعتبارات کافی بهره‌مند می‌شوند؛ اما انتظار داریم همان اندک اعتبارات به استان‌هایی تخصیص یابد که چنین ظرفیتی ندارند تا بتوانیم این عرصه را شکوفا و حمایت کنیم.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه تئاتر کهگیلویه‌وبویراحمد که در سالن اجتماعات آزادی گچساران برگزار شد، اظهار کرد: کار هنرمند ارزشمند است. هرگاه هنرمند خاموش شود، جامعه هم خاموش خواهد شد. امیدواریم آن روز نباشد که این خاموشی به‌سوی هنرمندان برود.وی با اشاره به اینکه این جشنواره تبلور یک سال زحمت هنرمندان عزیز در عرصه تئاتر و نمایش است، افزود: من تشکر می‌کنم از مدیرکل محترم ارشاد استان و دیگر مسئولانی که میزبانی را در اختیار گچساران قرار دادند و کار ارزشمندی انجام شد. امیدوارم سال ۱۴۰۶ زیباترین همایش، نمایش و جشنواره را در پردیس هنری بزرگ گچساران که ان‌شاءالله تا سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری می‌رسد، داشته باشیم.

نگرانی هنرمندان از نبود زیرساخت و پروژه‌های نیمه‌تمام

تاجگردون با انتقاد از نبود زیرساخت‌های فرهنگی گفت: هنرمندان استان به شدت از نبود زیرساخت نگران و ناراحت هستند؛ آنچه که در شأن بوده ادا نشد. امیدواریم در آینده چنین باشد که متناسب با شأن این عزیزان هنرمند، زیرساخت‌های مناسب فراهم بشود.وی اضافه کرد: وقتی مجموعه‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام را در سطح استان می‌بینم، نگران می‌شوم؛ چرا عرصه‌ای که می‌تواند پیشرو باشد و باید هم پیشرو باشد، باید متوقف شده باشد و امکانات مناسب نداشته باشیم؟ ان‌شاءالله از این به بعد چنین نباشد و آنچه که حق این هنذمندان است ادا شود.

ضعف ساختاری وزارت ارشاد و واگذاری منابع به افراد غیرپاسخگو

وی با اشاره به ضعف ساختاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگرچه ساختار فرهنگ و وزارت ارشاد در عرصه امکاناتی که باید در اختیارشان قرار بگیرد، در ضعف هستند، اما آنچه مهم است این است که ما هستیم و شما هستید.

تاجگردون ادامه داد: چند روز پیش در موضوع بررسی عملکرد برنامه، خدمت مسئولین محترم وزارت ارشاد خصوصا به وزیر محترم عرض کردم که منابع و بودجه در اختیار کسی یا کسانی است که پاسخگوی فرهنگ نیستند. ناهنجاری فرهنگی را به دوش یک جمع می‌اندازند که هیچ نقشی در این ناهنجاری ندارد. مبتلاهایی که در جامعه با آن مواجه هستیم را به گردن کسانی می‌اندازند که نقشی ندارند؛ آنها نقششان همین هنر در استاندارد مشخص، چارچوب مشخص و ارزش‌های مشخص است که بهتر از هر مسئول دیگری تشخیص می‌دهند چگونه هنر را حفظ و تحویل آیندگان بدهند.

بی‌برنامگی فرهنگی و پیامدهای آن

نماینده گچساران و باشت با اشاره به واکنش‌ها پس از سخنانش در مجلس گفت: وقتی در صحن علنی مجلس عرض کردم که منابع دست کسانی است و وزیر باید پاسخگو باشد، فردی پیش من آمد و ابتدا تشکر کرد که در مورد هنر صحبت کردم و گفت فرمایشتان درست است، ولی باید منابع در اختیار کسانی باشد که بتوانند آتش‌به‌اختیار عمل کنند.وی افزود: البته نتیجه بد عمل کردن نیز همین ناهنجاری فرهنگی و نبود یک برنامه مشخص برای آینده بهتر جوانان است. هیچ‌کس حتی کسی که امروز گرفتار ناهنجاری فرهنگی است هم راضی به وضع موجود نیست، چون می‌داند برنامه مدونی برای آینده فرهنگ و جوانان وجود ندارد. حتی هنرمند یا فرد گرفتار ناهنجاری فرهنگی نیز ناراحت است؛ اما متأسفانه نتوانستیم امکانات و اختیارات را در اختیار کسانی که باید پاسخگو باشند قرار دهیم.

تغییر استانداردها برای گزارش‌دهی و نمونه فیلم‌های فاخر

تاجگردون با انتقاد از تغییر استانداردها برای ارائه گزارش عملکرد گفت: استانداردها را متناسب با گزارش کارمان تنظیم می‌کنیم نه متناسب با استانداردهایی که باید باشد و موجب می‌شود به وضع موجود راضی شویم. مثلاً در جلسه ای در سطح کشور بیان کردند امسال باید ۲۰ فیلم فاخر تهیه کنیم؛ در گزارش عملکرد نوشتند ۱۸ فیلم فاخر تهیه شد چون می‌خواستند عددی نزدیک ۲۰ باشد.

وی ادامه داد: در عرصه فیلم فاخر ما فیلم محمد رسول‌الله را داریم، سریال حضرت یوسف را داریم، سلمان فارسی را داریم. فیلم فاخر را شما به ما بگویید در یک سال گذشته چه فیلمی تولید شده؟ اصلاً تعریف شما از فیلم فاخر چیست؟ گفتند فیلم فاخر فیلمی است که کارگردان یا تهیه‌کننده به ساخت آن افتخار کند. گفتم هر کسی به تولید خودش افتخار می‌کند؛ مهم این است که جامعه واکنش نشان بدهد که این فیلم فاخر است.

لزوم ایستادن پای استانداردهای هنری

تاجگردون با اشاره به تجربه داوری جشنواره‌های هنری گفت: در جشنواره فیلم فجر، داوران می‌نشینند و می‌گویند هیچکس از این هنرپیشه‌ها و هیچ فیلمی شایسته برنده جایزه اول نیست؛ یعنی من پای استانداردهایم ایستاده‌ام و استاندارد هنری را نگه داشته‌ام؛ یعنی هیچگاه استانداردهایتان را برای اینکه من خوشم بیاید یا دیگری خوشش بیاید کاهش ندهید؛ استانداردها را متناسب با آن چیزی که واقعیت است تنظیم کنید.

توصیه به دستگاه‌ها برای حمایت از فرهنگ، ورزش و دین

نماینده گچساران ادامه داد: هنرمند نیستم ولی در کنارتان سعی کرده‌ام باشم و ان‌شاءالله خواهیم بود. از مسئولین محترم استان و شهرستان گچساران، شرکت نفت، پتروشیمی و مسئولانی که این روزها دستشان به دهانشان می‌رسد همیشه توصیه کرده‌ام که در سه زمینه خدمات برسانید؛ فرهنگ، ورزش و قلمرو دین. اگر این سه موضوع تقویت شود هنر کرده‌اید.وی افزود: یک روز به آقای حافظی‌نیا مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران عرض کردم شما مدیر باشید یا نباشید، رئیس باشید یا نباشید، این تولید نفت گچساران که الان ۶۲۰ هزار بشکه است کمتر یا بیشتر شود اتفاق خاصی نمی‌افتد. جابجایی مدیران در این قسمت مهم نیست؛ مهم این است که بتوانند نقش خودشان را در موازینی که عرض کردم، در یک شهر و محیط به نمایش بگذارند و کمک کنند تا این عرصه‌ها موفق‌تر باشند.

دراین مراسم یادمان پوستر مرحوم مسعودمحمدی رونمایی و از خانواده وی تکریم و تجلیل بعمل آمد.

رقابت ۵ اثر نمایشی طی چهار روز

این دوره از جشنواره از ۲۱ تا ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴ به میزبانی گچساران برگزار شد و در آن ۵ اثر نمایشی منتخب از شهرستان‌های مختلف استان به رقابت پرداختند. اجراها میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش بودند و هر شب با استقبال خوب مخاطبان همراه شد. مسئولیت داوری این دوره از جشنواره بر عهده محسن حسن‌زاده، آرش عباسی و هادی محقق بود؛ سه چهره شناخته‌شده در عرصه نمایش و سینمای کشور که طی روزهای برگزاری جشنواره، آثار راه‌یافته را مورد ارزیابی دقیق قرار دادند.

اثر برگزیده و راه‌یافته به جشنواره فجر براساس رأی هیات داوران، نمایش«داستان پُرخواب چشم»به کارگردانی مهرداد علیپور و نویسندگی رضا گشتاسب به‌عنوان اثر منتخب جشنواره معرفی شد و به چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 100

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.