مسلم مختاری

تاکید مسئول دفتر شورای نگهبان در شهرستان بهمئی بر رعایت عدالت و حفظ حرمت این نهاد

شورای نگهبان در شهرستان به وظیفه ذاتی خود عمل خواهد کرد
کد خبر : 36545
تاریخ انتشار : جمعه 24 تیر 1401 - 16:03

 

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا ؛ ولی طلوعی مطلق مسئول دفتر شورای نگهبان در شهرستان بهمئی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر لیکک با گرامیداشت سالروز تشکیل شورای نگهبان و تقدیر و تشکر از تمامی عوامل و دست اندرکاران این نهاد در شهرستان ، استان و کشور گفت: ۲۶ تیر در تقویم ایران، سالروز تشکیل نهادی است که حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام است یعنی شورای نگهبان وحراست از قوانین جمهوری اسلامی ایران وظیفه اصلی این شوراست و باید این نعمت عظیم را قدر دانست.

ولی طلوعی مطلق سرپرست دفتر شورای نگهبان شهرستان بهمئی گفت: شورایی که در سال ۱۳۵۹ بر مبنای آنچه آیت الله شیخ فضل الله نوری در سال ۱۳۲۵ هجری قمری بنیان گذاشت شکل گرفت و با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت آن در مسیر تازه‌ای قرار گرفت و نظارت علما بر قوانین کشور به صورت جدی مطرح شد.

ولی طلوعی مطلق سرپرست دفتر شورای نگهبان شهرستان بهمئی افزود : نویسندگان پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحصیل‌کردگان فرانسه و متأثر از سنت حقوقی آن کشور بودند و برای نظارت بر انطباق قوانین با قانون اساسی، نهادی مشابه شورای قانون اساسی فرانسه به نام «شورای نگهبان قانون اساسی» در نظر گرفتند که بر اساس ویژگی‌های جامعه ایران و انقلاب اسلامی در ماهیت و محتوای آن تغییراتی داده شده بود. در واقع اصول ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی به تشکیل شورای نگهبان و وظایف آن اختصاص پیدا کرد.

سرپرست دفتر شورای نگهبان شهرستان بهمئی گفت : امروز بهانه‌ای است تا به نقش و وظایف شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از مهم‏ترین نهاد‌های حکومتی بپردازیم.

وی افزود: شورایی ۱۲ نفره متشکل از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان، نهادی که شباهت زیادی با بعضی از نهاد‌های حافظ قانون اساسی در تعدادی از کشور‌ها دارد. یعنی در قوانین اساسی برخی کشور‌ها نیز نهاد‌هایی به نام «دادگاه قانون اساسی»، «شورای قانون اساسی»، «دیوان قانون اساسی» و نظایر آن پیش بینی شده است که با وجود برخی تفاوت‌ها، از حیث ساختار و نوع مسئولیت‌ها با یکدیگر شباهت‌های فراوانی دارند.

طلوعی مطلق ادامه داد: شورایی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه ویژه‌ای است، به گونه‌ای که نبود آن در کنار مجلس قانون‌گذاری، موجب عدم اعتبار مجلس می‏ شود.

سرپرست دفتر شورای نگهبان شهرستان بهمئی اظهار داشت: شورای نگهبان وظیفه دارد تمام مصوباتِ مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی بررسی کند تا در صورت عدم مغایرت، مصوبه مجلس، صورت قانونی به خود گیرد. همچنین مأموریت نظارت بر انتخابات را دارد و مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی نیز به شمار می‏ آید.

ایشان گفت: با نگاهی به اصل ۹۱ قانون اساسی در عبارتی کوتاه و گویا به این مطلب اشاره شده است: «به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان … تشکیل می‌شود.»
پیش‌بینی مسئله «نظارت بر قانون‌گذاری» در حقوق ایران، موضوع جدیدی نیست، بلکه می‌توان گفت که از نظر قدمت، همزاد تدوین اولین قانون اساسی و تولد نهاد قانون‌گذاری در ایران است.
ولی طلوعی مطلق سرپرست دفتر شورای نگهبان شهرستان بهمئی ادامه داد: شورای نگهبان دارای ترکیب دوگانه‌ای است. این نهاد، مجموعاً ۱۲ عضو دارد که برای یک دوره شش ساله انتخاب می‌شوند. نیمی از اعضای آن فقیه و نیمی دیگر حقوقدان هستند.

«.. شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسایل روز. انتخاب این عده با مقام رهبری است…» به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی، «فقاهت»، «عدالت» و «آگاهی به مقتضیات زمان و مسایل روز»، از شرایط عضویت در شورای نگهبان است.
وی گفت: به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی، انتخاب فق‌های شورای نگهبان با مقام رهبری است. مقام رهبری، از میان فقیهان، کسانی را که واجد شایستگی و شرایط لازم برای عضویت در شورای نگهبان باشند، به این سِمَت منصوب می‌کند. علاوه بر اصل ۹۱، بند (۶) اصل ۱۱۰ نیز «نصب، عزل و قبول استعفای فق‌های شورای نگهبان» را جزء وظایف و اختیارات رهبری دانسته است. بدین ترتیب، هرگاه یکی از اعضای فقیه شورای نگهبان نتواند وظایف خود را به
درستی انجام دهد، مقام رهبری می‌تواند وی را بر کنار کند. همچنین اگر عضوی از فق‌ها از سِمَت خود استعفا دهد، پذیرش استعفای وی با مقام رهبری می‌باشد.

ولی طلوعی مطلق گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای شورای نگهبان وظایف متعددی بر شمرده است. عمده این وظایف به طور مشترک بر عهده فق‌ها و حقوقدانان است و تعدادی دیگر، وظایف اختصاصی فق‌ها می‌باشد. از میان مجموعه وظایف شورای نگهبان، سه مورد «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» دارای اهمیت بسیاری هستند.

وی از توجه جدی، هدایت ها و راهنمایی های امام جمعه شهر لیکک قدردانی کرد.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.