۰ نظر
۱۴۲ بازدید

دکتر امین درخشان در همایش کودکان سایبری کهگیلویه و بویراحمد :

آموزش همگانی سواد رسانه ای مهمترین راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی است/ اعتیاد آنلاین مهمترین چالش کودکان

توجه به مباحث فضای مجازی بخش کودک و نوجوان جامعه باید به عنوان یک اولویت بسیار مهم و جدی مورد توجه دستگاه های مسئول در این حوزه باشد
کد خبر : 22538
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1400 - 23:37

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا، دکترامین درخشان در همایش کودکان سایبری که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلیس فتای استان برگزار شد افزود: توجه به مباحث فضای مجازی بخش کودک و نوجوان جامعه باید به عنوان یک اولویت بسیار مهم و جدی مورد توجه دستگاه های مسئول در این حوزه باشد.
وی با بیان اینکه این امروز به لطف رشد فزاینده تکنولوژی های نوین ارتباطی همه افراد جامعه و حتی جمعیت کودک و خردسال جامعه به سهولت به فضاهای متعدد و متنوع مجازی دسترسی آسان دارد آسیب های جدی در این راستا متوجه فرزندان همه ماها می باشد.
این کارشناس ارشد سواد رسانه ای با بیان اینکه شرایط کرونا در یکی دو سال اخیر استفاده کودکان از فضای مجازی را مشرعیت بخشید گفت: شاید قبل از شیوع کرونا محدودیت هایی در دسترسی بخشی از کودکان و دانش آموزان به فضای مجازی بوده اما بعد از فراگیری کرونا در جامعه عملا این فرصت برای دانش آموزان فراهم شد تا در فضای مجازی و شبکه متنوع اجتماعی و مجازی سیر کنند که بدلیل عدم تناسب سنی کودکان و اغلب شبکه های مجازی آسیب های جدی در این زمینه ایجاد شده است.
درخشان در ادامه با انتقاد سازکارهای حاکمیتی در خصوص فضای مجازی خاطرنشان کرد: قاعده مند کردن و وضع قوانین فضای مجازی یک ضرورت جدی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره تألیفی کتابی از خود با موضوع خانواده، جامعه، فضای مجازی و سواد رسانه تصریح کرد: در این کتاب به همه ابعاد و زوایای فضای مجازی و نقاط قوت و ضعف و همچنین اثرات در محیط خانواده و جامعه پرداخته شد.
درخشان اعتیاد آنلاین را از مهمترین آسیب های ناشی از فضای مجازی عنوان کرد و گفت: علی اینکه فضای مجازی یک فرصت بسیار مناسب در زمینه های مختلف است اما به دلیل بد استفاده کردن امروزه تحدیدی برای بخشی از جامعه می باشد.
وی با اشاره به آمار جالبی از اعتیاد آنلاین مردان و زنان به فضای مجازی گفت: فارغ از اختلال های ناشی از فضای مجازی در خواب ، استراحت ، ورزش و فعالیت های معمول روزمره ، طبق آمارهای که بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۷۳ درصد افراد با تلفن همراه می خوابند، ۵۳ درصد افراد وقتی شارژ یا باطی گوشی و یا دسترسی به نت ندارند دچار استرس و اضطراب می شوند، ۲۲ درصد افراد مسواک نمی زنند و ترجیج می دهند به دلیلی که وقتشان در شبکه های مجازی است پر می شود حتی سراغ مسواک زدن نروند.
درخشان در پایان آموزش عمومی سواد رسانه ای را امری بسیار ضروری دانست و بیان کرد: سواد رسانه همبستگی بین تولید و محتولی پیام های رسانه ای و مخاطب است و می تواند بخش قابل توجهی از آسیب های مجازی را سامان بخشد.

خبرنگار:آسیه مجیدی مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.