۱ نظر
۱,۱۸۴ بازدید

داود طلوعی مطلق

بازماندگان فتح قندهار در افغانستان ادعا دارند که اصالتاً بهمئی می باشند

در طول تاریخ در برخی زمان ها مردمانی همراه با پادشاه خود برای جنگ و لشکرکشی به دیگر سرزمین ها می رفتند ولی بعضی از مردمان برای حفظ سلطه پادشاه بر سرزمین مورد نظر در آنجا ساکن می شدند و به سرزمین مادری خود باز نمی گشتند.
کد خبر : 5371
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اسفند 1399 - 12:01

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا،ایل بهمئی از این قاعده نیز مستثنی نبود و در طول تاریخ مهاجرت های زیادی همراه با پادشاهان به دیگر سرزمین ها داشته است در اتفاقی نادر یکی از اهالی افغانستان با دکتر قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد دیداری داشته و ادعا دارد که اصالتاً از ایل بهمئی است.

دکتر قادر آشنا در گفتگوی اختصاصی با الیمانیوز درباره ادعای مطرح شده اظهار داشت: احمد درویش معتقد است ویژگی های فرهنگی و مردم شناسی که در بین جمعیت بالای ۳۰ هزار نفری این افراد وجود دارد با فرهنگ افغانی تا حدودی مغایرت دارد و نه می توان آنها را افغانی و نه پشتون قلمداد کرد.

دکتر آشنا ادامه داد: این جمعیت در چند استان افغانستان پراکنده بوده که اکثر افراد تحصیلکرد و در رده های بالای نظام سیاسی هستند و با عنوان خواجه عمری شناخته می شوند ولی آقای درویش بر این نظر است که طبق تحقیق و تفحص فراوان در اقوام پشتون، خواجه عمری در این قوم وجود ندارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تصریح کرد: آنها بر این باورند که اصالت ایرانی و از ایل بهمئی هستند که آقای رگبار مقدم نویسنده قیام ۱۳۱۶ ایل بهمئی بر علیه رضاخان نیز اعتقاد دارد که با توجه به شواهد آنها متعلق به منطقه (پیتو) و از طایفه خواجه امیری می باشند.

دکتر آشنا درباره علت سکونت آنها در افغانستان افزود: طبق گمانه زنی ها آنها معتقدند در زمان لشکرکشی نادرشاه افشار که به فتح قندهار منجر شد برخی از نیروهای نظامی نادر در آنجا برای اجرای برخی سیاست ها ماندند و این افراد بازماندگان لشکریان نادر می باشند.

وی در پایان اظهار داشت: نمی توان به طور دقیق و قاطع بیان داشت که ادعای مطرح شده آنها درست می باشد زیرا به کنکاش بیشتری نیاز است ولی بسیار از آداب و رسوم، صله رحم و فرهنگ آنها با فرهنگ ایل بهمئی تطابق دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

لر بختیاری پنجشنبه , 1 اردیبهشت 1401 - 14:59

با افتخار #خواجه_امیریم❤❤❤😌🤘