امام جمعه شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی خبر داد ؛

برنامه ریزی و هماهنگی برای برگزاری هر چه باشکوه و گرامیداشت عید سعید غدیر خم

برنامه ریزی و هماهنگی برای برگزاری هر چه باشکوه و گرامیداشت عید سعید غدیر خم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی/گرامیداشت هفته نماز جمعه و ۵ مرداد سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد
کد خبر : 10065
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مرداد 1400 - 14:10

به گزاش پایگاه خبری عصرآشنا’ امام جمعه شهر لیکک در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی عید سعید غدیر خم و ۵ مرداد سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد و گرامیداشت اقامه نماز جمعه که در سالن شبکه بهداشت و درمان این شهر برگزار شد گفت : عید سعید غدیرخم بزرگ‌ترین عید مسلمانان است که به همین دلیل به آن عیدالله الاکبر و عید آل محمد (ص) گفته می‌شود ، برای این روز اعمال مستحبی زیادی در روایات ذکر شده است، از جمله اَعمال فردی ، می‌توان به روزه گرفتن، غسل کردن، عطر زدن، بیزاری جستن، نماز روز عید غدیر، عبادت کردن، دعا کردن، عمل صالح انجام دادن، صلوات فرستادن، حمد کردن و از جمله اعمال اجتماعی نیز می‌توان به تبریک و تهنیت، توسعه زندگی، مصافحه، برادر شدن، زینت دادن و آذین‌بندی، جشن گرفتن و شادی کردن، قضای حوائج مؤمنان به جای آوردن، مهربانی و عطوفت کردن، طعام دادن، صدقه دادن، هدیه دادن و افطاری دادن اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد یوسف افروغی با بیان اینکه ، بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است که در این واقعه، پیامبر اسلام (ص) مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند افزود : مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت آن حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان می‌انجامید؛ چنان که خداوندمتعالی درآیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید: «هان‌ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده‌ای وخداوند تو را از مردم حفظ می‌فرماید».

وی با اشاره به اینکه ، در سال دهم هجرت، رسول خدا به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد و به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردم را جمع کرد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه السلام سال‌ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.

امام جمعه شهر لیکک با اشاره به اینکه ، در فرهنگ مسلمانان ، بعضی روز‌ها به دلیل برکت و خیری که در آنهاست، عید نامیده شده است و یکی ازاین روز‌های والامقام، روز عید غدیر خم، یعنی هیجدهم ذیحجه است که از سوی رسول گرامی اسلام، برترین عید امت لقب گرفته است گفت : حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز در حدیثی، غدیر خم را اتمام حجت خداوند با مسلمانان می‌داند تا در برگزیدن جانشین رسول گرامی اسلام (ص) به انحراف نیفتند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد یوسف افروغی با بیان اینکه ، واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام (ص) رخ داد و در آن حضرت علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت برگزیده شد، حادثه‌ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود ادامه داد: غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می‌دهد. غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه‌ای است که تا پایان هستی می‌جوشد؛ کوثری است که فنا برنمی دارد؛ و افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالم تاب.
وی با اشاره به اینکه ، شادمانی کردن و مجلس گرفتن در اعیاد اسلامی، عملی نیکوست ولی نیکوتر آنکه ، در مورد بزرگی آن عید بیندیشیم و مسئله این است

که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم و به ما یاد بدهند که غدیر، منحصر به آن زمان نیست و گفت : غدیر در همه اعصار باید باشد.

مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده برای برگزاری جشن عید غدیر خم و دیگر مناسبت ها در شهرستان بهمئی به شرح زیر است.
۱- جشن واحد و مشترک چهارشنبه شب مورخ ۰۶؍۰۵؍ ۱۴۰۰ در پارک شهدای گمنام با همکاری و هماهنگی هیئت های مذهبی و ادارات و نهادها و فرهنگی در شهرستان بهمئی با حضور سخنران برجسته کشوری همراه با نور افشانی و هدایا برگزاری خواهدشد.
۲- اطعام وپخت غذای گرم به تعداد بیش از ۱۱ هزار پرس توسط گروه های جهادی و هئیت های مذهبی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام رحمت الله علیها و مرکز بنیاد علوی و دفتر آستان قدس رضوی
۳- در راستای قرارگاه رزمایش همدلی و مواسات با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام رحمت الله علیها و بنیاد احسان توزیع بسته‌های حمایتی بین آسیب‌دیدگان از کرونا البته با اولویت روستاها صورت خواهد گرفت.
۴- احداث چند چشمه سرویس بهداشتی و دیوارکشی یک باب منزل مسکونی خانواده‌های نیازمند و بدسرپرست.
۵- برگزاری سلسله جلسات معرفتی و بصیرتی در فضای مجازی و مساجد شهرستان بهمئی توسط امامان محلات
۶- برپایی نمایشگاه و پاسخ به شبهات ،غرفه‌های نقاشی کودک و نوجوان در پارک شهدای گمنام ، اکرام و احترام سادات در این روزها.
۷- برپایی ایستگاه صلواتی همراه با توزیع بسته های فرهنگی وتبرکی
۸- جشن های غدیری توسط کانون های مساجد در روستاها با برنامه هایی از قبیل ؛ شب شعر غدیر و دلنوشته های غدیری و دیگر برنامه های مختلف برگزار خواهد شد.
۹- آذین بندی و تزئینات مساجد ، ادارات و کتابخانه ها
۱۰- پشت نویسی ماشینی به مناسب دهه ولایت و عید غدیر
۱۱- استغاثه به حضرت امیرالمومنین و پخش مولودی و زیارت امین الله از بلند گوهای مساجد
۱۲- توزیع نان نذری توسط هیئت جوانان حسینی شهرستان بهمئی و جشن های محله ای
۱۳- تهیه سرود خیابانی ،و برگزاری مراسم جشن روز یک شنبه سوم مرداد ماه به همت سپاه پاسداران با همکاری بنیاد شهید
۱۴- اجرای برنامه های متنوع به مناسبت ۵ مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
۱۵- تجدید میثاق با آرمان های شهدا و عطر افشانی گلزار مطهر شهدا.
۱۶- تجلیل از پیشکسوتان نماز جمعه.
۱۷- دیدار و سرکشی از خانواده های پیشکسوت متوفی ستاد نماز جمعه .
۱۸- میز خدمت با حضور مسئولین در میاد گاه نماز جمعه در ۸ مرداد ماه.
۱۹- مسابقه تفسیر از سوره مبارکه جمعه در فضای مجازی.
۲۰- تجلیل از دست اندرکاران، برنامه ریزان،مجریان مکبرین و همه کسانی که در ستاد نماز جمعه فعالیت دارند
۲۱- تجلیل از رسانه‌های همکار و رسانه‌های ستاد نماز جمعه
۲۲- دیدار با روحانیت پیشکسوت وخانواده های روحانیت متوفی دعوت و تجلیل از ائمه جمعه از بدو تاسیس نماز جمعه در شهرستان و روسای ستادهای نماز جمعه در شهرستان بهمئی از مهمترین برنامه فعالیتهای دهه امامت و ولایت در این شهرستان خواهد بود.

مسلم مختاری
خبرنگار و نماینده صداوسیما

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.