۰ نظر
۲۵۳ بازدید

مسلم مختاری

برگزاری مراسم سالروز شهادت امام جواد (ع) در بهمئی

مراسم عزاداری و سوگواری امام جواد علیه السلام در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی برگزار شد.
کد خبر : 55425
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 9:58

به گزارش­ پایگاه خبری عصر آشنا ؛ هم زمان با سالروز شهادت نهمین ستاره آسمان ولایت و امامت، امام جواد علیه السلام  با حضور محبان و عاشقان آن حضرت در فضایی آکنده از غم و اندوه مراسم عزاداری و سوگواری امام جواد علیه السلام در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی برگزار شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بهمئی در این مراسم که از میدان مرکزی شهر لیکک آغاز و در مسجد شهیدان جشان زاده ادامه داشت گفت: مناظرات علمی امام جواد (ع) با عالمان فرقه‌های اسلامی در مسائل کلامی، همچون جایگاه بزرگان و مسئله‌های فقهی آن حضرت بی نظیر بود.

حجت الاسلام خوب نژاد افزود: عالمان اهل سنت، پیشوای نهم شیعیان را به عنوان یک عالم دینی احترام می‌کنند. برخی از آنان شخصیت علمی جوادالأئمه را ممتاز دانسته‌و شیفتگی مأمون به او را به دلیل شخصیت علمی و معنوی او در کودکی دانسته‌اند. آنان همچنین از برتری محمد بن علی (ع) در ویژگی‌های دیگری همچون تقوا، زهد و سخاوت سخن گفته‌اند.

وی گفت:  شهادت امام جواد علیه السلام، فرزند امام رضا علیه السلام و نهمین پیشوای شیعیان در آخرین روز ماه ذیقعده اتفاق افتادو تولد و دوران امامت حضرت امام محمد بن علی (ع) معروف به جواد الائمه (ع)، تقی و جواد و مکنی به ابوجعفر ثانی در دهم رجب دیده به جهان گشود.

حجت الاسلام خوب نژاد گفت: امام جواد(ع) در کمال عقل و ادب و فضل و علم بود. او شخصیتی پرهیزکار، وفادار، منزه از عیب داشت. هم چنین ایشان راهنمای امت، وراث امامان، گنج رحمت، منبع حکمت، پیشرو برکت، نماد اخلاص، حجت والا مقام، دعوت کننده خلق به حق، مفسر قرآن، یاور دین، حجت بر بندگان، مقتدا و هدایت گر انسان هاست.

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بهمئی  ادامه داد: صبر و خویشتن داری از دیگر ویژگی های آن حضرت است، صبر امام زبانزد عام و خاص می باشد. مدارا کردن با مردم جلوه رفتاری دیگران است که جزء کمالات و فضائل اخلاقی امام جواد(ع) محسوب می شود. فضیلت بارز اخلاقی دیگری که در امام جواد وجود داشت، جود و بخشندگی و بزرگواری حضرت است. او از اموال و مواهب خدادادی در راه خدا انفاق می کرد و د یگر پیروان و شیعیانش را به این خصلت پسندیده توصیه می کرد.

حجت الاسلام خوب نژاد ادامه داد:  نام پدرش امام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران است گفت: امام محمد تقی (ع) پس از شهادت پدرش امام رضا (ع) در سال ۲۰۳ قمری، مقام بلند امامت را از هشت‏ سالگی بر عهده گرفت و به مدت ۱۶ سال   هدایتگر مومنان در جامعه اسلامی با  راستی و درستی به مقصد عالی مقام انسانی بود و مکتب علمی، اجتماعی شیعه را جلوه خاص بخشید.

امام جواد علیه السلام فرزند امام رضا علیه السلام است که در ۳۰ ذیقعده در ۲۵ سالگی با زهر مسموم شد و به شهادت رسید.

دراین مراسم سخنران این برنامه با تسلیت سالروز شهادت امام جواد (ع) به بیان ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی آن امام همام پرداختند. 

مداحی ومرثیه سرایی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. 

به مناسبت سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت جواد الائمه (ع) مراسم روضه وعزا در مساجد و حسینیه‌های بهمئی نیز برپا شد.

مسلم مختار

داود طلوعی مطلق پایگاه خبری عصر آشنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.