داوود طلوعی مطلق

به همت قرارگاه مسجد محوری ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی نشست هم اندیشی و بررسی مسائل ارکان مساجد شهر لیکک برگزار شد. 

هدف از تشکیل قرارگاه محله مسجد محور، نقش‌آفرینی گسترده مساجد با همکاری ائمه جماعت، پایگاه های بسیج مساجد محلات و هیئت امنای مساجد در راستای کاهش ناهنجاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی، کمک به مردم و رفع نیازهای هر محله است.
کد خبر : 50888
تاریخ انتشار : جمعه 1 اردیبهشت 1402 - 4:07

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا:سروان پاسدار جهانگیر آشنا معاونت بسیج مساجد و محلات و دبیر قرارگاه مسجد محوری شهرستان بهمئی گفت :پس از تشکیل قرارگاه مسجد محوری در سال مهارم تورم و رشد تولید و جلسات تخصصی با مجموعه ادارات شهرستان در نظر داریم مسجد به مسجد به صورت میدانی با ارکان مساجد دیدار داشته باشیم و مسائل را به صورت میدانی بشنویم و حل کنیم.

جهانگیر آشنا ضمن تقدیر و تشکر از همکاری امام جمعه شهرستان ،فرمانده ناحیه مقاومت بسیج،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب این است که مساجد در هر محله محور باشند.
آشنا افزود: بر این اساس مسجد تراز انقلاب می‌تواند به عنوان محور محله قرار گیرد و پاسخگوی نیازها و مشکلات مردم آن محل باشد و قرارگاه به دنبال تحقق این موضوع است.

سرهنگ پاسدار مهدی غلامی نژاد فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی در این مراسم گفت :با توجه به اینکه جرقه انقلاب ما از مساجد زده شد و در ادامه مساجد شکل گرفت و قوام پیدا کرد، در حال حاضر هم باید به این سمت پیش رویم که تمام اقدامات در محله‌ها، رویکرد مسجد محور خود را داشته باشند.

سرهنگ غلامی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید تصریح کرد: ما با راه‌اندازی قرارگاه محله مسجد محور، تمام اقدامات در محله‌ها را به سمت مسجد هدایت خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: هدف از تشکیل قرارگاه محله مسجد محور، نقش‌آفرینی گسترده مساجد با همکاری ائمه جماعت، پایگاه های بسیج مساجد محلات و هیئت امنای مساجد در راستای کاهش ناهنجاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی، کمک به مردم و رفع نیازهای هر محله است.

امام جمعه شهرستان بهمئی در این نشست گفت: یکی از کارهای ضروری و فوری در شهرستان بهمئی ساماندهی مساجد و ارکان مسجد است و نیاز به تغییر و تحول و برنامه است این ساماندهی مساجد یکی از مطالبه های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی افزود: یکی از ارکان مسجد امام جماعت است رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند به یکی از کارهای مهمّ ائمه‌ جماعات در مساجد، تبیین مسئله‌ نماز برای مردم است که قدر نماز را بدانیم؛تا نمازها کیفیت پیدا کنند.

وی ادامه داد: در نگاه مبارک رهبر حکیم انقلاب پیش‌نمازی مسجد تنها وظیفه‌ امام جماعت نیست؛ پیش‌نمازی هم یکی از کارها است.

حجت الاسلام صلواتی گفت: اقامه‌ نماز، اقامه‌ حق و عدل، اقامه‌ی دین، ابلاغ احکام دینی، وظیفه‌ی ما به‌عنوان پیش‌نماز و به‌عنوان امام جماعت است. یعنی محور مسجد امام جماعت است، مسجد بر محور امام جماعت [است‌]. خب اگر این شد، احساس مسئولیّت انسان سنگین خواهد شد. امروز ما ائمه جماعات برای اینکه کلام و گفتمان رهبر معظم انقلاب شهید نشود مجاهدانه وارد این سنگر شویم ودر حق مسجد کم نگذاریم .

امام جمعه شهرستان بهمئی افزود: در نگاه رهبرحکیم انقلاب مسجد هسته‌ی مقاومت است و بالاتر ازهمه مقاومت ها مقاومت فرهنگی است. حصار فرهنگی، خاک‌ریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت.

وی ادامه داد: اگر ارکان مسجد چاره اندیشی نکنند به وظایف و رسالت هایشان عمل نکنند این سنگر هم از دست می رود باید بدانیم مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است؛ لذا مسجدهم‌ پایگاه مقاومت است، هم پایگاه‌ رشد فعّالیّتهای فرهنگی و هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی است‌؛ باید تمام ارکان مسجد فعال شوند و بصورت قرارگاهی عمل کنند و شورای فرهنگی را تشکیل دهند و اولویت جذب جوانان باشد.

حجت الاسلام صلواتی بیان کرد: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب همین مطلب است می فرمایند بایستی برای جوانها جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامه‌ریزی کرد. نه اینکه ما با حضور میان‌سال و پیرمرد در مسجد مخالفیم ؛ نه ، مؤمنین همه باید بیایند به مسجد و استفاده کنند، امّا جوانها را باید جذب مسجد بکنیم.

وی گفت: اینکه جوان مسجد را خانه‌ی خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفت‌وآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد. کار را در جامعه جوانها انجام میدهند، پیشران حرکتهای اجتماعی جوانها هستند، اینها هستند که کار میکنند، تلاش میکنند. جاذبه‌ی برای جوان برخلاف آنچه بعضی تصوّر میکنند، گذاشتن میز پینگ‌پنگ نیست. بعضی خیال میکنند برای اینکه جوانها را جذب کنیم به مسجد، وسایل سرگرمی فراهم کنیم.

امام جمعه شهرستان بهمئی گفت: راه جذب جوانان راه جذب جوانها تصرف دل جوان است. دل جوان یک قیامتی است، اوضاعی است. گرایش جوان به معنویّت یکی از آن رازهای بزرگ الهی است. یک حرف معنوی را برای امثال بنده که بگویند، خوب گوش می‌کنم، حداکثر اندکی تأثّر پیدا می‌کنم، امّا همان حرف را به یک جوان بزنند، منقلب میشود، از این رو به آن رو می‌شود. دل جوان حقیقت‌پذیر است، دل جوان به فطرت الهی نزدیک است؛ فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها.دل جوان با نصایح و مطالب معنوی و سلوکی و عرفانی اُنس پیدا میکند، زود اُنس پیدا میکند، زود دلباخته و دلبسته میشود؛ جاذبه‌ی جوانها اینها است.

وی افزود: شما سخن را، حرف را، اقدام را با معنویّت، با عرفان واقعی، نه عرفانهای تخیّلی و توهّمی و صوری، یک مقداری آمیخته بکنید، خواهید دید جوان چطور مجذوب میشود و می‌آید. جاذبه‌ی جوان در مسجد اینها است.

حجت الاسلام صلواتی ادامه داد: اولا از همت نهادهای متولی تشکر می کنم از ادارات و نهادهای متولی مسجد انتطار است با همکاری مردم و همفکری نخبگان و اهل علم تلاش کنیم مسجد تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم و حقیقتا باید هیئت امناء مسجد هم در شهر و محله حضور داشته باشند هم زمینه حضور روحانی و امام جماعت رافراهم کنند و هم خودشان اهل مسجد باشند هم روان شناس و جامعه شناس وخوش اخلاق و مهربان و با بچه رفیق شوند و دیگر ارکان هم با هم فکری و همراهی همدیگر حمایت کنند و برنامه ریزی کنند و این مکان را تبدیل به پایگاه قرآنی و مرکز تربیتی کنند .

امام جمعه بهمئی در پایان افزود: امیدواریم در این شهرستان هم متولیان مسجد و ارکان مساجد مجاهدانه وارد میدان شوند و این مکان های مقدس را ساماندهی کنند و ان شاءالله جوری عمل کنیم که فردای قیامت شرمنده نبی مکرم اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و شهدا و شامل شکایت مسجد نشویم .

در ادامه تعدادی از هیئت امنا،فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج،ائمه جماعات و خدام مساجد به ارائه پیشنهادات و راهکار ها خود در جهت تحقق برنامه های قرارگاه پرداخته اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.