حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان چرام / از جلسه شورای فرهنگ عمومی تا نشست با هنرمندان و دیدار با هنرمند پیشکسوت / درخشان: شورای فرهنگ عمومی در تحلیل و تبیین مسائل اجتماعی جامعه مسولیت دارد / در صورت تامین زمین فرهنگسرا در چرام ساخته می شود

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان چرام با حضور مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین عبودی رئیس شورای سیاستگذاری استان کهگیلویه وبویراحمدبرگزارشد.
کد خبر : 44410
تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 - 7:59

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان چرام با حضور مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین عبودی رئیس شورای سیاستگذاری استان کهگیلویه وبویراحمدبرگزارشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید نوراله افشار امام جمعه چرام گفت: حجاب در جهان بینی اسلامی ما ریشه الهی دینی دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن کریم به همین امر اشاره و تاکید میفرماید و از طرف دیگری در منابع مختلف فقهی و روائی این موضوع بعنوان محور اصلی مسائلی که غالب مسائل شرعی به آن گره خورده و جزء وظایف اصلی زن مسلمان شمرده شده بر آن تاکید شده است.

وی افزود:می دانیم که بد حجابی نشانه ورودبه ورطه بی عفتی وآلوده سازی عموم است ومفسده انگیزی بی حجابی (ولنگاری وبدپوششی) درجامعه وخانواده فراوان وانکارناپذیراست واین خودیک انحراف و سوء استفاده جنسی وتجری ازحدودوقوانین شرعی وعرفی جامعه محسوب میشود.

افشار بیان نمود: حجاب در کنارعفاف در معنای خاصش ویژه زنان است اما درمعنای عامش مردان راهم شامل میشود و اصلا یکی از معانی حجاب حجب وحیاء وعفت است چون دریک جامعه اسلامی مردان مسلمان هم حق ندارند بدون پوشش صحیح درانظارعموم ظاهرشوند.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان چرام گفت: با تسلیت فرارسیدن شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: مردم چرام هستند که همواره سهم بسزایی در عرصه فرهنگ و دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی داشتند.
وی ضمن تقدیر از شورای فرهنگ عمومی شهرستان بیان داشت: در تلاشیم باهدایت نماینده محترم ولی فقیه و ائمه جمعه استان شورابه ریل واقعی و جدی و هدفمندی برسد.
درخشان گفت:رسالت شورای فرهنگ عمومی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی ترین مرجع تصمیم گیری مسائل فرهنگی جامعه هست .
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی درباره موضوع جلسه شورای فرهنگ عمومی حجاب وعفاب بیان داشت:یکی از مهمترین مسائل روز حجاب و عفاف است تمام ظرفیت دشمن روی این مسئله هست رفتار ما باید فرهنگی و هوشمندانه باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : از آنجا که این شورا جای خرد جمعی نخبگانی است مسئله حجاب و عفاف جای بحث و بررسی است و مردم ایران در طول تاریخ مردم عفیفی بودند که ذات و باور مردم ما همراه عفت و حیا است و این مسئله حتی در شکل گیری انقلاب اسلامی مشهود بود و ما نسبتی با برهنگی فرهنگی نداریم و امروزه مسئله حجاب وعفاف یک امر قانونی و شرعی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان افزود:بزرگنمایی دشمن سوءاستفاده از احساسات و هیجانات جوانان و نوجانان است و امروز دشمن آن را یک مسئله سیاسی کرد ونشانه شکست دشمن همین جاست که از حربه حجاب که باور غالب جامعه است سعی در انحراف افکار عمومی جامعه دارد.
مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی درادامه به ظرفیتهای فرهنگی شهرستان اشاره کرد و بیان داشت:شهرستان ظرفیتهایی بالایی در حوزه فرهنگ وهنر دارد و از برنامه ها و مسائل فرهنگی شهرستان حمایت میکنیم و همچنن فرهنگ وارشاد چرام نیاز به زیر ساخت فرهنگی دارد که امادگی کامل را برای ساخت فرهنگسرا در صورت اختصاص زمین را داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبودی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در این جلسه بیان داشت: ما باید موضوعات را تغییر دهیم و تصحیح کنیم و تمرکز بیشتری روی جلسات شورای فرهنگ عمومی داشته باشیم و برنامه ها را بایدتغییر دهیم و از اداری به سمت خانواده ها ،نوجوانان وجوانان ببریم.

عبودی بیان داشت: عفاف و حجاب را اول باید از خانواده های خود ما مسئولان و بعد در سطح آموزش و پرورش و سپس سطح دانشگاه‌ها باید عملی کنیم تاقوانین به درستی اجراشود. وی گفت:در بخش عفاف حجاب ما به مسئولان باید بگویم که اول از خانواده های خود شروع کنیم ،بعد از ادارات خود و سپس سراغ بقیه خانواده ها برویم تا قوانین را به درستی اصلاح کنیم مسئولان تا خود را تافته جدا بافته میدانند هیچ چیزی اصلاح نمی شود.

عبودی بیان کرد:دستگاههای زیادی داریم که میشود از خود دانش آموزان و دانشجویان شروع کنند،مثلا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و همچنین ستاد نماز جمعه می توانند اقدام هایی انجام دهند که مدارس یا دانشگاه ها به درستی اصلاح شوند .

رئیس شورای سیاستگذاری استان گفت: ستاد نماز بایددانش اموزان و دانشجویان را جذب نماید و مصلی را محل تعلیم و تربیت دانش آموزان و دانشجویان در برنامه های مختلف قرار دارد و بسیج هم از ظرفیت پایگاه های خواهران و برادران استفاده کنند وآنها را جذب کند و وارد تربیت آنها شود و تربیت را عملی به آنها اموزش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سید نوراله افشار امام جمعه چرام گفت: حجاب در جهان بینی اسلامی ما ریشه الهی دینی دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن کریم به همین امر اشاره و تاکید میفرماید و از طرف دیگری در منابع مختلف فقهی و روائی این موضوع بعنوان محور اصلی مسائلی که غالب مسائل شرعی به آن گره خورده و جزء وظایف اصلی زن مسلمان شمرده شده بر آن تاکید شده است.

وی افزود:می دانیم که بد حجابی نشانه ورودبه ورطه بی عفتی وآلوده سازی عموم است ومفسده انگیزی بی حجابی (ولنگاری وبدپوششی) درجامعه وخانواده فراوان وانکارناپذیراست واین خودیک انحراف و سوء استفاده جنسی وتجری ازحدودوقوانین شرعی وعرفی جامعه محسوب میشود.

افشار بیان نمود: حجاب در کنارعفاف در معنای خاصش ویژه زنان است اما درمعنای عامش مردان راهم شامل میشود و اصلا یکی از معانی حجاب حجب وحیاء وعفت است چون دریک جامعه اسلامی مردان مسلمان هم حق ندارند بدون پوشش صحیح درانظارعموم ظاهرشوند.

سید عبدالرحمن توفیقیان فرماندار شهرستان چرام اظهار داشت: حجاب تنها مخصوص زن‌هانیست مردها هم باید محجوب باشند و در جامعه بی مبالاتی نکنند و گردوخاک بالانیاورند و دل‌های نامحرمان رابه خودگره نزنند و سرراه کسی ننشینند و خلاصه رهزن دلها و طاغوت خاطرها نشوند.

وی افزود: مفسده انگیزی امری صرفا مربوط به یک جنس نمیشود بلکه کاملا دو سویه و مرتبط به هم اند ولذا محدود کردن بحث حجاب و مفهوم گسترده آن به یک وظیفه وت عهد صرفا زنانه نمی تواند ما را به نتیجه مطلوب دینی برساند چه آنکه واقع بینی، ظرافت وژرف نگری در ساختار اجتماعی مبتنی برعفاف اقتضا میکند که این پدیده همواره دوطرفه موردبررسی واهتمام قرار بگیرد؛ چنانکه قرآن کریم همیشه از زنان ومردان(هر دو)میخواهد در نگاه کردن و رعایت عفت حریم را رعایت کنند.

 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه سفر خود به شهرستان چرام با معاونت های خود از جمله معاونت سینمایی (سلیمی راد)معاونت قرآن و عترت (خوبپور )حراست اداره کل (علیپور) مدیر روابط عمومی (طلوعی مطلق)و همچنین ریاست اداره ارشاد اسلامی شهرستان چرام به دیدار و عیادت هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر و تلویزیون سید قربانعلی موسوی شیرازی رفتند.

در این دیدار درخشان از زحمات این هنرمند قدردانی نموده و متذکر شدند ایشان در عرصه های مختلف جزو افرادی بوده اند که بازوان انقلاب اسلامی محسوب می شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سلامتی این پیر خرابات هنر دعا نمودند و شفای عاجل ایشان را از خداوند منان آرزو کردند.

در پایان دیدار با لوح تقدیر و هدایایی از زحمات نیم قرن تجربه و تلاش قدردانی نمودند.

موسوی نیز از نگاه مثبت مدیر کل و همراهان به اهالی هنر بخصوص پیشکسوتان تشکر و سپاس گزاری کردند.

درخشان وهیئت همراه در ادامه سفر به چرام پای درد دل هنرمندان نشست وهمه انها دغدغه و خواستار زیر ساخت فرهنگی خصوصا برای فرهنگسرا داشتند.

امین درخشان ضمن تقدیر وتشکر از همکاران و هنرمندان بیان کرد:مثل همیشه ماراشرمنده کردید و لی با وجود اینهمه مشکل حقیقتا ماهیچی برای شما تاالان نداشتیم و اینکه شما با کمترین توقع با متانت که برگرفته از اصالتی است که در قومیتها دارید باوجودهمه نداریها وکمبودها وکاستی ها بازهم از سر تواضع وفروتنی و کم توقعی دل در گرو کار دارید و باکمال احترام ومتانت خواسته های معدود خودتان را مطرح میکنید.

واین واقعا مایه تقدیر از شما و شرمندگی ماهست. و خود من به عنوان مدیر ارشاد سخن اصلیم به هنرمندان این هست و اما باید سعی کنیم که جلسه آینده هم نگوییم شرمنده ایم و این شرمندگیهای پی در پی خروجی خواصی ندارد و از این جهت عرض کردم که مشکلات را درک میکنم.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: شهرستات چرام همواره نام ونشانش و آوازش با فرهنگ وهنر ،تاریخ،تمدن وباتدین وهمه مسائل که آرمانهای مختلف این انقلاب گره میزند همیشه نام ونشانش نمایان بوده و از دیرباز با این نگاه به چرام می نگرم.

وی در ادامه بیان کرد: مشکلات ومسائل فرهنگی وحاکمیتی که در حوزه فرهنگ داریم کم نیستند وبخشیش از همین چرامی هست که این همه ادعامیکنیم این نام ونشان و آوازه و سهمی که در تاریخ فرهنگ وهنراستان ومنطقه وجایگاهی که درعرصه های انقلاب بویژه دفاع مقدس دارد هنوز زیرساخت فرهنگی ندارد و حتی اداره چرام درساختمان استیجاری هست که برای کاردیگه ای ساخته شده و این نبودن ها باید از جایی شروع شود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گفت:حقیقتا نبود فرهنگسرا درچرام ظلمی هست که به این منطقه شده وحداقل در گذشته چون ظرفیتها و اعتبارات خوب بودند می شد قدمهای بهتری برای ساخت فرهنگسرا برداشت که دغدغه شما عزیزان که فراموش کردید بگویید هزینه میخواهیم برای کار میگویید مکان نداریم کارکنیم.

وی بیان کرد:ساخت فرهنگسرا بخش مهمی از آن مربوط به شهرستان می باشد و ان شالله که فرماندار شهرستان با همکاری مسئولین اهداء زمین به فرهنگسرا را انجام دهند و امادگی انجام بقیه مراحل را داریم که کلنگ زنی زیر ساخت فرهنگی درشهرستان چرام را انجام دهیم.

درخشان در پایان گفت:انجمنهابرای هرکاری که دارند طرح ارسال کنند و هرطرحی ارسال شود با آن موافقت میشود و هزینه ان پرداخت میشود و ان شالله خروجی این جلسه و دغدغه همه هنرمندان که فرهنگسراهست آن را به زودی اغاز و کلنگ زنی میکنیم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.