داود طلوعی مطلق

دختران بهمئی در مراسم اعتکاف و خلوت گزیدن در خانه خدا (+ عکس)

مراسم اعتکاف در شهرلیکک با حضور بانوان جوان و نوجوان بهمئی و با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.
کد خبر : 25766
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 12:18

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا ، تلاش برای دوری از هیاهوی دنیا در حالی بود که یک ماه دیگر تا تحویل سال نو باقی مانده ، و هیاهوی شهر بیشتر از همیشه بود.

روایت خبرنگار صداوسیما از برگزاری مراسم اعتکاف در بهمئی

یک مهمانی که شلوغی اش هم شیرین است و معتکفان غریبه هم در آن احساس غربت و دلتنگی نمی‌کنند.
جایی که خیلی راحت‌تر می‌شود از تعلقات و دل مشغولی‌های دنیا برید و به آرامش رسید و این همان چیزی است که باعث شده سال به سال بر جمعیت جوان معتکفان در مساجد اضافه شود و کار به ثبت نام زرنگ‌تر‌ها بکشد و تکمیل ظرفیت مساجد.

امسال در نیمه ماه رجب، در سه روزی که ماه کامل است و شب هایش روشن‌تر از شب‌های دیگر، مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) شهرستان بهمئی با رعایت دستورالعل های بهداشتی میزبان معتکفان بود.
البته در خیلی از مکان ها اعتکاف برگزار نمی‌شود و دل‌ها حسرت سال‌های پیش را دارد.

با این حال راه بهره بردن از این شب‌ها بسته نیست ، برای حفظ سلامت مان اگر این سه شبانه روز را در مسجد معتکف نیستیم می‌توانیم آداب اعتکاف را در خلوت خانه هایمان به جا بیاوریم.

اعتکاف ، جداشدن و دل کندنی همراه با دل دادن به پروردگار است، چون آن نور و معنویت اصلی را به انسان می‌دهد و باعث می‌شود انسان یک لذتی را به دست آورد که هیچ جای دیگر نمی‌تواند آن را تجربه کند.
شبیه به این ، یعنی همین اعتقاد و دل کندن را ، شما در برنامه معنوی اربعین هم دیدید ، یعنی کسی که از خوشی‌های خودش و راحتی دل می‌برد و در مسیر معنوی قرار می‌گیرد.

احساس شادی و لذتی به او دست می‌دهد که جای دیگری نمی‌تواند آن لذت را تجربه کند.

این جوانی که خیلی لذت‌ها برای او در جامعه مهیا است از این لذت‌ها دست می‌شوید در مسجد قرار می‌گیرد و با پروردگارش خلوت می‌کند.

این معتکفان به این اعتکاف و خلوت با خدا خیلی علاقه‌مند می‌شود و دوست دارد که این تجربه هر شب و هر سال برایش تجدید شود.

اعتکاف خانه تکانی دل است ، که اگر در اوج خانه تکانی‌های شب عید دریابیمش، روحمان را می‌سازد و تازه می‌کند برای یک استقبال تمام عیار از بهار پیش رو.

حقیقت اعتکاف خلوت و انس با پروردگار است ، حالا هم اگر چه در ایام کرونایی امکان برگزاری مراسم باصفای اعتکاف وجود ندارد، ولی می‌توانیم در این سه روز خلوت خودمان را حفظ کنیم.

یعنی از برنامه‌های غیرضروری خودمان کم بکنیم و به خلوت با خدا بپردازیم.

هم خلوت با خود و هم خلوت با خدا.
انسان تا با خودش خلوت نکند به خلوت با خدا نمی‌رسد.

خلوت با خود هم به دو معناست؛ معنای اولش این است که انسان یک محاسبه‌ای بکند و ببیند عمده رفتار‌ها و سوء رفتار‌های او در طول سال چه چیز‌هایی است و راهکار جدایی از آن‌ها چیست و تصمیم بگیرد آن‌ها را رفع کند.

دوم تفکر است ؛ تفکر در حقیقت خودش و حقیقت عالم و مسیری که می‌پیماید؛ فرصت خوبی است برای این که انسان به آغاز و انجام خودش، به شروع و پایان خودش فکر کند.
در روایت فرموده اند کمال تواضع است اگر کسی به پایان کار خود بیندیشد و رفتارش را اصلاح کند.
بخشی از خلوت با خدا اعمال عبادی و واجب مثل نماز است؛ در این سه روز باید سعی کنیم نماز را با آداب خودش بجا بیاوریم؛ مهمترین آداب نماز هم خواندن اول وقت آن، به جماعت و در مسجد خواندن است.

به شب‌ها و روز‌هایی رسیده ایم که دعا بیش از هر زمان دیگری به اجابت نزدیک‌تر است. حقیقت اعتکاف خلوت کردن است، برای یک حساب و کتاب ساده با خودمان و خدای خودمان.

در ماه رجب و روز‌های سپید امسالش، آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید.

حجت الاسلام سید محمد یوسف افروغی امام جمعه شهر لیکک هم در جمع معتکفان از برکات این حس و حال معنوی گفت و با اشاره به اینکه ، مراسم اعتکاف امسال درروز‌های ۲۶، ۲۷ و ۲۸ بهمن همزمان با ۱۴، ۱۳ و ۱۵ رجب برگزار می‌شود افزود : توجه جدی به ارتباط با خدا ، ارتقاء کیفی و بهره مندی وافر از اعتکاف ، خلوص نیت و توسل به ذات اقدس الهی در اعتکاف از اهداف این روزها است.
حجت الاسلام افروغی گفت : برای معتکفان ویژه برنامه‌های متعددی در قالب سخنرانی، مدیحه‌سرایی، قرائت قرآن کریم، اقامه نماز جماعت، قرائت ادعیه، بیان احکام، تشکیل حلقه‌های معرفت، اهدای هدایای فرهنگی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ، برگزاری حلقه‌های معرفتی، سخنرانی، جزء خوانی قرآن کریم، مشاوره، احکام، از جمله برنامه‌های مراسم اعتکاف در مساجد است گفت: آشنایی معتکفین خصوصاً جوانان و نوجوانان با معارف الهی و نیز ایجاد زمینه جذب بیش از پیش جوانان و نوجوانان به مساجد با استفاده از فرصت معنوی به وجود آمده در اعتکاف از اهداف مهم برگزاری این مراسم معنوی است.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.