مسلم مختاری

راه اندازی آزمایشگاه پاتو بیولوژی برای رفاه حال مردم و خدمت رسانی بهتر در شهرستان بهمئی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی برای خدمت رسانی به مردم در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی راه اندازی شد.
کد خبر : 34645
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 - 8:22

 

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا؛ علیرضا نقدی پور از پزشکان خوشنام شهرستان بهمئی، در ابتدای افتتاحیه با قدردانی از همکاری مسئولین برای افتتاح و راه اندازی آزمایشگاه پاتوبیولوژی نوین طب نور در مرکز شهرستان گفت : پاتوبیولوژی یکی از بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های پزشکی است و خدمات خود را در زمینه آزمایشگاه پزشکی بالینی و آسیب شناسی ارائه می دهد.

نقدی پور با اشاره به اینکه، این آزمایشگاه دارای قسمت های پذیرش ، نمونه گیری، جوابدهی، بیوشیمی ، آماده سازی نمونه ، هماتولوژی ، بیولوژی مولکولی ، الکتروفورز، هورمون شناسی ، انگل شناسی ، باکتریولوژی ، قارچ شناسی ، تجزیه ادرار، ایمونولوژی ، سرولوژی ، ایمونوفلورسانس ، پاتولوژی ، سیتولوژی ، ایمونوهیستوشیمی، تضمین کیفیت و IT می باشد افزود : این آزمایشگاه دارای قسمت های پذیرش ، نمونه گیری، جوابدهی، بیوشیمی ، آماده سازی نمونه ، هماتولوژی ، بیولوژی مولکولی ، الکتروفورز، هورمون شناسی ، انگل شناسی ، باکتریولوژی ، قارچ شناسی ، تجزیه ادرار، ایمونولوژی ، سرولوژی ، ایمونوفلورسانس ، پاتولوژی ، سیتولوژی ، ایمونوهیستوشیمی، تضمین کیفیت و IT می باشد.

وی با بیان اینکه برای چک آپ کامل (بررسی کامل ) وضعیت درمانی شهروندان و مراجعه کنندگان به مردم آماده و مهیا هستیم از شهروندان خواست تا برای بررسی سلامت خود به این مرکز مراجعه کنند.

علی جکی پور دکترای بیوشیمی بالینی بعنوان مشاور علمی آزمایشگاه نوین طب نور درمورد آزمایشگاه پاتو بیولوژی گفت : این آزمایشگاه، اولین آزمایشگاه تخصصی در شهرستان بهمئی است که با ارائه خدماتی چون پاتولوژی، پاپ اسمیر، سیتولوژی، خونشناسی، بیوشیمی، میکروب شناسی، انگل شناسی، سرولوژی، سروایمونولوژی و…. با تجهیزاتی پیشرفته و کادری مجرب در خدمت مردم هست.

حتما تا به حال واژه آزمایشگاه را به شیوه های مختلفی در قالب آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه پاتوبیولوژی، آزمایشگاه ژنتیک و آزمایشگاه پاتولوژی شنیده اید. افراد با اینکه احتمالا بسیار زیاد با این آزمایشگاهها در ارتباط بوده اند ولی فرق آنها را معمولا نمی دانند که در این مبحث قصد داریم به طور خلاصه به توضیح هریک و دامنه فعالیت های آنها بپردازیم.

آزمایشگاه تشخیص طبی که نیازمند مجوز وزارت بهداشت و درمان می باشد ، شامل بخشهایی است که در آن روی نمونه های خون، ادرار، مدفوع، خلط، زخم و امثال اینها انجام می شود.

بخشهای آزمایشگاه تشخیص طبی شامل بخش هماتولوژی، سرولوژی، هورمون شناسی، بیوشیمی، میکروب شناسی، الایزا و اسپرمو گرام می باشد و افرادی که در این بخشها کار می کنند دارای مدرک علوم آزمایشگاهی یا میکروبیولوژی می باشند.

آزمایشگاه پاتولوژی : کلمه پاتولوژی از دو بخش Patho و logy تشکیل شده و به معنای آسیب شناسی می باشد.

به متخصصانی که در این آزمایشگاه کار می کنند پاتولوژیست می گویند.

در این بخش هریک از بافتهای بدن یا مایعات می توانند از نظر میکروسکوپی مورد بررسی قرار بگیرند و از نظر اختلالات ژنتیکی و تغییرات ژنتیکی مورد بررسی قرار بگیرند و علل ایجاد آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

اما برای آشنایی با آزمایشگاه، علم پاتولوژی خود شامل بخشهای گوناگون از جمله علت شناسی، ریخت شناسی، مکانیسم ایجاد و اهمیت آن از نظر بالینی می باشد.

در این بخش پس از نمونه گیری و آب گیری و فیکس شدن روی لام، زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. این بخش بیشتر در تشخیص سرطان کاربرد دارد.

آزمایشگاه ژنتیک: در آزمایشگاه ژنتیک با استفاده از روش های مولکولی مثل PCR و انواع آن و کاریوتایپ به بررسی، تشخیص یا میزان احتمال بیماری ژنتیکی در نسل آینده خانواده می پردازند.

این روشها، روشهایی بسیار دقیق و در عین حال گران قیمت می باشند.

در کنار این آزمایشات به طور معمول مشاوره ژنتیک نیز انجام می شود به خصوص در موارد قبل از بارداری.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی : برخی آزمایشگاهها که پیشرفته می باشند و از نظر فضای آزمایشگاه و دستگاهها گسترده تر می باشند ممکن است آزمایشات تشخیص طبی و پاتولوژی را باهم داشته باشند که به آنها پاتوبیولوژی می گویند که مسلما در هرقسمت افراد متخصص مربوط به آن بخش در آن مشغول به فعالیت هستند.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی شهر لیکک نیز به لطف ایزد و تلاش پرسنل جز آزمایشگاههای پاتوبیولوژی امروز راه اندازی شد که از این لحظه مشغول به فعالیت می باشد و سعی بر این دارد تا هرچه بیشتر به جوابهای دقیق و تشخیص دقیق در راستای کمک به شهروندان گرامی بپردازد.

حجت الاسلام افروغی امام جمعه شهر لیکک و علی محمدی فرماندار شهرستان بهمئی هم با حضور در این آزمایشگاه و راه اندازی آن، علاوه بر تقدیر از تلاش های این مجموعه، ابراز امیدواری کردند که این مرکز برای مردم شهرستان سودمند باشد و از صرف هزینه های گزاف برای حضور در دیگر استانها و شهرستان ها جلوگیری کند.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

داود طلوعی مطلق پایگاه خبری عصر آشنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.