داود طلوعی مطلق

«روح الله زم» سرشبکه ضد انقلاب، لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ و مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز، سحرگاه امروز به دار مجازات آویخته شد

«روح الله زم» سرشبکه ضد انقلاب، لیدر اغتشاشات دی ماه 96 و مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز، سحرگاه امروز به دار مجازات آویخته شد
کد خبر : 3581
تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 - 8:38

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا به نقل از دهدشت نیوز،سحرگاه امروز حکم اعدام «روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز اجرا شد و وی به دار مجازات آویخته شد.

۲۲ مهر ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.

جلسات دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به صورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه وی ۲۱ بهمن ۹۸ و ششمین و آخرین جلسه آن در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شد.

در نخستین جلسه دادگاه، نماینده دادستان اظهار کرد: حسب محتویات پرونده متهم روح‌الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد ۵ مرداد ۵۷ صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال آمدنیوز، بازداشت و دارای یک سابقه کیفری، دارای وکیل به وکالت آقای دبیر دریابیگی و دارای پرونده شخصیت که بر اساس آن، مشارالیه دارای سلامت جسمی و روحی است.

اتهامات زم

اما اتهامات زم عبارت بود از «افساد فی الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور؛ نشر اکاذیب به طور گسترده؛ معاونت در تخریب؛ معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور؛ تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری؛ همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری؛ اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی؛ مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام؛ عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶؛ مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم زدن امنیت کشور؛ مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده؛ توهین به مقدسات اسلام؛ تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

بخشی از اقاریر زم

زم در جلسات دادگاه خود اقاریر و اعترافات قابل تاملی داشت؛ از جمله آنکه اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دی ماه ۹۶ بوده که در نتیجه آن تعدادی از هم‌وطنانمان به واسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه جان خود را از دست دادند. زم همچنین اقرار کرد که در شکل‌گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است.

نامبرده همچنین در یکی از جلسات دادگاه خود در خصوص اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی به صورت گسترده که در جلسات بازپرسی به آن اقرار کرده و گفته بود بعد از دی ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام انجام دادم چرا که به براندازی معتقد شده بودم، اظهار داشت: یکسری را قبول دارم.

مدیرفنی آمدنیوز: خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آن‌ها به مراکز حساس کشور بود

در یکی از جلسات دادگاه، «توانا محمدی» مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز، اعلام کرد: به دستور زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جا‌ها ۲ میلیون دلار دریافت کنم. خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آنها به مراکز حساس کشور بود.

البته مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز در پاسخ به این سوال قاضی که «آیا شما توانایی ساخت موشک دارید؟»، گفت: «من توانایی ساخت موشکی که ردگیری نشود و بتوانم آن را جایی بزنم ندارم، قصد داشتم پول از او بگیرم و بعد بگویم بازداشت شدم که بی‌خیال من شود».

زم: به توانا گفتم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟

زم در جلسه دادگاه در مورد قضیه موشک و پهباد گفت: «این موضوع برای اوایل آشنایی و در سال ۹۵ و ۹۶ بود که توانا خودش را با آنها معرفی می‌کرد. یک فیلم برایم فرستاد و گفت فلان چیز را درست کردم تا جا‌هایی را بزنم. به من گفت می‌خواهد پادگانی را که نام آن را به خاطر ندارم در محلشان بزند. گفتم پادگان می‌زنی، از کسی هم پولی می‌گیری پاسخ داد پولی نمی‌گیرم، اما اگر اسپانسر باشد می‌توانم بزنم، من سر این موضوع پرسیدم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟ قبول دارم اسم آوردم، اما نیت این کار را نداشتم می‌خواستم او را محک بزنم و ببینم تا کجا می‌تواند پیش برود».

پیامک‌های رد و بدل شده میان «زم» و «توانا» درخصوص زدن مراکز حساس کشور با موشک!

البته در جریان جلسه دادگاه، قاضی به زم یادآور شد که در پیامک‌هایی که رد و بدل شده به توانا گفته‌ بود مراکز حساس را بزند و فلان قدر پول می‌دهید.

در جریان جلسه دادگاه وقتی پیامک‌های رد و بدل شده میان زم و توانا در مورد موشک‌ها به نمایش درآمد، زم گفت: به فرض به او گفته‌ام فلان مرکز حساس را هم می‌توانی بزنی، اما مگر زد؟!

زم همچنین در پاسخ به این سوال نماینده دادستان که به چه منظور شماره تلفن سردسته گروه ری استارت را برای توانا فرستادید؟ گفت: مسخره بازی درآوردم!

اظهارات زم در مورد همکاری با اداره امنیت ملی آمریکا

زم در یکی از جلسات دادگاه خود درخصوص همکاری با اداره امنیت ملی آمریکا توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سه چهار سال اخیر چندین جا از جمله عربستان و امارات مشخصاً درخواست ملاقات با من را داشتند توسط واسطه‌ای گفتند ماهی ۲۰ هزار یورو حقوق می‌دهند و همه سخت افزار‌های مربوط به آمدنیوز و همه امکانات را در اختیارم قرار می‌دهند؛ ولی در مورد صحبت با اداره امنیت ملی آمریکا در خارج از کشور همه ارتباط دارند؛ پلیس فرانسه نیز به من گفت جا‌هایی که با آنها ارتباط داری را به ما اطلاع بده و ما را در جریان قرار بده.

وی ادامه داد: زمانی که تهدیدات علیه من زیاد شده بود دوستی در آمریکا داشتم که به من گفت اگر به آمریکا بیایی دیگر در خطر نیستی. آن دوست گفت که من افراد مختلفی را به آمریکا آوردم که هر کدام اسم و رسمی دارند. یک دفتر مهاجرتی را به من معرفی کرد که با آن دفتر به نتیجه نرسیدم؛ پس از آن دوستم به من گفت که یک دوستی در اداره امنیت ملی آمریکا دارد که یک وکیل ایرانی – آمریکایی است و می‌تواند من را منتقل کند. آن فرد نامش «نیکولاس» بود و یک قرار با او در اسپانیا گذاشتم.

در ادامه جلسه دادگاه وقتی زم با ادله موجود مبنی بر اطلاعات دادن به «نیکولاس» مواجه شد، مدعی شد که «سوء‌نیتی نداشتم، می‌توانستم با صدجا در ارتباط باشم، اما دنبالش نبودم. از انتخابات ۹۶ به بعد اشتباه کردم».

ارتباط زم با «افسر ان اس‌ای» و «مامور سرویس جاسوسی بیگانه»

زم همچنین در یکی از جلسات دادگاه خود در رابطه با ارتباطش با «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی کشور بیگانه، به سوالات قاضی و نماینده دادستان پاسخ داد و مدعی شد این ارتباطاتش در کشوری که مقیم آن بوده، جرم تلقی نمی‌شد! که نماینده دادستان به او متذکر شد: قانون اجازه به کشور متبوع می‌دهد که اگر بزهکار تبعه کشور باشد در هر جای دنیا جرم کرده باشد او را به کشور بازگرداند و محاکمه کند، ارتباط با «افسر ان اس‌ای» و «مایک مرادی» مامور سرویس جاسوسی جرم است.

آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن در کانال تحت هدایت زم

در جریان یکی از جلسات دادگاه، فیلم آموزش‌های ساخت سلاح و اقدامات خشن که در کانال آمدنیوز ارائه می‌شد به نمایش درآمد و زم در خصوص آموزش ساخت سلاح و ارتکاب اعمال مجرمانه در آمدنیوز اعلام کرد که «قطعاً اشتباهاتی شده و نمی‌خواهم بگویم که اشتباهاتی نشده است».

دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم، ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات نامبرده را توأم با هم، از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت برای مشارالیه حکم اعدام صادر کرده بود؛ همچنین دادگاه مزبور برای چند مورد دیگر از اتهامات منتسب به زم که در زمره مصادیق افساد فی الارض نبوده، مجازات حبس تعیین کرده بود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری ۱۸ آذر امسال، گفت: دیوان عالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب در مورد روح‌الله زم را تأیید کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.