۱ نظر
۲۶۰ بازدید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه سوگوار منطقه ای شعر عاشورایی مشک تشنه:

شعر آئینی می تواند عامل مهمی برای بیداری اسلامی و انسانی و هدایت جامعه باشد/ شاعران ایرانی همواره در خلق اشعار عارفانه آیینی، دستی توانا داشته‌اند و دارند

اگر شاعری بخواهد در خصوص واقعه‌ی عاشورا شعر بگوید، باید با تاریخ کربلا و تحریف‌های ادبی که در آن وارد شده، آشنا باشد.
کد خبر : 59951
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 20:57

 

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا، امین درخشان گفت:جایگاه امروز شعر مذهبی و آیینی به عنوان یک هنر ناب دینی، بسیار برجسته است و شعر آیینی شعری است که از جان و دل شاعر متعهد ریشه می‌گیرد و شعر آیینی و مذهبی، جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد، شعر آیینی وصف حال تاریخ دین و بزرگان دین است .
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد دراین سوگواره بیان داشت:از دیرباز تاکنون، ایرانیان جزو ملت‌هایی بوده‌اند که در خلق اشعار عارفانه آیینی، دستی توانا داشته‌اند و دارند. یکی از اهداف سرودن اشعار آیینی در گذشته، انتقال پیام و مفاهیم دینی به مردم بوده است.
وی گفت:شعر آیینی می‌تواند عاملی مهم در جهت بیداری و اسلامی و انسانی و راهنمایی مردم باشد .
درخشان تصریح کرد:شعر آیینی ترکیبی است از شعر و آیین؛ یعنی هم باید شاخصه‌ها و ویژگی‌های ممتاز یک شعر را در آن ببینید، چه از نظر جذابیت تأثیرگذاری و چه از نظر ساخت و بافت منسجم و هم باید نمادهای ارزشی و فرهنگی آیین که در این‌جا به طور مشخص، دین است، در آن باشد و طبیعی است یک شعر موفق آیینی باید با کسب پشتوانه‌هایی از درک درست تاریخی، ارزش‌ها و نگرش‌های دینی همراه داشته باشد؛ و اگر فاقد این ویژگی‌ها باشد، شعر آیینی موفقی عرضه نکرده‌ایم.

درخشان یادآور شد:اگر شاعری بخواهد در خصوص واقعه‌ی عاشورا شعر بگوید، باید با تاریخ کربلا و تحریف‌های ادبی که در آن وارد شده، آشنا باشد.

متولی فرهنگ و هنر استان گفت:سوگواره منطقه ای مشک تشنه در حالی ششمین دوره ی خود را به پایان میرساند که همواره تلاش کرده است سهمی هر چند کوچک در انتقال پیام و مفاهیم والای کربلا و تولید آثار فاخر در حوزه ی شعر آیینی و مذهبی علی الخصوص واقعه عاشورا داشته باشد.

وی در پایان گفت:سوگواره این دوره با حضور ۶ استان کشور از جمله: خوزستان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری ، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد برگزار گردید که در مجموع ۵۰۰ اثر در سه بخش کلاسیک، سپید و گویشی به دبیرخانه ارسال و مورد ارزیابی قرار گرفت.

حبرنگار:داودطلوعی مطلق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ال.م پنجشنبه , 23 شهریور 1402 - 2:26

خسته نباشید یه سوگواره عکس عاشورایی هم بود اگه اشتباه نکنم