استان کهگیلویه و بویراحمد؛

شیرجه در آب های روان استان پیش به سوی آغوش مرگ، با تفریحی لذت بخش که جان می‌گیرد

رفتن به کنار آب‌های آزاد و روان، تن دادن به آب اگر با احتیاط‌های لازم و رعایت استاندارد‌های ایمنی توام نباشد در بردارنده خطرات جدی از قبیل غرق شدگی و مرگ ناشی از آن است.
کد خبر : 30793
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401 - 22:31

به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری عصر آشنا ؛ م . ف و خانمش برای همشیه قید تفریح را زدند، چرا که آنها از عید فطر سال ۱۳۹۴خاطره خوشی ندارند.

او در حالی که انگشتان دستهایش را در هم می فشرد و به گوشه ای از زمین خیره شده است می گوید: کاش هرگز تفریح نمی رفتیم و کاش حداقل کنار رودخانه مارون را برای تفریح انتخاب نمی کردیم و سرش را تکان می دهد.

او از آن روز می گوید: خانواده ام کنار رودخانه زیر درختی نشسته بودند برای قدم زدن کمی از آنها فاصله گرفتم ، چندی نگذشت که فریاد و شیون اطرافیان توجه مرا جلب کرد با عجله خود را رساندم ولی دیگر دیر شده بود چون تک پسر ۲۰ ساله ام که دانشجو دانشگاه فرهنگیان بود مقابل چشمان مادر و ۴ خواهش غرق شد.
آری لحظه ای رخ می دهد، امواج رودخانه احساس و عاطفه ندارند، رحم نمی شناسند.

تراژدی مرگ در آبهای کهگیلویه و بویراحمد داستانی است که هر ساله با گرم شدن هوا تکرار می شود، آب تنی هایی که به قیمت جان تمام می شود و شادی تفریح را به داغی بزرگ تبدیل می کند.

هوا هنوز گرم نشده و تابستان از راه نرسیده اما آنچه پیش دستی کرده، افزایش آمار غرق شدگی در رودخانه های استان است، رودخانه هایی که تفریح شنا را با یک سهل انگاری به تلخ ترین تفریح مبدل می کنند.

قرارگرفتن کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور در میان ارتفاعات زاگرس مرکزی و دارا بودن بیش از ۴۰ قله بالای ۴ هزارمتر آن را به یکی از استان‌های برف گیر و بانزولات جوی بالا تبدیل کرده است. کهگیلویه وبویراحمد به دلیل وجود ارتفاعات فراوان میزان دریافت نزولات جوی نسبتاً زیاد را به خود اختصاص می‌دهد که بیشترآن‌ها به صورت برف است و در نهایت سبب تغذیه رود‌های این استان می‌شود به گونه‌ای که ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد.

وجود بیش از ۵۰۰ چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، هزارو ۴۰۰ رودخانه فصلی و دائمی، بیش از ۴۰ آبشار دائمی و فصلی و ۲ سد شاه قاسم به ظرفیت ۹ میلیون متر مکعب در حومه یاسوج و سد کوثر به ظرفیت حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در غرب گچساران و نیز دریاچه سد مارون این استان را به لحاظ غنی بودن آب، شاخص کرده است.

مارون، خرسان، زهره، بشار (بازرنگ)، نازمکان، ماربر، آبشاریاسوج، آبشار تنگ تامرادی، آبشار کمردوغ که به عروس آبشار‌های ایران مشهور است با ارتفاع ۱۰۰ متر، آبشار نادری با ارتفاع ۷۰ متر، آبشار منطقه خائیز با ارتفاع ۳۰ متر، آبشار طوف خیمه سوق با ارتفاع ۵۰ متر، دره آجم، گردآوه، آب شور، تغار، قلات و خیرآباد از جمله رود‌ها و آبشار‌های پر آب استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وجود این رودخانه ها، چشمه‌ها و آب‌ها و طبیعت خدادادی اش موجب شده این استان در میان مردم به پایتخت طبیعت ایران و به محلی زیبا و بکر برای گردشگران از سراسر کشور تبدیل شود و سالانه صد‌ها هزار نفر از این مواهب خدادادی استفاده کنند.

با این همه مواهب خدادادی طی روزهای اخیر خبرهایی تلخ مبنی بر جان باختن عمدتا نوجوانان و جوانان در رودخانه های استان شنیدیم، باز هم تراژدی تلخ غرق شدن افرادی که فقط برای چند لحظه تفریح، تنی به آب زدند اما هیچگاه از دل آب بیرون نیامدند.اگرچه هر ساله با آغاز گرمای هوا، آمار غرق شدگی افزایش می یابد اما امسال شنا کردن در رودخانه ها بسیار زودتر از هر ساله آغاز شده و جوانان و نوجوانانی که علاقمند به شنا کردند هستند، از هر فرصتی برای شنا استفاده می کنند که گاهی به دلیل عدم آشنایی به فن شنا و یا عمق و ارتفاع میزان آب، جان خود را از دست می دهند.

اما به نظر می رسد هشدارهایی که هر ساله مبنی بر عدم شنا در رودخانه ها و سدها داده می شود چندان جدی گرفته نمی شود و ارمغان این بی توجهی، حوادث غم انگیز و جبران ناپذیری را به همراه دارد و متاسفانه چند روزی است که بر روی خروجی رسانه های استان خبرهای تلخ غرق شدن نوجوانان و جوانان دیده می شود، آب هایی که با دیدن عدم تسلط به شنا، انسان را می بلعد و خانواده هایی را داغدار می کند.

۷۶فوت ناشی از غرق شدگی طی ۵ سال در کهگیلویه و بویراحمد
کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: آمار غرق شدگی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰به ترتیب ۱۲، ۱۳، ۲۶، ۱۴و یازده نفر بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۸ مورد غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست افزود: این در حالی است که بیش از یکصد نفر نیز توسط بومیان و گردشگران و افرادی که شاهد غرق شدگی بودن نیز از خطر مرگ نجات یافتند.

سال ۱۴۰۰: تعداد ۱۱ نفر در رودخانه‌های استان غرق شده اند (یک نفر زن و ۱۰ نفر مرد )، سال ۱۳۹۹: از ۱۴ مورد غرق شدگی ( ۱۲ نفر مرد و ۲ نفر) ، در سال ۱۳۹۸: در این سال ۲۶ نفر در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۲ نفر مرد و ۴ نفر خانم بودند .

کهگیلویه و بویراحمد در زمینه فوتی‌های ناشی از غرق شدگی به نسبت جمعیت در سال ۹۶ در رتبه نهم، در سال ۹۷ رتبه هفتم، در سال ۹۸ رتبه هشتم، در سال ۹۹ رتبه دهم و ۱۴۰۰ هم در رتبه ۸ قرار گرفت.

بر اساس آمار‌ها در سه سال گذشته ۷۶ نفر در کهگیلویه و بویراحمد غرق شدند که این نشان دهنده هجوم هم استانی‌ها و گردشگران به کنار این رودخانه است همچنین بیش از نیمی از فوت شده‌ها در رودخانه ها، مهاجران گردشگران و مسافران هستند.

جهانبخش وحدت نژاد مدیر فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ فضا برای شنا کردن وجود دارد. فضای مجاز که غرق شدگی خیلی کم پیش می آید و فضای غیرمجاز که بیشترین غرق شدگی در آن وجود دارد و رودخانه ها، پشت سد، آب گیر و دریا را شامل می شود که بدون هیچ نظارتی هستند و سالیان سال است که تنها خواهش سالیانه ما از مردم خصوصا در فصول گرم این است که در فضاها و مکان های غیرمجاز شنا نکنند.

وجود بیش از ۱۲ هزار کیلومتر آبراهه و رودخانه در کهگیلویه و بویراحمد
آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل‌، ۱۴۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و دارای آب، دو سد، ۸ شبکه آبیاری، دو سد در حال احداث و حدود ۱۰ پروژه بزرگ آبی در حال اجرا وجود دارد.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد عملیات ساماندهی انجام شده است، افزود: تاکنون ۸۴۰کیلومتر از رودخانه های استان مطالعات مهندسی انجام شده، ۹۲۲ کیلومتر در حال اجراست و ۴۹ کیلومتر نیز مطالعات تکمیلی انجام شد.

اظهارکرد: نقاط حادثه خیز رودخانه ها و آبراهه های استان که در اثر سیلاب و طغیان می توانند خسارات جانی و مالی به بار بیاورند، شیرجه در آغوش مرگ/ تفریحی لذت بخش که جان می‌گیردشناسایی شده اند.

اعتبارات استان برای ساماندهی رودخانه ها محدود اما حجم عملیات ساماندهی رودخانه ها نامحدود است که انتظار اختصاص اعتبار از سوی استان و کشور برای دستگاه‌های متولی در این زمینه داریم.

یکی از شهروندان در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جوانان گمان می‌کنند شنا کردن در کانال آب یا یک دریاچه خطری ندارد، درحالی که اگرچه این نهرها و دریاچه سطحی آرام و بی‌خطر دارند، ولی جریان‌های قوی و قابل توجهی اغلب در عمق زیرین وجود دارد که حتی بعضا باعث دردسر و بروز مشکلاتی برای آن گروه که آشنا به فن شنا هستند نیز می‌شود.

محمد مهدی محمدی تصریح کرد: لازم است تابلوهای هشدار بیشتری در کنار رودخانه ها نصب شود و مکان‌هایی که احتمال مراجعه افراد و شنا کردن وجود دارد، اصولی ایمن سازی شود.

مطالبه این شهروند در حالی می‌تواند به کاهش تلفات غرق شدگی منجر شود که گردشگران که در بین غرق شده‌ها دیده می‌شوند، نیز اطلاع درستی از وضعیت رودخانه ها در اختیار داشته باشند و در کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها توسط نهادهای مسئول محل امن و مشخصی برای شنا تعریف شده باشد.

وظایف دستگاههای مختلف برای جلوگیری از غرق شدگی باید مشخص شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۱۵۰ تابلو فلزی هشدار دهنده در مناطق حادثه خیز رودخانه ها و دریاچه سدها نصب کرده ایم که همه این تابلوها به سرقت رفتند که با این وجود در مناطقی که جاده دستری دارند ۶۰ تابلو بتنی نصب کرده ایم. در برخی مناطق سه تابلو “شنا کردن ممنوع” نصب کرده ایم اما متاسفانه همچنان اقدام به شنا می کنند. باید از طریق رسانه ها و ائمه جمعه در این زمینه کار فرهنگی شود تا بتوانیم به کاهش تلفات ناشی از غرق شدگی کمک کنیم.

مصلح تصریح کرد: فرمانداری از طریق دهیاران و شوراها جهت اطلاع رسانی و هشدار دادن به مردم و مسافران برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه ها می توانند کمک کنند.

وی ضمن هشدار نسبت به افزایش نگران کننده غرق شدگی ها در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باید ستاد مدیریت بحران استان یک نشست اختصاصی برای موضوع غرق شدگی در رودخانه های استان برگزار کند تا وظایف هر دستگاه مشخص شود و تمهیدات لازم اندیشیده شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باید به سرمایه گذارانی در دریاچه سدها و حاشیه رودخانه هایی که امکان پذیر است مجوز داده شود تا زمینه تفریح سالم با آموزش و تجهیزات لازم برای مردم و خانواده ها بخصوص نوجوانان و جوانان فراهم شود تا شاهد حوادث تلخ غرق شدگی نباشیم.

ضرورت ساماندهی ناجیان غریق در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعطیلی استخر‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای ۹۸ ، ۹۹ ، ۱۴۰۰ و نیمه تعطیل شدن در امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، اظهارکرد: تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن استخرها و هزینه آنها موجب شد تا برخی از جونان برای تفریح به رودخانه ها پناه ببرند.

رئیس هیئت نجات غریق استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سطح استان مدرس بین المللی غواصی، مدرس سطح یک و درجه یک ارشد نجات غریق و مدرس سیلاب وجود دارد، نزدیک به ۸۰۰ نجات غریق آقا و خانم در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

افتخاری با بیان اینکه از این تعداد ۲۰۰ نفر در همه شهرستان‌های استان فعال هستند، افزود: در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت غواص و تیم کامل امداد و نجات، نجات غریق وجود دارد.

وی تاکید کرد: در دو زمینه آموزش نیروهای امدادی و فضا و افکار عمومی جامعه باید برای کاهش تعداد غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش شود که برای هر دو برنامه داریم.
طرحی که کاهش غرق شدگی را در پی خواهد داشت.

حسین افتخاری، رئیس هیئت نجات غریق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود دو سه سال است که در فدراسیون نجات غریق کشور کمیته پیشگیری از غرق شدگی راه اندازی شد و این کمیته در تمامی استانها فعالیت دارد. کارشناسی و اظهارنظر در مورد راهکارها برای پیشگیری از غرق شدگی، شناسنامه دار کردن محل ها خطرناک است که تاکنون در سطح استان این اقدامات انجام شده اند.

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد کارشناس چندین مساله هئیت نجات و غریق و غواصی است اما متاسفانه تاکنون در این رابطه ستاد مدیریت بحران و شورای تامین استان از ما نخواستند که به غرق شدگی ها در این استان ورود کنیم.
افتخاری با اشاره به اینکه طرحی به نام «خانه نجات» داریم، اظهارکرد: در این طرح «خانه نجات» یک آکادمی است که در اختیار دستگاه‌های امدادی قرار می گیرد و یک سری آموزش‌هایی عمومی و تخصصی برای مردم و دستگاه‌های امدادرسان استان برگزار می شود و در صورتی که استانداری و مسئولان استان همکاری و استقبال کنند، با راه اندازی «خانه نجات» در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش غرق شدگی ها را شاهد خواهیم بود.

فرهنگ سازی مهمترین راه پیشگیری از غرق شدگی

مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: مهمترین امری که در زمینه جلوگیری از غرق شدگی می تواند راه گشا باشد، فرهنگ سازی است. اگر چه نمی توان برای تک تک انسان ها مامور و مراقب قرارد داد، بلکه با فرهنگ سازی و آگاهی مردم از استفاده نکردن از فضاهای غیرمجاز خیلی می تواند در این زمینه کارساز باشد.

آقای دهقان با اشاره به اینکه برخی عنوان می کنند که هزینه استخرها زیاد است افزود: این واقعیت را نباید فراموش کنیم، هزینه نگهداری این اماکن خیلی بالاست به همین جهت تمام درآمد مجموعه استخرها از درآمد فروش بلیط و حضور ورزشکار و مردم در آب است تا بتوانند از این راه ها هزیته هایشان را تامین کنند.
وی گفت: پیشنهاد مشخص اینجانب این است که اگر می شد یک هزینه یا یارانه ای برای فصل تایستان استخرها در نظر می گرفتیم که مردم و خانواده ها می توانستند با هزینه کم از استخرها استفاده کنند، خیلی کمک می کرد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان اظهار کرد: این مهم در صورتی امکان پذیر است که مجموعه مدیریت استان باید در مورد آن تصمیم گیری کند چون حوزه کاری ما نیست که بخواهیم تصمیم گیری کنیم.
فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع‌رسانی به صورت جدی و ویژه باید مبنای کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری به رسانه‌ها گفت: با توجه به این که شروع فصل تابستان غرق‌شدگی در سدها و کانال‌های آب به وفور مشاهده می‌شود نیاز است دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از غرق‌شدگی اقدامات جدی انجام دهند.

آقای نیکروز افزود: فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع‌رسانی به صورت جدی و ویژه باید مبنای کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد و مسئولان متولی هر کدام در حیطه خود به این مسئله جدی ورود کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: انتظار ما از شرکت آب منطقه‌ای این است که از علائم هشدار دهنده بیشتر و مشهودتری در اطراف کانال‌ها، سدها و رودخانه‌ها در راستای اجرای عملیات پیشگیرانه غرق شدگی استفاده کند.

وی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر نیز باید در ارتباط با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نجات غریق نسبت به افزایش تعداد ناجیان غریق بخصوص در میان بومیان مناطق مستعد حادثه اقدام کند و در راستای پرورش و مهارت‌افزایی این افراد گام بردارد که این موضوع در حال حاضر جزو برنامه‌های اساسی مبنای کار قرار گرفته است.

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای برنامه ریزی استان به این موضوع اشاره کرد و گفت: غرق شدن ۸ نفر در رودخانه‌ها در طول یک ماه رقم بسیار بالایی بوده که این موضوع نگران کننده است.

سیدعلی احمدزاده گفت: باید برای این موضوع چاره اندیشی شده و جهت پیشگیری از غرق شدن تعداد بیشتری از هم استانی‌ها چاره لازم اندیشیده شود در جاهایی که نیاز به نصب تابلوهای هشدار دهنده است هر چه سریعتر اقدام کنند.

سدی در مقابل آبتنی‌های مرگبار باید ساخت.

طبق آمار اشاره شده در این گزارش افزایش آمار غرق شدگان در کشور نگران کننده است و زنگ‌های خطر را برای همه مسئولان و متولیان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح به صدا در آورده است، آمار‌ها حاکی از وجود چیزی شبیه به بحران در مرگ و میر ناشی از غرق شدن است. اما با انجام راهکار‌هایی مدون و دلسوزانه می‌توان همچون سدی که در برابر آب هایمان قرار دارند، در برابر مرگ‌های ناشی از شنا‌های ناشیانه ایستاد.
امید است مسافران، گردشگران و علاقمندان به شنا با رعایت اصول و فنون این رشته ورزشی مفرح و توجه به نکات ایمنی از شنا کردن در مناطق پر خطر اجتناب کنند تا شاهد حوادث تاسف بار نباشیم.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

داود طلوعی مطلق پایگاه خبری عصر آشنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.