جهانگیرآشنا

فقه بازار؛ مشتری مداری و برگزاری دوره های آموزش در دستور کار کمیسیون نظارت بر بازار شهرستان بهمئی

اى گروه تجّار: اوّل یاد گرفتن احکام معاملات، بعد تجارت - دو بار این جمله را تکرار کرد - بعد فرمود: به خدا سوگند که ربا در این امّت از صداى پاى مورچه که روى سنگ سخت راه برود پنهان تر است، اموال خود را با پرداخت صدقه و زکات بیمه و حفظ‍‌ کنید بعد فرمود: تاجر فاجر است و فاجر در آتش، مگر آن کس که به حقّ‌ بستاند و به حقّ‌ باز دهد..
کد خبر : 66038
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 آذر 1402 - 9:24

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا با تصمیم کمیسیون نظارت شهرستان بهمئی دوره آموزشی برای صنوف مختلف به منظور آشنایی با قوانین نظام صنفی ، فقه بازار و مشتری مداری آغاز می گردید .

فرزاد دموری رئیس کمیسیون نظارت شهرستان بهمئی افزود: این آموزش ها برای متقاضیانی که قصد راه اندازی کسب کار در بازار دارند ، در دستور کار اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی قرار گرفت.

 همانطور که حضرت امیر‌المومنین (علیه السّلام) بر فراز منبر فرمودند:

یَا مَعْشَرَ اَلتُّجَّارِ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ وَ اَللَّهِ لَلرِّبَا فِی هَذِهِ اَلْأُمَّهِ دَبِیبٌ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ اَلنَّمْلِ عَلَى اَلصَّفَا صُونُوا أَمْوَالَکُمْ بِالصَّدَقَهِ اَلتَّاجِرُ فَاجِرٌ وَ اَلْفَاجِرُ فِی اَلنَّارِ إِلاَّ مَنْ أَخَذَ اَلْحَقَّ وَ أَعْطَى اَلْحَقَّ.

اى گروه تجّار: اوّل یاد گرفتن احکام معاملات، بعد تجارت – دو بار این جمله را تکرار کرد – بعد فرمود: به خدا سوگند که ربا در این امّت از صداى پاى مورچه که روى سنگ سخت راه برود پنهان تر است، اموال خود را با پرداخت صدقه و زکات بیمه و حفظ‍‌ کنید بعد فرمود: تاجر فاجر است و فاجر در آتش، مگر آن کس که به حقّ‌ بستاند و به حقّ‌ باز دهد..

وی گفت این دوره ها در راستای برنامه های آموزشی اصناف و افزایش توانمندی اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی برگزار و در پایان دوره برای افرادی که موفق به کسب امتیاز لازم شوند ، گواهینامه پایان دوره صادر می گردد.

عباسی ریس اتاق اصناف آموزش اصناف در این جلسه گفت: قبلاً بصورت شفاهی توسط همکاران بازرس و مسئولین اتحادیه ها به متصدیان کسب کار آموزش داده میشد لیکن با درخواست اعضا کمیسیون نظارت شهرستان ، آموزش ها بصورت تخصصی با حضور اساتید مسلط به فقه بازار از امروز آغاز گردید .

شاهرخ جاوید مسئول بسیج اصناف شهرستان بهمئی در این جلسه عنوان کردند که انتظار می رود اتحادیه های صنفی واتاق اصناف دوره های آموزشی را در زمینه های مختلف برای صنوفی که قصد فعالیت در بازار دارند و همچنین صنوفی که در حال فعالیت هستند ، مدام برگزار نمایند.

شاهرخ جاوید ضمن توجه کسبه و بازاریان و توجه به فقه بازار گفت:با توجه به حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) که می‌فرمایند:

«هر کس بخواهد تجارت کند باید دستورات دین خود را بیاموزد تا بدین وسیله حلال را از حرام باز شناسد.»

نکته قابل توجه این است که دانستن احکام کسب صرفا برای داشتن روزی حلال نیست و علاوه بر اینکه به کسب حلال کمک میکند باعث میشود تا در بازار کسی متضرر نشود به عنوان مثال کسی که از مسئله و احکام خیارات آگاه است به راحتی می تواند مال معیوبی که عبش را پنهان کرده اند به فروشنده پس داده و پول خود را باز ستاند و یا اینکه ارش مالی که مخدوش و یا ناقص است بستاند.

در پایان این جلسه دموری ضمن تاکید بر ادامه این روند از مجموعه اتاق اصناف ، اتحادیه های صنفی ، بسیج اصناف بخاطر فراهم نمودن زمینه برگزاری آموزش اصناف و حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای ویسی نژاد به جهت آموزش در راستای فقه بازار تقدیر و تشکر نمودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.