۰ نظر
۱۴۳ بازدید

همایش بزرگداشت حافظ در یاسوج :

مدیرکل فرهنگ  وارشاداسلامی : نه تحریم و نه تهدید حریف قدرت فرهنگی ایران نمی شود/ حسن بهرامی : خوشحالم بعد ۳ سال در یک برنامه فرهنگی حضور پیدا میکنم / عضو هیات علمی دانشگاه تهران : حافظ مکتب اخلاق و معرفت است

همایش علمی ادبی در کوی نیک نامی به مناسبت هفته جهانی گرامی داشت حافظ سه شنبه 25 مهرماه در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج برگزار شد.
کد خبر : 61923
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 8:38

 

 

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،همایش علمی ادبی در کوی نیک نامی به مناسبت هفته جهانی گرامی داشت حافظ سه شنبه ۲۵ مهرماه در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاعران فرهیخته و حافظ پژوهشان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، همایش علمی ادبی در کوی نیک نامی به مناسبت هفته جهانی گرامی داشت حافظ سه شنبه ۲۵ مهرماه در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاعران فرهیخته و حافظ پژوهشان برگزار شد.

درخشان ضمن گرامی داشت هفته جهانی حافظ بیان داشت:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه جدی به بزرگداشت مفاخر فرهنگی و هنری در کشور است و این در سیاست وزارت ارشاد در دولت سیزدهم با جدید مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به بزرگداشت حافظ گفت:اگر در ایران اسلامی گنجینه های بزرگ مادی برای صادر به خارج از مرز های ایران دارد که شامل نفت و گاز، و صنایع دستی می باشد اما بزرگترین صادرات مملکت که نه تحریم و نه تهدید حریف آن می شود صادرات فرهنگی ما است چرا که حافظ ، فردوسی و سعدی و مفاخر فرهنگی و ادبی جهانی داریم.

 

دکترایرج شهبازی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن ایراد سخنرانی در بین دانشجویان واساتید بیان کرد:حافظ مکتب اخلاق ومعرفت هست و یکی از ویژگی‌های حافظ این است که به شدت نهادهای اجتماعی و دینی را نقد می‌کند و کمتر نهاد دینی و اجتماعی بوده که از دسترس نقد حافظ در امان مانده باشد، مثلاً او با زبان زهد، وعظ، تصوف و احتساب با این نهادها برخورد می‌کرد. در یک کلام، حافظ از عموم مقدسات و پدیده‌ها تقدس‌زدایی می‌کند و آن‌ها را آماج طنز و طعنه خودش قرار می‌دهد و با آن‌ها شوخی می‌کند. استاد دانشگاه، نویسنده، مولوی‌ پژوه و محقق ادبیات عرفانی بیان داشت:

حافظ را می‌توان به عنوان یک مصلح اجتماعی در عصر خودش دانست. او با اینکه خود حافظ قرآن است، چهار دلیل مهم برای نقد از حافظان و قاریان دارد و همان‌گونه که قرآن را به قداست می‌شناسد، قراء، حفاظ و زهدفروشان هم‌عصرش را با تیغ طنز و هجو نشانه می‌گیرد و ایراد مهم و جدی‌اش معطوف به ریاکاران و دین‌فروشان است.

حسن بهرامی شاعرخوش سخن استان گفت:خوشحالم بعد از ۳سال در یک برنامه فرهنگی حضور پیدامیکنم و در جمع اساتید ادبیات یه شعرخوانی میپردازم و ان شالله این برنامه ها در زمان مدیرکل جوان استان تداوم داشته باشند و شاهد همچون برنامه های زیبا و پرنشاط علمی وادبی باشیم.

 

 

  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.