۰ نظر
۲۹۹ بازدید

داود طلوعی مطلق

میراث کهن و باستانی ، دستخوش زندگی امروزی و تخریب چهره ی هزاران ساله ضربه ای مهلک به وقایع مستند تاریخی

نا ملایمتی ها، بی تدبیری و نبود کارشناسی های علمی، تیشه ای بر ریشه آثار باستانی و میراث ملی است
کد خبر : 23710
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 21:24

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا عضو مجمع دانشجویان بهمیی پیامی به این سایت درمورد تخریب مقبره ها ،معابدوبناهای تاریخی ارسال کردند که متن پیام به شرح ذیل هست:

با تخریب مقبره ها ، معابد ، بناها و اثار تاریخی هویت خود را از بین نبرید
مقبره ها ، معابد ، بناها و اثار تاریخی هویت بصری هر منطقه و مکان و ملتی هستند که از گذشتگان ما به ارث رسیده و دست ما امانت هستند تا به نسل بعدی انتقال یابند .

نحوه تکامل اسکان انسان
انسان موجودی آزاد و طبیعت گردی بود تا در طول شبانه روز دچار حملات زیاد و سرمای شدیدی میشد ، به فکر امنیت بیشتری خود افتاد و برای جلوگیری از حمله حیوانات وحشی و حمله هم نوعان خود و سرمای زمستان‌ تصمیم بر اسکان گرفت ، برای این کار نیاز به سرپناه داشت لذا از غارها و سیاه چادر و ساختمان ها در ادوار گذشته استفاده می کرد .
که اگر به تاریخ برگردیم متوجه می‌شویم که در هر زمان و مکان و قوم و قبیله ای برای خود از سنت‌ها و سبک‌های زندگی مختلفی برخوردار بودند .
در غارها و روی سنگها با شکل و نقش و نگار روایت زندگی خود را شرح می‌دادند .
بعد از آن با کسترش جمعیت و زندگی اجتماعی تصمیم بر دست کنده ها و یا ساخت سر پناه دست ساخته دست بشر برای رفاه حال خود گرفتند مثل ساخت مکان یا برج و باروها بیشتر که بنگریم و ریزبینی بیشتری به خرج دهیم متوجه می‌شویم که انسانها در ادوار گذشته به نیروی های ماهورایی اعتقاد داشتند مثل عنواع الاهه ها یا خورشید و ماه بنابر این پیش و یا پس از اسلام از ساختمانی را می ساختن و الاهه های خود را در آن قرار می‌دادند و آن را معابد و یا مقبره می نامیدن تا در آن مکان به نیایش بپردازند.
چند نمونه از اثار تاریخی در شهرستان بهمئی
چند نمونه ای از اثار تاریخی در شهرستان بهمئی وجود دارد که از نقوش برجسته های تنگ ساولک و تنگ سندان تا غارهای دست کنده تنگ ماغر تا معابد و مقبره بابا احمد ، امامزاده عبدلله و امامزاده اسدالله و ابراهیم در سطح شهرستان و برج و باروی طبیعی قلعه نادر که از استراتژی جنگی شدیدی برخوردار بود و قله هایی در ممبی و لیکک و در دیشموک و خانه های افراد مطرح در زمانهای مختلف و ادوار گذشته که بنا به دلایلی از نام اشخاص صرف نظر میکنیم وجود داشت و دارد .
برداشت از بناهای تاریخی
برداشت شفاهی از بناهای تاریخی بر اساس دید بصری نوع اقلیم ، مصالح ساخت بنا ،نحوه ساخت، سبک‌های ساخت ، دوره ساخت ،نحوه پوشش بام ، نحوه اجرای نما و زیبا سازی اندرونی و بیرونی بنا و…در ادوار گذشته را به معاصر انتقال می دهند.
تخریب آثار تاریخی
اینک ما در شهرستان دچار نا ملایمتهایی فرهنگی شدیم و هرازگاهی شاهد تخریب بنا یا مقبره ای و یا حفاری غیر مجاز در این شهرستان هستیم .
اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون توجه به اصل بنا دست به تخریب آن می‌زنند باعث از بین بردت هویت تاریخی بنا و منطقه جغرافیایی خود می‌شوند.
نمونه هایی از تخریب و باز سازی غیر اصولی
چند نمونه از مقبره ، معابد و زیارتگاه مانند امامزاده اسد الله و ابراهیم ، امامزاده عبد الله و شاه زیار این شهرستان که به طور کلی تخریب و نیمه کاره و یا بل کل رها شدند و یا از نو ساخته شد که اگر به جزئیات این بناها توجه کنیم هیچ گونه نشانه ای بر گواه شجره بنا و مقبره را در بنا نمی بینیم و با دیگر بناهای که در شهرهای اطراف مقبره ساخته می شوند تفاوت آنچنانی ندارند .
سهل‌انگاری دستگاه های نظارتی میراث فرهنگی و ارگان‌های مربوطه و بدون قرار دادن مقررات و قوانین در اصول مرمت ابنیه و بناهای تاریخی بد ترین ضربه‌ را به هویت تاریخی این شهرستان زدند .
گوشه ای از تخریب این اثار و بناهای تاریخی را نام بردیم لذا انتظار می‌رود تا دستگاه‌های دولتی به وظیفه خود عمل کنند و آنها را ثبت ملی و جهانی کنند و نظارت میدانی بیشتری داشته باشند و تا باعث تخریب مقبره ، معابد ، زیارتگاه ها و بناهای تاریخی دیگری در این شهرستان نباشیم .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.