نشست بصیرتی جهاد تبیین در دبیرستان کوثر بخش ممبی برگزار شد

نشست بصیرتی جهاد تبیین در دبیرستان کوثر بخش ممبی شهرستان بهمئی برگزار شد.
کد خبر : 43929
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 آذر 1401 - 18:35

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا نشست بصیرتی جهاد تبیین به همت حوزه مقاومت بسیج سیدالشهداء ممبی و مدیریت دبیرستان کوثر بخش ممبی شهرستان بهمئی برگزار شد.

سروان پاسدار جهانگیر آشنا مسئول کانون بسیج فرهنگیان و هادی سیاسی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی در این نشست گفت: بررسی جایگاه زن در تمدن های مختلف از جمله در یونان، هند، ایران و دوران جاهلیت عرب نشان می دهد که در هیچ کدام از این تمدن ها زن جایگاه شایسته ای نداشته و منزلت زن در اسلام از همه اینها برتر و والاتر است.

در زمان‌های قدیم، مردم یونان از نظر تمدن و مدنیت پشرفته ترین ملت‌ها بودند. آتن شهر حکمت و فلسفه و طب و دانش بود، اما با وجود این زن یونانی مانند کالای تجاری بین آتنی‌های قدیم خرید و فروش می‌شد. او را پلید و مظهر شیطان می‌شمردند و جز انجام کارهای خانه و تربیت فرزندان به او اجازه کاری دیگر نمی‌دادند.

مرد ٱتنی می‌توانست بدون قید و شرط، زنان را به هر تعداد که می‌خواست به ازدواج خود درآورد.

بعضی از یهودیان زن را به عنوان خادم منزل به حساب می‌آورند و پدر اجازه داشت دخترش را با وجودی که طفلی بیش نبود بفروشد و بهای آن را دریافت دارد. دختر یهودی از پدرش جز در یک حالت، مالی به ارث نمی‌برد و آن موقعی بود که بعد از مرگ پدر، پسر باقی نمانده باشد و چنانچه پسرانی می‌داشت دختر از ارث محروم می‌ماند. همچنین هر یک از مردان بنی اسرائیل به هیچ قید و بندی با هر تعداد از زنان که می‌خواستند ازدواج می‌کرد.

زن در ایران قبل از اسلام به طول کامل تحقیر و حقش نادیده گرفته می‌شد. در معامله ارزشی برای او قایل نبودند. این وضع ادامه داشت تا اینکه اسلام او را نجات داد و حقوقش را به او بازگرداند. حضرت محمد(ص) در قرآن کریم فرمان خدای عزوجل را آورد که می‌فرماید: زنان را بر شوهران حقوق مشروعی است چنانچه شوهران را بر زنان، لیکن مردان را بر زنان افزونی و برتری خواهد بود و خداوند عزیز و حکیم است.

زن در هندوستان بعد از مرگ شوهرش حق حیات نداشت؛ زیرا هنگامی که شوهر می‌مرد، زن نیز می‌بایست با جسد شوهر خود سوزانده می‌شد.

بعضی از عرب‌ها در دوران جاهلیت زن را قسمتی از ثروت پدر یا شوهر به حساب می‌آوردند و فرزند پسر بعد از وفات پدرش همسر او را به ارث می‌برد. عرب‌ها قبل از اسلام زنان را به اجبار به ارث می‌بردند. وارث (پسر) می‌آمد و لباسش را بر روی زن پدرش می‌انداخت و می‌گفت “به ارث بردم او را، همچنان که مال پدرم را به ارث بردم”. اگر مایل بود با او ازدواج کند بدون مهریه بود و اگر او را به شوهر می‌داد مهریه‌اش را دریافت می‌کرد، یا این که ازدواج بر او حرام بود تا بعد از مرگش که پسر شوهر بتواند از او ارث ببرد.

شریعت اسلام این ظلم و این میراث را مانع شد.
اعراب در عهد جاهلیت هنگام تولد دختران، ناراحت و غضبناک می‌شدند و در روزهای شروع زندگی‌اش از ترس ننگ و یا فقر و بدبختی آنها را زنده به گور می‌کردند.

خبرنگار:داودطلوعی مطلق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.