جهانگیرآشنا

۱۰غذای محبوب کشور ایران را بشناسید

سفر به ایران به آشنایی با غذا‌هایی بسیار خوشمزه می‌انجامد. در میان کباب‌های خوشمزه و بره‌‌های کبابی از غذا‌های دیگر مثل خاویار، ترشی و ماهی‌دودی در شما این کشور، سمبوسه، فلافل و میگوی ترش در جنوب و انواع رشته‌ها، فطیر و بستنی‌هایی با طعم گلاب در سراسر کشور نیز می‌توان نام برد. 
کد خبر : 66020
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1402 - 21:40

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا در این مقاله با ۱۰غذای محبوب مردم ایران آشنا میشوید.

ایران کشوری با قدمتی طولانی است که غذا‌هایی خوشمزه به همان قدمت دارد. این غذا‌ها در کشور‌های مختلف نیز شهرت دارند و در بسیاری از رستوران‌های خارج از ایران سرو می‌شوند. در اینجا به بررسی ۱۰ غذای مشهور و بسیار محبوب میان ایرانیان و حتی دیگر ملل می‌پردازیم. با کجارو همراه شوید.

سفر به ایران به آشنایی با غذا‌هایی بسیار خوشمزه می‌انجامد. در میان کباب‌های خوشمزه و بره‌‌های کبابی از غذا‌های دیگر مثل خاویار، ترشی و ماهی‌دودی در شما این کشور، سمبوسه، فلافل و میگوی ترش در جنوب و انواع رشته‌ها، فطیر و بستنی‌هایی با طعم گلاب در سراسر کشور نیز می‌توان نام برد.

با نگاهی به موقعیت جغرافیایی ایران به آسانی خواهید فهمید که چرا در این کشور غذا‌هایی به این اندازه متنوع وجود دارد. ایران که زمانی مرکز امپراتوری پارسیان بوده، در همسایگی شوروی سابق و کشور‌هایی مثل افغانستان، پاکستان و ترکیه است. همچنین این کشور در خاورمیانه قرار دارد و نزدیک به اروپا است. از آفریقا دور است و جاده‌ی ابریشم نیز در این کشور وجود دارد.

در قرن چهارم اسکندر، پادشاه یونان، به ایران حمله کرد و بر این کشور پیروز شد. پس از آن ترک‌ها، مغول‌ها و اعراب نیز حملاتی به ایران داشته‌اند.ایرانیان تا قبل از این حملات غذا‌هایی متنوع و خوشمزه داشته‌اند و پس از این حملات غذا‌های ملت دیگر نیز به منوی مختلف غذا‌هایشان اضافه شد. به‌عنوان مثال برش (آبگوشت سبزی دار روسی) را در نظر بگیرید که به‌همراه زیره‌ی سبز، گشنیز و رشته‌ی چینی به‌همراه سوپ لوبیا، گیاهان مختلف و کشک‌ترش سرو می‌شود.

بسیاری از انواع مختلف مواد غذایی و میوه‌ها مثل پسته، بادام، گردو، زعفران،نعناع، انار و انگور ریشه‌ی ایرانی دارند. در ایران ۴ فصل مختلف وجود دارد و برخلاف دیگر قسمت‌های خاورمیانه که به‌دلیل آب و هوایی گرم و خشک غذا‌هایی محدود دارند، در ایران از دیرباز با استفاده از آب‌های زیرزمینی و برف‌های ذوب شده، مناطق خشک و بیابانی به واحه‌هایی تبدیل شده‌اند و در آن‌ها انواع مختلف گیاهان و میوه‌ها رشد کرده است.

انواع مختلفی از غذا‌های ایرانی در رستوران‌هایی آمریکایی سرو می‌شوند که در اینجا با ۱۰ غذای بسیار محبوب از میان آن‌ها آشنا می‌شویم

۱. کباب (بره، مرغ، جگر گوسفند و گوشت چرخ کرده)

کباب بیشتر از آن‌که فکر کنید در ایران تنوع دارد. نوع اول آن کباب کوبیده است که از گوشت چرخ کرده به‌همراه پیاز خرد شده، نمک و فلفل درست می‌شود. ساده به نظر می‌رسد اما طعم آن عالی است. کباب برگ نوع دیگری از کباب است که از تکه‌های گوشت بره یا گوساله درست می‌شود که برای خوش طعم شدن گوشت را در آبلیمو و پیاز خوابانده به آن زعفران و کره اضافه می‌کنند. مرغ کبابی که به آن جوجه می‌گویند، از کباب کردن مرغ کامل با همه‌ی استخوان‌ها تهیه می‌شود (البته در رستوران‌های آمریکایی از سینه‌ی بدون پوست مرغ برای تهیه‌ی جوجه استفاده می‌شود) و برای خوش طعم شدن در آبلیمو و پیاز خوابانده می‌شود و سطح آن را با زعفران و کره می‌پوشانند. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید جگر نیز بخورید. جگر، کبد کباب شده‌ی بره است که به‌همراه ریحان تازه و لیمو سرو می‌شود.

۲. مرصع پلو

مرصع پلو نوعی برنج است که مغز‌ها و میوه‌های مختلف روی آن مانند جواهر می‌درخشند. غذایی شیرین و خوش طعم است که در پخت آن از انواع مغز‌ها و میوه‌های ایرانی مثل پسته، بادام، پوست پرتقال شیرین، زرشک، هویج و زعفران استفاده شده است. از مرصع پلو برای مراسم‌های خاص استفاده می‌شود. خصوصا استفاده از این غذای شیرین در مراسم عروسی نشانه‌ای برای زندگی شیرین در آینده برای عروس و داماد است. مرصع پلو به‌طور سنتی به‌همراه مرغ سرو می‌شود که با شیرینی برنج مغایرت دارد.

۳. ته دیگ برنجی (برنج سرخ شده‌ ترد)

ته‌دیگ روح غذا و آشپزی ایرانی است. لایه‌ای ترد و طلایی از برنج است که ته قابلمه‌ی برنج درست می‌شود. مزه‌ی آن مثل مزه‌ی مخلوطی از پاپ کرن و چیپس سیب‌زمینی با طعم برنج باسماتی است. (معمولا ته دیگ در منوی رستوران‌ها نیست و آن را جدا باید درخواست کنید.) در مهمانی‌های ایرانیان همیشه کمی غذا اضافه می‌آید اما بشقابی که همیشه خالی است، بشقاب ته‌دیگ است. ته‌دیگ به‌عنوان مخلفات غذا محسوب می‌شود و شما می‌توانید آن را با دست نیز بخورید.

۴. آش رشته (رشته و سوپ لوبیا)

سوپی پر از رشته، لوبیا، سبزیجات، برگ‌های سبز مثل اسفناج و برگ چغندر است. روی این آش پر از نعنا داغ، پیاز سرخ‌شده‌ی ترد و کشک‌ترش است. کشک‌ترش نوعی خوردنی محبوب در خاورمیانه است که مزه‌ی آن شبیه به ماست ترش است. رشته‌ها که از چین به ایران آمده‌اند، نشان‌دهنده‌ قسمت‌های مختلف و طولانی زندگی هستند و به همین دلیل است که وقتی کسی به سفری طولانی می‌رود، آش رشته برای او می‌پزند. همچنین غذایی است که در نوروز -سال نوی ایرانیان- پخته می‌شود.

۵. قرمه سبزی (سبزی‌های سبز پخته شده)

این غذا که از سبزیجات، لوبیا قرمز و گوشت بره درست می‌شود، ترش و پر از سبزی است. سبزی‌های پخته شده با لیموی خشک که به آن لیمو عمانی می‌گویند، طعم دار می‌شود. این لیمو‌ها ترش هستند و با مزه‌ای تلخ و شیرین، طعمی متفاوت به سبزی می‌دهند. شنبلیله دیگر سبزی مورد استفاده در قرمه سبزی است که مزه‌اش برای آمریکایی‌ها نا‌آشنا است. از دیگر سبزی‌های استفاده شده در قرمه سبزی می‌توان از جعفری، گشنیز و پیازچه نام برد.

۶. زرشک پلو 

مردم ایران عاشق طعم‌های ترش هستند. کران بری و زرشک که رنگی قرمز دارند، بسیار ترش هستند. ظرف برنجی سنتی پر از برنجی است که سطح آن با زرشک پوشیده شده است. این برنج با کره پخته شده است که به نرم‌تر شدن زرشک کمک بسیاری می‌کند. بِه، ریواس، گوجه سبز، پرتقال ترش، لیمو، لیمو عمانی، آلبالو، تمبرهندی، سماق و انار، مواد غذایی استفاده شده در غذا‌های ایرانی هستند که به آن‌ها طعمی خاص و خوشمزه می‌دهند.

۷. باقالی پلو (برنج به‌همراه شوید و باقلا)

در آشپزی ایرانی برنج را می‌توان به‌همراه کره و زعفران طبخ کرد که به آن چلو گفته می‌شود و همچنین می‌توان آن را همراه با دیگر سبزیجات پخت که به آن پلو می‌گویند. پلو می‌تواند به‌همراه گیاهان، سبزیجات، لوبی‌ها، انواع مغز‌ها، میوه‌های خشک شده، گوشت و حتی رشته پخته شده و بخش اصلی غذا را تشکیل دهد. بهترین زمان برای پختن باقالی‌پلو بهار است که در این فصل باقالی‌ها جوان هستند و شوید نیز تازه است. این غذا پر از شوید و باقالی است و معمولا به‌همراه تکه‌های نازک گوشت بره سرو می‌شود. و حتی به‌همراه گوشت بره‌ی استخوان‌دار نیز سرو می‌شود. برنج باید به‌وسیله‌ی زعفرانی که درست قبل از سرو شدن به آن اضافه شده، طعم زعفران داشته باشد.

۸. خورشت بادمجان (بادمجان به‌همراه تکه‌هایی از گوجه)

این غذا با گوجه‌ای تفت‌داده شده با زردچوبه که به رنگ قرمز و طلایی است درست می‌شود. سطح بالای گوجه را روغن می‌پوشاند. این روغن روی غذا نکته‌ای مثبت در آشپزی ایرانیان محسوب می‌شود و نشان‌دهنده‌ی این است که غذا به‌اندازه‌ی کافی پخته شده است. این غذا که اندکی‌ترش مزه است، به‌همراه گوجه، شربت لیمو و گاهی شربت غوره در کنار بادمجان‌هایی که از قبلاً سرخ شده و به رنگ طلایی و قهوه‌ای درآمده است و با پیاز و گوشت بره پخته شده، سرو می‌شود. همانند همه‌ی غذا‌های ایرانی، تکه‌های بادمجان در این غذا ضخیم است و باید به‌همراه برنج و با استفاده از چنگال خورده شود.

۹. فسنجان

فسنجان غذایی سنتی و متداول میان مردم ایران است، از دانه‌های ترش انار به‌همراه گوشت مرغ یا اردک درست می‌شود و حتما در منوی غذای عروسی‌ها وجود دارد. گردو، رب انار و پیاز به‌آرامی در کنار یکدیگر می‌جوشند تا سسی غلیظ به دست آید. گاهی زعفران، دارچین یا کمی شکر نیز برای کم‌کردن ترشی اضافه می‌شود. فسنجان ریشه‌ای طولانی دارد. باستان‌شناسان در باقی‌مانده‌های پرسپولیس، پایتخت باستانی امپراتوری ایرانیان، سنگ نوشته‌هایی مربوط به ۵۱۵ سال قبل از میلاد مسیح یافته‌اند که در آن‌ها لیستی از غذا‌های ایرانیان وجود دارد. این لیست شامل گردو، گوشت مرغ و خروس و انار وجود دارد که مواد اولیه و اصلی طبخ فسنجان هستند.

۱۰. سبزی خوردن (بشقاب سبزیجات و پنیر)

هیچ غذای ایرانی بدون سبزی خوردن کامل نیست. این بشقاب سبزی می‌تواند شامل نعناع، ترخون، ریحان و گشنیز در کنار پیازچه، تربچه، گردو، پنیر و نان ایرانی باشد. به‌راحتی تکه‌ای نان برداشته، روی آن پنیر و انواع سبزیجات را گذاشته، سپس آن را مانند ساندویچ تا کنید. این بشقاب سبزیجات روی میز غذا قرار می‌گیرد و افراد بین لقمه‌های غذای خود از آن نیز می‌خورند. سیزیجات تازه و پاکیزه هر روز در ایران استفاده می‌شود. همچنین منوی غذای مخصوص نوروز، سال نوی ایرانیان، شامل غذا‌های مختلف به‌همراه سبزیجات مثل سبزی پلو، املت سبزیجات و دیس سبزیجات است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.