قلعه سرخونی بهمئی بعد از تلاش و پیگیری مسئول میراث فرهنگی این شهرستان، سرانجام ثبت ملی شد.

به گزارش بهمئی نیوز؛رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بهمئی از ثبت ملی یکی دیگر از آثار تاریخی شهرستان خبر داد.

مجتبی صلاحی نژاد تصریح کرد:قلعه سرخونی بعد از تلاش و پیگیری سرانجام  به شماره ۳۲۴۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

شهرستان بهمئی دارای آثار باستانی فراوانی است که نماد هویت،  فرهنگ  و تاریخ ما می­ باشد و می­توانند زمینه توسعه گردشگری، احیا و حفظ فرهنگ و هویت تاریخی ما را فراهم نمایند.

یکی از آثار تاریخی بسیار زیبا با معماری خاص و کم ­نظیر بهمئی، قلعه سرخونی در روستای سرخونی در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شهر لیکک و قبل از روستای کت در کنار چشمه دائمی آب شیرین و گوارا و باغ­ های همیشه سرسبز، واقع شده است.

 قلعه سرخونی در سال ۱۳۲۸ به دستور مرحوم حاج عبدمحمد جاودان از طایفه بزرگ باولی، توسط معمار حسین خادمیون بهبهانی بنا شده است.

تصویر۱: ورودی قلعه همراه با مشخصات سازنده، سال احداث و معمار

 ساختمان قلعه از دو طبقه با مساحت بیش از ۱۵۰۰ متر تشکیل شده که دارای اتاق نشیمن، پذیرایی، اصطبل حیوانات، طیور، سکوهای خاص برای فصول مختلف، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

می ­توان گفت که شاید تنها قلعه­ ای در شهرستان بهمئی باشد که با وجود تخریب و فرسودگی یک طبقه از آن، همچنان دارای کارکرد مفید بوده و خانواده در آن سکونت دارد.

تصویر۲: نمایی زیبا از قلعه سرخونی که رو به ویرانی است

 مصالح این قلعه را گچ و چوب تشکیل می­ دهد. قلعه سرخونی، مکان سکونت فصل ییلاق خان ها بود، اطراف قلعه دارای اراضی آبی بوده که در آن محصولات برنج و غلات کشت می ­شد و چشمه دائمی و گوارا باعث ایجاد فضای سبز و دلنشین از درختان سبزقامت شده که جلوه­ای از هنر و طبیعت باهم آمیخته و منظره­ای زیبا را خلق می­ کرد که این منظره همچنان به شکل سابق دلربا و چشم نواز می­ باشد.

تصویر۳: منظره­ای زیبا از نمای درونی قلعه و سکوهای مخصوص مهمان­پذیری و جلسات

گفتنی است حاج نورمحمد جاودان،  از نخستین معلمان شهرستان بهمئی، با اتکا به تأسیس نخستین مدرسه منطقه بهمئی در همین قلعه در دهه­ ۱۳۴۰ به تعلیم و تربیت جمع زیادی از فرزندان بهمئی پرداخت که این شاگردان در نهایت، نسل اول معلمان بهمئی را تشکیل دادند.

قلعه واقع در روستای سرخونی در کنار چشمه آب شیرین و دائمی، باغ درختان لیمو، پرتقال، انار و زردآلو می­تواند یک فضای بسیار دلنشین و زیبا برای گردشگران و حتی خود مردم شهرستان بهمئی رقم بزند و جدای از موضوع گردشگری، آثار باستانی و تاریخی هر قومی در واقع میراث فرهنگی و تاریخی آن قوم  و جامعه می ­باشد و نباید از بین برود.

تصویر۴: منظره ای سرسبز از اطراف قلعه سرخونی

تصویر ۵: قسمتی از قلعه که در حال فرسودگی و تخریب می­باشد