۰ نظر
۳۴۱ بازدید

داود طلوعی مطلق

اجرای نمایش گل تنگس از شهر یاسوج در ششمین جشنواره سراسری فرهنگ عشایر ایران زمین ( کوچ)

نمایش گَل تِنگس ،به کارگردانی فردین یزدانی به بخشی از خرده فرهنگ ها ، آئین ها و آداب و رسوم ایل در هنگام کوچ اشاره می‌کند
کد خبر : 36463
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 تیر 1401 - 20:02

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا گل تنگس، داستان دختر ایلیاتی که عاشق پسری در سردسیر میباشد و بواسطه رسیدن به عشقش ، با گرم نگه داشتن محیط پیرامون سیاه چادرشان کاری می‌کند که گل تنگس که معیار کوچ ایل است زودتر از موعد شکوفه دهد و ایل به اجبار کوپ می‌کند و در بین راه دچار بحران می‌شوند.
سرانجام علی پناه که کارش پشم رسیدن است و انتخاب دختران زرنگ بر اساس وظایف مهم خانه داری میباشد دختر دیگری را برای داماد انتخاب و بعد از آن معیار کوچ را شکوفه زدن بنه و بلوط انتخاب می کنند. آئین های موسیقی کار ازقبیل آوند کوبی( سِرکو زدن) ، شاهنامه خوانی ، شب نشینی، تولد، کُر زبونی، ترکه بازی، عروس بَرون و پشم زنی در این نمایش اجرا گردید.فردین یزدانی گفت؛ احیا و انتقال آئین های فراموش شده به نسل آینده و گسترش فرهنگ و باورهای اصیل و اعتقادی از منظر هنر مندان و جلوه های هنری ستودنی است و باید مورد حمایت مسئولین آمد قرار گیرد.
حال به معرفی عوامل و بازیگران نمایش گل تنگس می‌پردازیم:

کاری از گروه هنری آراکس به سرپرستی محمود خرم آزادی با حضور بازیگران بومی
فردین یزدانی اصل
ابراهیم دهنوی
هوشنگ روحانی مقدم
عظیم موسوی
نازنین محمدی
زینب هاشمی
زلیخا محمدی طاقانکی
علی رستمیان
سیاوش مصدق
مریم کشتکار
نسیم آبادیان در این جشنواره اجرا گردید.
طراح لباس این نمایش را افسانه گودرزی و موسیقی این اثر توسط کاظم شریفی، کورش شریفی و علی قوامیان فربرعهده داشتند. کارگردان نمایش گل تنگس از همراهی و همکاری، مهندس طالبی پور مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان،دکتر امین درخشان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شریف اسلامی رئیس حوزه هنری استان و آقایان، جانمحمد خوبپور، حسین روحانی مقدم، رضا رفیعی، اکبر آئین، سجاد نادریان جانمحمد خوبپور،اسماعیل خرم تشکر و قدر دانی نمود.
ششمین جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین (کوچ) از ۱۹ لغایت۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ در پارک ولایت شهر یاسوج برگزار گردید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.