جزئیات نشست خبری مدیر شبکه بهداشت بهمئی با اصحاب رسانه؛

داود طلوعی مطلق

آخرین وضعیت افتتاح تنها بیمارستان بهمئی/تخصیص ۲۰ تختخواب بستری موقت به این شهرستان

در نشست خبری مدیر شبکه بهداشت بهمئی با اصحاب رسانه موضوعات مهمی به خصوص آخرین وضعیت بیمارستان،وضعیت کرونایی و آمار واکسیناسیون در این شهرستان مطرح شد
کد خبر : 10705
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 14:30

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا به نقل از موج زاگرس؛نشست خبری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد.

دکتر هاشم طاهری ابتدا با تسلیت ایام سوگواری محرم به گوشه ای از مصائب اهل بیت (علیهم السلام )در حادثه عاشورا پرداخت.

وی در ادامه با گرامیداشت ۱۷ مرداد و روز خبرنگار و با قدردانی از اصحاب رسانه،تصریح کرد:برنامه داشتیم که در روزهای قبل در خدمت خبرنگاران شهرستان باشیم اما شرایط کرونایی و برنامه های کاری سنگین این اجازه را به ما نداد.

کرونا؛ فرصتی برای پی بردن به قدرت رسانه و کار فرهنگی

دکتر طاهری خاطرنشان کرد:شرایط کرونا این فرصت را به ما داد که به قدرت واقعی رسانه ها پی ببریم،چقدر به رسانه نیازمندیم و کار فرهنگی چقدر می تواند در جامعه موثر باشد؟

مدیر شبکه بهداشت ودرمان بهمئی ادامه داد:گاهی اگر کل نیروهای نظامی و انتظامی یک منطقه بسیج شوند،توان کنترل و آگاه سازی مردم را در یک موضوع خاص ندارند اما یک رسانه با نشر یک خبر و کار فرهنگی خوب می تواند این کار را به درستی انجام دهد.

طاهری گفت:احساس می کنم کرونا با وجود مشکلات زیادی که به بار آورد، برکاتی هم داشت ؛همین که سراغ تغییرات بنیادین برویم و یکسری کارهای مفید انجام دهیم.

گلایه از عادی انگاری کرونا توسط شهروندان

وی با انتقاد از عادی انگاری بیماری مرگبار کرونا توسط برخی از شهروندان،تصریح کرد: بنده برای شرایط کنونی کرونا مَثَلِ طبخ قورباغه ای را بکار می برم ؛می گویند اگر یک قورباغه را یکباره در دیگ آب داغ بیندازیم، به سرعت از آب بیرون می پرد اما اگر همین قورباغه را در دیگ آب سرد گذاشته و آن را روی آتش بگذاریم، تکان نمی خورد تا کم کم در همان آب از بین برود.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان بهمئی ادامه داد:شاید مرگ و درگیری چند نفر از جامعه با بیماری کرونا در سالهای گذشته برای ما امری عجیب و غیر قابل هضم بود اما کم کم جامعه به چنین حوادثی عادت کرد و دچار یک عادی انگاری شدیم، اگر سال ۹۷ به ما می گفتند قرار است چنین بلایی(کرونا) سراغتان بیاید، نمی پذیرفتیم و می گفتیم این تنها یک بخش از فیلم سینمایی تخیلی است اما الان در همان شرایط گیر افتادیم.

طاهری افزود:این موضوع رسالت شبکه بهداشت و درمان و همچنین اصحاب رسانه را سنگین تر می کند تا دست در دست هم دهیم و جامعه را از این عادی انگاری بیرون بیاوریم.

مدیر شبکه بهداشت و درمانی بهمئی با انتقاد از تجمعات کرونایی در مراسمات عزا و عروسی ها،گفت:نیاز نیست در شرایط کنونی مراسمات تشییع جنازه و عروسی ها با جمعیت بالا برگزار شود، برخی سفرها و بیرون رفتنها ضروری نیست. لازم است در این راستا بیشتر فرهنگ سازی شود.

عملکرد قابل قبول شهرستان در کاهش تجمعات/هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم

طاهری با بیان اینکه البته بنده فکر می کنم در این حوزه تا حدودی موفق بودیم،تصریح کرد:قبلا مراسمات ۵تا ۶هزار نفری در شهرستان داشتیم، الان این آمار به حد قابل قبولی رسید اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم ؛لازم است به جایی برسیم که مراسمات ما تا آخر امسال با حداکثر حضور ۲۰ نفر از فامیل های درجه یک و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

برای افتتاح بیمارستان تاریخ تعیین نمی کنم اما برای سرعت بخشی به افتتاح آن تلاش می کنم.

وی در مورد بیمارستان نیمه کاره بهمئی و مشکلات ناشی از نبود بیمارستان در شهرستان گفت: در حال حاضر مشکلات زیادی داریم،رئیس دانشگاه علوم پزشکی برای افتتاح بیمارستان به مردم قول داد، قرار است پیمانکار هر چه سریعتر بیمارستان را تکمیل کرده و تحویل دهد.

طاهری افزود:واقعیت این است که بنده جرات نمی کنم تاریخ تعیین کنم و به همشهریان اعلام کنم که در فلان تاریخ بیمارستان افتتاح می شود،معتقدم در صورت تعیین تاریخ کارها در آن زمان انجام شود،تاریخ تعیین نمی کنم اما تمام تلاشم این است که هر چه زودتر این مهم اتفاق بیفتد.

تخصیص ۲۰ تختخواب مجهز بستر موقت به بهمئی

مدیر شبکه بهداشت ودرمان بهمئی خاطرنشان کرد:با توجه به بحرانی که در شهرستان در حوزه بیماران کرونایی داریم،سفری به مرکز استان داشتم ؛با رایزنی مسئولان استانی و مکاتبه با وزارت بهداشت و درمان،درخواست تعداد ۲۰ تخت خواب بیمارستانی به صورت موقت دادیم که موافقت شد و به زودی در سالن یکی از ادارات شهرستان مستقر می شود.

طاهری ادامه داد:این تخت خواب های بیمارستانی مجهز هستند،مانیتور،دستگاه اکسیژن،احیا،نوار قلب و سایر امکانات لازم را دارند و این مرکز موقت برای شرایط اورژانسی شهرستان راه اندازی می شود که اگر بیمارستانهای شهرهای اطراف پر شدند، بتوانیم بیماران شهرستان را به صورت موقت بستری کنیم.

وی گفت:در حال حاضر دو پزشک متخصص مستقر در شهرستان داریم که از ظرفیت آنها برای اداره این مرکز موقت استفاده می کنیم.

انجام نمونه گیری کرونا از۵۷درصد جمعیت شهرستان

طاهری در ادامه سخنان خود به آمار تعداد نمونه گیری ها پرداخت و گفت:تاکنون۲۲هزار و ۵۶۸ مورد معادل ۵۷درصد جمعیت شهرستان نمونه گیری صورت گرفت .این آمار از نظر بیماریابی و پایش عدد خوبی است یعنی ما به صورت فعال بین مردم بودیم و بیماریابی فعال انجام شد و همین روند بود که شهرستان ما را در مقابله به کرونا رتبه برتر استانی کرد.

۳۵ نفر آمار فوتی کرونا در بهمئی

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهمئی خاطرنشان کرد:کل موارد مثبت ابتلا به کرونای ما۴هزار و ۹۹۱ نفر بود که ۳۵ نفر از این افراد فوت کردند.

طاهری افزود: ۸۶درصد از کل موارد مثبت بیماری بهبودی یافتند و بیش از ۶۰۰ نفر در حال بهبود هستند که مرتب در حال سرکشی و پایش این افراد هستیم و در صورت لزوم به بیمارستان ها اعزام می کنیم.

لزوم بی توجهی مردم به تبلیغات سوء علیه واکسیناسیون کرونا

وی با انتقاد از تبلیغات سوء علیه واکسیناسیون در جامعه، گفت: درمورد واکسیناسیون شایعات زیادی در شبکه های اجتماعی و گروه ها مجازی پخش می شود که لازم است در این زمینه به مردم اطلاعاتی داده شود ،این صحبت ها خلاف واقع هستند.

طاهری ادامه داد: فرآیند تولید واکسن یک پروسه شش مرحله ای است، دو مرحله اول آزمایشگاهی هستند که از نظر مولکولی بررسی می شود که آیا واکسن بر روی ویروس اثر دارد یا نه؟مرحله بعد آزمایش روی گونه حیوانی است که بعد از اثبات اثرگذاری در این دومرحله ،وارد مرحله بالینی می شود و واکسن روی نمونه ۱۰۰ نفری انسانی آزمایش می شود و علت انتخاب آمار پایین نمونه به دلیل جلوگیری از تلفات احتمالی در صورت عدم اثر گذاری روی انسان است.

وی گفت: واکسن بعد از این مرحله روی نمونه هزار نفری آزمایش می شود، این نمونه آماری بالاتر فرصت بیشتری برای شناسایی عوارض واکسن ایجاد می کند و بعد از آن نمونه ای روی افراد خاص برای مثال روی بیماران دیابتی،فشار خونی ها و گروه های سنی خاص آزمایش شده و در مرحله نهایی واکسن به نمونه گسترده تری از افراد جامعه تزریق می شود ؛ شرکت تولید کننده واکسن را با گذر از این شش مرحله به سازمان غذا و دارو می فرستد که بعد از تاییدیه به تولید انبوه می رساند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهمئی گفت:ذکر این موارد برای پاسخ به شایعات و خرافاتی است که در فضاهای مختلف به مردم اعلام می شود و مردم را نسبت به دریافت واکسن بی رغبت می کنند ، بنابراین شهروندان باید بدانند اینگونه نیست که واکسن بدون مطالعه و شناسایی عوارض جانبی وارد بازار می شود.

لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی بعد از تزریق واکسن کرونا

طاهری با توصیه به رعایت پروتکل های بهداشتی حتی بعد از تزریق واکسن، خاطرنشان کرد:واکسن مصونیت ۱۰۰ درصدی برای مقابله با ابتلای فرد به ویروس ایجاد نمی کند اما در صورت ابتلا،عوارض به حداقل رسیده و احتمال مرگ افراد بسیار ضعیف است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهمئی با اشاره به استقبال خوب مردم این شهرستان از دریافت واکسن کرونا،گفت:در مواردی بود که به دلیل استقبال بالای مردم سهمیه واکسن شهرهای دیگر هم که استقبال کمی شده بود،به شهرستان ما تخصیص داده شد، این نشان از فرهنگ خوب مردم در برخورد با بحث واکسیناسیون است.

طاهری در مورد پیشرفت پروژه واکسیناسیون مردم شهرستان طبق قانون، افزود: ما واکسیناسیون را طبق جدول زمان بندی اعلامی گروه های سنی و شغلی وزارت بهداشت و درمان دنبال می کنیم و تا پایان کار همچنان این رویه را ادامه می دهیم.

وی گفت:خارج از لیست تزریق نداشته و نداریم، چون مطئمن هستیم اگر به بنده اعلام شد واکسیناسیون ۵۰ سال به بالا را شروع کنید، وظیفه دارم همه جامعه هدف را واکسینه کنم .

طاهری در رابطه با میزان واکسن دریافتی شهرستان، گفت:کل واکسن تحویلی به شبکه بهداشت ودرمانی بهمئی تاکنون ۱۰هزار و ۶۶۴ عدد بود که توانستیم۷هزار و ۹۱۳نفر را واکسینه کنیم بقیه واکسنهای تحویلی مربوط به دُز دوم بود یعنی بیش از ۲هزار نفر دُز دوم را دریافت کردند.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان بهمئی در بخش دیگری از سخنان خود آمار عملکردی این نهاد را در حوزه بهداشت محیط و بازرسی از صنوف شهرستانی اعلام کرد و گفت: در ۱۸ ماه اخیر تعداد ۱۱هزار و ۹۹۳مورد بازدید از صنوف مختلف شهرستان داشتیم، در مجموع ۲۳۳ واحد صنفی متخلف توسط کارشناسان و بازرسان ما پلمپ شد و در این زمینه ۱۲۲ مورد معرفی به مراجع قضایی داشتیم.

طاهری در پایان با اشاره به اینکه کرونا منجر به محدودیت برخی از اصناف هم شد، گفت: در شهرستان بهمئی در مجموع ۵۰۰ مورد صنف غیر فعال ناشی از کرونا داریم.

در پایان این نشست از اصحاب رسانه شهرستان بهمئی تجلیل شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.