فاضل ریحان نسب

آزادگان صبور تر از سنگ صبور

بلاخره قادر به همراه همرزمانش بعد از ۷ سال و ۹ ماه و ۱۱ روز استقامت در تاریخ ۱۳۶۹/۵/۲۶ به وطن بازگشت.
کد خبر : 58620
تاریخ انتشار : جمعه 27 مرداد 1402 - 9:41

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا،  شروع جنگ عراق با ایران، قادر و قادر ها را به جبهه کشاند. او در جنگ های نامنظم همراه دیگر رزمندگان بود. در بهمن ماه سال ۱۳۶۱ عملیات تهاجمی گسترده نیروهای مسلح ایران در جنگ ایران و عراق شکل گرفت ، که به مدت ۳ روز به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشارکت نیروی زمینی ارتش، در منطقه عماره، عراق انجام شد. در این عملیات نیروهای ایرانی برای نفوذ از یورش موج انسانی در مقابل نیروی زمینی عراق استفاده کردند، که در نهایت این عملیات ، در ۲۱ بهمن ۱۳۶۱ به پایان رسید.

قادر در تاریخ ۱۳۶۱/۱۱/۱۸ به اسارت نیروهای عراقی درآمد و اسارت سال ها به درازا کشید.

 

بلاخره قادر همراه همرزمانش بعد از  ۷ سال و ۹ ماه و ۱۱ روز استقامت در تاریخ ۱۳۶۹/۵/۲۶ به وطن بازگشت..

 

ایشان مورد استقبال بی نظر مرمان شریف ایل بهمئی قرار گرفت.

 

رفتار قادر آشنا در زندان هایی که با آزار و شکنجه های غیرانسانی عراقیان همراه بود، چنان محکم و تزلزل ناپذیر بود که حتی سربازان و افسران عراقی را تحت تأثیر قرار می داد.

 

ایشان با تدبیر و دل سوزی، توانست معنای ماندن و زیستن و دلایل زندگی را در آن شرایط سخت و طاقت فرسا برای اسیران جنگی ایران بیان کند و راه پر سنگ لاخ زندگی اردوگاهی را برای آنان هموار سازد تا جایی که مدیریت و رهبری او در اردوگاه های عراقی، زبانزد همه آزادگان ایرانی است و اسرا از وی با نام پدری حکیم یاد می کنند.

 

قادر، پس از آزادی، در تابستان ۱۳۶۹، به روستای محل تولد خود (بنه پیر) بازگشت و عزم خود را برای خدمتی دوباره به میهن اسلامی ایران جزم کرد.

 

کتاب «مانایی داعش» با موضوع چرایی و چگونگی مانایی داعش از آثار این رزمنده پرافتخار منتشر شده است.

 

 

کتاب روزگار آشنا» خاطرات قادر آشنا، آزاده قصه ما است که توسط عادله ارشادی در ۱۴فصل به نگارش درآمده است.

 

گفتنی است دکتر قادر آشنا رزمنده دیروز،نخبه و مفاخر امروز،علاوه بر نوسیندگی و شاعر بودن،  دارای مدرک دکترای اندیشه سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی است و علاوه بر سوابق علمی و دانشگاهی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیر کل ارتباطات وهماهنگی وزارت ارشاد ،معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران،  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کهگیلویه و بویر احمد و البرز، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، فعالیت داشته و در حال حاضر معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی کشور است.

 

سایت خبری عصر آشنا این روز را به همه آزادگان سرافراز تبریک عرض میکند.

به قلم فاضل ریحان نسب خبرنگار عصر آشنا 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.