داود طلوعی مطلق

افتتاحییه آموزشگاه صنایع دستی پیشگامان ماغر در شهرستان بهمئی

بانوان کار آفرین بهمئی ، پیشتاز در توسعه و رونق صنایع دستی ، ایجاد اشتغال و آموزش برای بیش از 300 نفر از بانوان و آقایان جویای کار ، در کارگاه این بانوانِ کارآفرین ( به همت خانم داموغ و کارآموزانش ) ، صنایع دستی از جمله آثار ؛ فرش ، گلیم و لباس های سنتی ، بوریا بافی، حصیربافی، کپو بافی، زیورالات سنتی، سفال، شیشه دست‌ساز و مصنوعات مسی را تولید می کنند.
کد خبر : 5252
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 بهمن 1399 - 23:58

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا ، این بانوی بهمئی، علاوه بر تولید گلیم ، جاجیم ، فرش ، ساخت صنایع دستی به تولید پوشاک در این کارگاه به صورت مجازی و حضوری آموزش می‌دهد و تاکنون بیش از ۳۰۰ کار آموز ، آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد ، با اشاره به اینکه صنایع دستی هویت و فرهنگ یک ملت می‌باشد که هنرمندان با هنر خود آن را ساخته و تولید می‌کنند ، هم اکنون ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در استان کهگیلویه وبویراحمد مشغول به کار هستند که ۳ هزار هنرمند شناسنامه دار در بهمئی فعالیت می کنند گفت : هم اکنون ۴۰ کارگاه فعال صنایع دستی و دست بافته ها در شهرستان بهمئی به تولید محصولات و تولیداتِ مختلف مشغول هستند که با راه اندازی بازارچه جدید علاوه بر قطع دست دلالان و حذف واسطه ها ، به ساماندهی این حرفه کمک شایانی خواهد کرد.
مجید صفایی با بیان اینکه صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است و توجه به آن هم صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی و هم رونق تولید و اشتغال در اقتصاد کشور است افزود: برای راه اندازی هر یک از این واحد‌های تولیدی بین ۵۰۰ تا یک میلیارد و پانصد میلیون ریال هزینه شده است افزود : ۷۵ درصد جامعه صنایع دستی کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که با برنامه ریزی های صورت گرفته از این قشر حمایت بیشتری در زمینه های مالی ، اقتصادی و اداری صورت خواهد گرفت.

فرماندار بهمئی هم با اشاره به اینکه ، در این شهرستان ، دولت با ارائه تسهیلات کم بهره از صنعتگران صنایع دستی حمایت می‌کند و بیشتر از گذشته کارگاهای تولیدی صنعتی و سنتی در قالب مشاغل خانگی بانوان در شهرستان فعال خواهند شد گفت : در این واحد‌های تولیدی بانوان بهمئی انواع صنایع دستی ، شامل ؛ گلیم ، جاجیم ، پوشاک‌های زنانه، کالا‌های خواب و دکوراسیون منزل را تولید و روانه بازار می‌کنند.
حکمت الله سنایی با بیان اینکه ، با هدف حذف واسطه ها و قطع دست دلالان از فروش محصولات صنایع دستی و برای حمایت از این قشر در عرصه های اقتصادی ، بازارچه دایمی محصولات تولیدی و دست ساخته های تخصصی هنرمندان این صنعت در بهمئی راه اندازی می شود تا علاوه بر توانمند کردن اقتصاد خانوارها، معرف محصولات تولیدی شهرستان بهمئی باشد گفت: این بازارچه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال در محل پارک شهر در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی ، با تجهیزات کامل راه اندازی می شود و به زودی هنرمندان صنایع دستی در این منطقه سامان دهی خواهند شد.
مجتبی صلاحی نژاد رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهمئی با اشاره به اینکه ، بیش از ۲ هزار نفر صنعتگر تاکنون آموزش دیدند گفت : ۲۰۰ صنعتگر در رشته های مختلف در شهرستان بهمئی ، بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار هستند.
خانم سکینه داموغ مسئول آموزشگاه صنایع دستی در شهرستان بهمئی گفت: پیش از این بیشتر کالا‌های مورد نیاز مردم این شهرستان ازدیگر شهرها و با کیفیت ضعیف تر وارد می‌شد و اکنون تولیدات این کارگاه‌ها با کیفیت بالا و قیمت مناسب در بازار مصرف عرضه می‌شود .

وی گفت : حمایت‌ از آموزشگاه های صنایع دستی برای حفظ اشتغال پایدار و جلوگیری از بین رفتن کسب و کار‌هایی که با سختی های فراوان ایجاد شدند بسیار لازم و ضروری است و ارائه تسهیلات می‌تواند نقش بسیار مهم و ارزنده‌ای در توسعه و پیشبرد این طرح داشته باشد.

بانوی هنرمند بهمئی درپایان گفت:این آموزشگاه زمینه اشتغال و آموزش بیش از ۳۰۰ نفر از بانوان و آقایان شهرستان بهمئی را فراهم کرده است.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.