دکترقادرآشنا:در بحث اسارت بايد مفهوم اسارت و اين‌که رزمنده‌ها و آزادگان چه کردند، از يکدديگر تفکيک شود

داود طلوعی مطلق

دکتر قادر آشنا:«عراقی ها اسیر دست بچه‌های ما بودند»

دکتر قادر آشنا در ۱۸بهمن ماه سال ۱۳۶۱ اسير شد و پس از هفت سال  و ۹ماه و۱۱روز استقامت، درتاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۹ به وطن برگشت
کد خبر : 452
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 - 15:03

به گزارش سایت خبری عصر آشنا دکتر قادر آشنا  که سال‌ها در اسارات رژیم بعثی بود، این روزها در سمت مدیرکل هنر های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول خدمت است.

او در ۱۸بهمن ماه سال ۱۳۶۱ اسیر شد و پس از هفت سال  و ۹ماه و۱۱روز استقامت، درتاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۹ به وطن برگشت

دکتر قادر آشنا:به حفظ شادابی و سرحالی اسرا در زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و به ذکر خاطره‌ای پرداخت: یکبار به خدمت «حاج آقا ابوترابی» رسیده بودم که صلیب سرخ هم رسید. عضو صلیب سرخ به حاج آقا ابوترابی گفت که در دنیای اسیران حدود ۲۸ کشور را دیده است که آمار مشکلات و خودکشی‌هایشان روز به روز بیشتر می‌شود، اما اسیران ایرانی هر روز سر حال‌تر و با نشاط‌تر هستند، «حاج آقا ابوترابی» در پاسخ این فرد گفت که رزمنده‌های ایرانی به خاطر خدا و برای رضای خدا و اهدافشان اینجا هستند.

قادر آشنا با اعتقاد بر این که «در بحث اسارت باید مفهوم اسارت و این‌که رزمنده‌ها و آزادگان چه کردند، از یکددیگر تفکیک شود.» گفت: واقعیت آن چه بچه‌های ایران در زمان اسارت انجام دادند، کاملاً با مفهوم اسارت به معنای واقعی آن متفاوت است و می‌توانیم به جرات بگویم نیروهای عراقی اسیر دست بچه‌های ما بودند چون نگاه بچه‌های آزاده، نگاهی ایدئولوژیک و تکلیف‌گرا بود و هیچ اجباری به همراه نداشت.

وی ادامه داد:در این حالت حس می‌شد به تکلیف عمل می‌شود و سختی‌ها در راه نظام، دین و انقلاب اسلامی است که این اسارت را خیلی شیرین و آسان می‌کرد و نتایج خوبی چون آزادی، عزت و سربلندی در پی داشت.

این آزاده جنگ تحمیلی در ادامه گفت: آن چه اسارت را در کنار همه سختی‌ها زیبا کرده بود، صمیمیت، همدلی و عشق تکرار نشدنی بچه‌ها بود.

قادر آشنا باز هم با بیان خاطره‌ای، صحبت‌هایش را چنین ادامه داد: خاطره‌ای که در ذهن من ماندگارتر و پررنگ‌تر باقی مانده است، ‌زمانی بود که برای دهه‌ی مبارک فجر برنامه‌ریزی شده بود، تئاتری در آسایشگاه اجرا کنیم که توسط جاسوس‌ها لو رفت و عراقی‌ها تمام ابزار و امکانات را جمع آوری کردند و گفتند افراد اجرا کننده باید معرفی شوند و با فداکار تمام، چند نفر از بچه‌های آزاده به صورت داوطلبانه خود را معرفی کردند. در آن وقت یک افسر عراقی که از نیروهای امنیتی بعثی بود، به آسایشگاه آمد و دستش را به ستون بزرگی زد و گفت که اگر در این شش سال روی این دیوار نقاشی می‌کشیدم تا به حال زیباترین نقش‌ها را خلق می‌کردم که دنیا به تماشا بیایند، اما نمی‌دانم امام خمینی (ره) با شما چه کرده که نمی‌توانستم ذره‌ای بر مغز شما تاثیر بگذارم!

این زیباترین خاطره است که یک نیروی بعثی مطلق و از طرفداران صدام، دست‌هایش را بالا برد و تسلیم شد.

قادر آشنا در وصف اسارت از تماماً انسانیت تعریف کرد و گفت: اگر مسؤولان درصدی از فضای اسارت همدلی آن زمان را بیاموزند، پیشرفت زیادی خواهیم کرد. چون هیچ دنیایی سخت‌تر از دنیای اسارت نیست. اما زیباترین دنیا در فضای اسارت بود که وحدت، همدلی و دوست داشتن وجود داشت.

آشنا وضعیت فرهنگی و تبلیغی جنگ تحمیلی را نامناسب دانست و بیان کرد: در فرهنگ و هنر و در رسانه‌های جمعی کارهایی انجام شده که البته در خور شأن بچه‌های آزاده نیست، در هیچ کجا، آن تعاون، همدلی و همکاری، دعاهای شبانه، عزم راسخ رزمنده ها، ناتوانی عراقی‌ها، کامل نشان داده نشده است که البته هر کسی باید در شرایط قرار بگیرد تا معلوم شود من چه می‌گویم شاید خیلی‌ها در شرایط شکنجه قرار نگرفته.

دکتر آشنا با این اعتقاد که در حال حاضر نظام سیاسی بیش از هر زمان دیگر به‌ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز دارد گفت: یکی از زیباترین جلوه‌های فرهنگی در فرهنگ اسارت است، بنابراین به جرات می‌توان گفت تنها دو درصد به آن فرهنگ غنی پرداخته شده است.

او افزود: حتی در حال حاضر که در آستانه سالگرد ورود آزادگان به کشور هستیم رسانه‌های جمعی و محافل بسیار اندک به این موضوع می‌پردازند.

قادر آشنا خاطر نشان کرد: رفع تکلیف بدترین نوع نگاه به دفاع مقدس است که این نگاه باید بنیادین باشد. در حال حاضر نیازمند‌ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی، فرهنگ بردباری، صبر و شجاعت هستیم که بسیار جای کار دارد.

این آزاده جنگ تحمیلی، با توجه به اهمیت انتشار فرهنگ جنگ تحمیلی کشور در عرصه بین‌المللی، پیشنهاد مکتوب کردن آن را داد و خاطر نشان کرد: مکتوب کردن آثار و خاطرات دفاع مقدس در عالم هنر و کتاب بسیار موثر است. چرا که جامعه جهانی هم‌اکنون نیازمند فرهنگ دوران مقدس است.

آشنا در پایان خواستار توجه و تکریم بیشتر از آزاده‌ها، جانبازان و خانواده‌های آنان شد.

سایت خبری عصر آشنا این روز را به همه آزادگان سرافراز تبریک عرض میکند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.