مسلم مختاری

دیدار سردار شکرالله واهبی زاده از یادگاران هشت سال دفاع مقدس با خانواده شهدای پدخندق در شهرستان بهمئی

با وجود اینکه ما در یک محاصره کامل به سر می‌بردیم و هیچ امیدی به پشتیبانی نبود، ولی دشمن یک قدم نتوانست پیشروی کند و ناچارا شد از سمت چپ ما را از پشت دور بزند و...
کد خبر : 9325
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1400 - 18:21

به گزارش پایگاه حبری عصرآشنا، سردار سیدشکرالله واهبی زاده از یادگاران هشت سال دفاع مقدس که مسئولیت فرمانده گردان حضرت رسول (ص) تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد را در حماسه پد خندق برعهده داشت ، در دیدار با خانواده شهدای عملیات پد خندق در شهرستان بهمئی با اشاره به اینکه ، پدخندق نقطه عطفی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس بود گفت : صبحدم چهارم تیر ۱۳۶۷ در منطقه عمومی هورالعظیم حماسه دژ و پدخندق یکی از روز‌های سرخ فام دفاع مقدس بویژه برای رزمندگان کهگیلویه وبویراحمدی است.
سردار شکرالله واهبی زاده از یادگاران هشت سال دفاع مقدس ادامه داد : با نزدیک شدن به روز‌های پایانی خرداد ماه سال ۶۷ ماشین جنگی رژیم بعثی عراق بر حجم تحرکات خود اضافه کرد و در همین راستا در ۲۸ خرداد سال ۶۷ و پس از آن دشمن نیرو‌های خود را در جزایر مجنون تقویت کرد و به روشنی و بدون رعایت اصل غافلگیری قصد داشت تحرکات خود را نشان دهد تا با ایجاد رعب در نیرو‌های رزمنده ما، ضریب موفقیتش را افزایش دهد.

سردار شکرالله واهبی زاده از یادگاران هشت سال دفاع مقدس گفت : در آن روز‌ها عراق دو هزار نفر نیروی نظامی در نزدیکی شهر بصره مستقر کرده بود تا در کوتاهترین مدت بتواند نیرو‌های عمل کننده اش را در جزایر مجنون تقویت و پشتیبانی کند و این تنها عراق نبود که داشت به سراغ ما می‌آمد بلکه ۳۶ کشور شرق و غرب و منطقه که دارای تسلیحات پیشرفته بودند ارتش عراق را از روز اول جنگ همراهی می‌کردند.

وی در ادامه گفت: ارتش عراق با طرح ریزی قبلی و شناسایی و شناختی که از منطقه جزایر، کوشک و طلاییه داشت با اجرای آتش سنگین بامداد چهارم تیرماه ۶۷ ساعت حمله خود را آغاز کرد.
واهبی زاده بیان کرد : این آتش سنگین روی خط دفاعی، جاده‌های ارتباطی، مواضع توپخانه ها، مقر‌ها و مراکز تجمع نیرو‌های ما بود و هم چنین دشمن به بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گستر یافته بود، اقدام کرد. دشمن ساعت سه و ۴۵ دقیقه صبح همان روز عملیات خود را از محور‌های جاده خندق – طلائیه و پیچ کوشک آغاز کرد و در محور خندق نیرو‌های دشمن با تیپ‌های ۱، ۲ و ۳ کماندویی از سپاه ششم وارد عمل شدند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: گردان حضرت رسول (ص) متشکل از پاسداران رسمی گچساران، یاسوج و دهدشت بود و روی جاده خندق مستقر بود، جاده خندق بین جزایر مجنون و شط علی در منطقه هور قرار دارد، ارتفاع این جاده (پدخندق) از سطح آب هور ۲ الی ۳ متر است عرض آن ۸ متر و طولش ۱۳ کیلومتر می‌باشد. در انتهای این جاده که پیشانی جنگ بود دژی داشت که معروف بود به دژ خندق که گنجایش یک گروهان را داشت.
وی اضافه کرد :دشمن در سمت چپ ما از جزایر عبور و در محور طلائیه و کوشک توانست پیشروی کند و تا ساعت ۹ صبح یگان‌های خود را به جاده اهواز-خرمشهر کیلومتر ۵۵ برساند و با بستن جاده و زدن چند پل و تخریب قسمتی از راه آهن در نقطه مرزی مستقر شوند که در آن عملیات تنها محوری که سقوط نکرد و معادلات دشمن را به هم زد و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام کرد محور خندق بوده که با مقاومت کم نظیر دلاور مردان گردان حضرت رسول (ص) روبرو شد.
سردار شکرالله واهبی زاده از یادگاران هشت سال دفاع مقدس در ادامه بیان می‌کند: با وجود اینکه ما در یک محاصره کامل به سر می‌بردیم و هیچ امیدی به پشتیبانی نبود، ولی دشمن یک قدم نتوانست پیشروی کند و ناچارا شد از سمت چپ ما را از پشت دور بزند باز با این کار هم موفق نشد و اگر دشمن از طریق جاده خندق در همان ساعات اولیه موفق می‌شد می‌توانست از طریق آن جاده در همان ساعت ۸ صبح خود را به اهواز برساند، ولی جنگیدن عاشورائیان گران حضرت رسول (ص) باعث شد که دشمن در این محور موفق نشود.
وی افزود: رزمندگان گردان حضرت رسول (ص) تا ساعت دو بعد از ظهر با وجود محاصره، گرمای ۴۵ درجه و نبود آب و تشنگی و کمبود مهمات در دو جبهه می‌جنگیدند، جبهه اول مبارزه با نفس اماره و تحمل سختی‌ها و مشکلات و جبهه دوم جنگ با دشمن هم در آب و هم در زمین و هوا، شرایط بسیار سخت و دشوار بود آنجا ظهر عاشورا تداعی می‌شد صحنه‌های خیلی دلخراشی که همه چیزش مثل ظهر عاشورا شده بود آن طرف یزیدیان زمان و این طرف حسینیان و عاشورائیان به مصاف هم رفته بودند چرا که امام راحلمان فرمودند جنگ ما تکرار عاشوراست.

از دیرباز روحیه حق طلبی و وطن دوستی دلیل مردان و شیر زنان خطه دنا و آنانی که نیاکانشان در برابر هیچ قدرت سلطه گری سر تسلیم فرو نیاورده بودند آشکار بود.
همیشه رشادت‌های مردم این استان از همان زمان که آریوبرزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت تا پایان جنگ هشت ساله دفاع مقدس گویای حقیقت بوده است.
این جوان مردان از جان گذشته اولین تفنگداران قدم گذاشته در راه عشق بودند، که با توجه به آشنایی شان با تاکتیک‌های رزمی بومی خویش وارد عملیات شدند.
در ۲۷ عملیات، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد، این سبز پوشان سخت کوش، بسیجی‌های بی ادعا، سنگرسازان بی سنگر، حماسه‌های بی بدیلی را خلق کردند که در تاریخ جنگ بی بدیل است.

نقش مردم استان کهگیلویه و بویر احمد در دفاع مقدس

کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۵ بیش از ۴۱۱ هزار نفر جمعیت داشت که اعزام ۳۳ هزار نفر به جنگ نشان می‌دهد، بیش از هشت درصد مردم این استان به جبهه‌ها اعزام شدند.
این استان در اعزام نیروی داوطلب به جبهه‌های جنگ از نظر جمعیت مقام اول را در دفاع مقدس کسب کرد که این آمار سند گویای علاقه‌مندی مردم این استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عشق به رهبر کبیر انقلاب بود.
روحیه وطن پرستی و عملکرد نیرو‌های اعزام شده این استان به جبهه و جنگ مسئول امر را واداشت که آن‌ها را دریگان رزمی مستقل سازماندهی نمایند.
ابتدا در عملیات والفجر ۸ در لشکر ۲۵ کربلا و تحت محور سه به فرماندهی حاج سیف الله، ید الله، روح الله، جندالله، ثارالله و حزب الله در شب اول عملیات افتخاری بزرگ و حماسه‌ای جاودان خلق نمودند.
نیرو‌های استان در لشکر ۱۹ الفجر و المهدی و سایر تیپ ها و لشکرها حضور داشتند و پس از عملیات و الفجر ۸، در قالب تیپ ۱۵ امام حسن (ع) سازماندهی شدند که در عملیات کربلای یک و بازپس گیری شهر مهران، حضور فعال داشتند و از نیرو‌های عمل کننده بودند.
پس از فتح مهران، اقدام به تأسیس تیپ مستقل ۴۸ فتح نمودند که کلیه مسئولان و واحد‌ها و گردان‌های آن رزمندگان استان بودند که پس از ساماندهی، در عملیات کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۱۰، بیت المقدس ۲ و بیت المقدس ۴ از جمله یگان‌های خط شکن بودند، که علاوه بر حضور در عملیات‌های بزرگ یاد شده، در خطوط پدافندی سراسر مرز پرگهر و مقدس حضور مقتدرانه داشتند.

آخرین نبرد رزمندگان استان در روز‌های پایانی جنگ با دشمن بعثی و با توجه به حمایت‌های استکبار و تهاجم گسترده در بازپس گیری مناطق از دست داده شده؛ جنگی بود که رزمندگان استان در منطقه پدخندق و به استعداد یک گردان و به مدت حدود ۱۴ ساعت در برابر یک لشکر عراق مقاومت نمودند و با حضور و نبرد نابرابرشان، مانع از پیشروی دشمن به سایر مناطق گردیدند.
این مقاومت شجاعانه باعث شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی، طی نامه‌ای مراتب تقدیر و تشکر خود به مردم استان را به فرماندهی تیپ ۴۸ فتح- حاج سیف الله حیدر پور- ابلاغ نماید.

پدخندق، تابلوی شجاعت دلاورمردان کهگیلویه وبویراحمد

عملیات پد خندق یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که در آن رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیرماه سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به مدت ۱۴ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند و این عملیات به عنوان حماسه‌ای ماندگار در تاریخ این استان ثبت شد.
عملیات پد خندق با ۷۸ شهید و ۸۷ اسیر توسط رزمندگان دلیر و شجاع استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد و یکی از پرافتخارترین عملیات‌هایی بود که در آن، رزمندگان سلحشور این استان با رشادت، از خودگذشتگی و دلاوری‌های خود مانع از الحاق تیپ ششم دشمن به دیگر نیرو‌های آن شدند.
در طول دفاع مقدس ۳۳ هزار نفر از کهگیلویه و بویراحمد به جبهه‌های جنگ اعزام شدند که ۱۳ هزار نفر آن‌ها جانباز، یک هزار و ۸۰۰ نفر آنان شهید و ۳۱۰ نفر آنان اسیر شدند.در این دیدار از خانواده های معظم شهیدان ، سید کرمعلی چامی نژاد ، شهید خداخواست جبار نژاد ، شهید محمد رضا بیو کانی، شهید رحمت داوری ، شهید عربعلی دهبان نژاد ، شهید علی رضا برازش و شهید سید عیدی عبادی و خانواده معظم آزادگان مجید خوب ، شعبان بهمئی ، علی رضا باقری ، دوستی ، محمد ثارالهی و تاج محمد علی پور سرکشی شد و از مقام شامخ شهدا و آزادگان تجلیل شد.
تهیه و تنظیم: سحر پیشوا خبرنگار صداوسیما

مسلم مختاری

خبرنگارونماینده صداوسیما


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.