۰ نظر
۱۳۶ بازدید

مسلم مختاری

نقش عشایر بهمئی در تولید گوشت قرمز ،شیر ، پشم ، تهیه صنایع دستی ، رونق تولید ملی و حمایت اداره اٌمور عشایر با توزیع نهاده های دامی

با توجه به کم بارشی های امسال و خشکسالی اخیر و به منظور حمایت از تولید و کمک به عشایر 250 تن نهاده های دامی در مناطق مختلف شهرستان بهمئی توزیع شد.
کد خبر : 8048
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 12:48

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا؛ مدیر کل امورعشایر استان با بیان اینکه عشایر این استان سالیانه ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش را تولید می‌کنند گفت: ۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

آذر فر از توزیع به موقع نهاده های دامی در نقاط مختلف خبر داد و گفت : عشایر این استان با داشتن بیش از یک میلیون رأس دام سبک و سنگین سالیانه هشت هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه ، هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد گفت : عشایر کهگیلویه و بویراحمد سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن ، یعنی ۵۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند

رئیس اداره اُمور عشایر شهرستان بهمئی از توزیع ۲۵۰ هزارتن نهاده دامی برای حمایت از عشایر این شهرستان ، کمک به تولید ملی و ادامه پرورش دام و طیور خبر داد و گفت : این نهاده ها با هدف صیانت از اشتغال و تولید ؛ شامل کنسانتره ، جو و علوفه ، در بین عشایر توزیع شد که عشایر بتوانند خشکسالی و کم بارشی امسال را به خوبی پشت سر بگذرانند .

روح الله شجاعی با بیان اینکه ، کاهش بارشها باعث شده است تا ظرفیت علوفه‌ای مراتع عشایر بهمئی کاهش یابد و این نوع خشکسالی و کم بارشی نسبت به گذشته بی سابقه است افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته و پیگیری های انجام شده ، در بحث تامین علوفه ، تامین آب و ۲۵۰ تن نهاده دامی شامل ۱۵۰ تن جو و ۱۰۰ تن کنسانتره در بین دامداران این شهرستان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بهمئی از ظرفیت خوب دامپروری برخوردار بوده و این نهاده ها برای بهبود تغذیه دام و تحقق جهش تولید در این حوزه توزیع شده است ادامه داد : این میزان توزیع نهاده های دامی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و تاثیر موثری در افزایش بازدهی تولید و کاهش هزینه های تولید خواهد داشت چرا که بیش از ۸۰ درصد هزینه های پرورش دام مربوط به تغذیه دام هاست.

رئیس اداره اُمور عشایر بهمئی ضمن اشاره به وضعیت خشکسالی و کم بارشی ها در مناطق مختلف شهرستان بهمئی ، به وجود محدودیت‌های علوفه در سال جاری و نبود بارندگی های به موقع اشاره کرد و گفت : درحال حاضر مشکلی برای تامین نهاده‌های دامی برای عشایر این منطقه وجود ندارد این در حالی است که به دلیل تاخیر و پراکنش های نامناسب بارندگی ، خسارت قابل توجهی به مراتع وارد شد.

وی همچنین گفت: توزیع این مقدار جو تاثیر بسزایی در تنظیم بازار علوفه دامی در بین مناطق عشایر نشین داشته است .

مسلم مختاری
خبرنگار و نماینده صداوسیما

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.