داود طلوعی مطلق

همایش پیشگیری از وقوع جرم با موضوع مبارزه با سلاح غیرمجاز وبکارگیری آن درشهرستان بهمئی

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا‘جلسه پیشگیری از وقوع جرم با موضوع مبارزه با سلاح غیرمجاز وبکارگیری آن درشهرستان بهمئی برگزارشد. این همایش باحضور اعضای شورای تامین ، شورای اداری، ریش سفیدان و متنفذین ، دانشجویان، دانش آموزان، اصحاب رسانه به میزبانی دادگستری  شهرستان بهمئی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شد. در

کد خبر : 13558
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 20:20

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا‘جلسه پیشگیری از وقوع جرم با موضوع مبارزه با سلاح غیرمجاز وبکارگیری آن درشهرستان بهمئی برگزارشد.

این همایش باحضور اعضای شورای تامین ، شورای اداری، ریش سفیدان و متنفذین ، دانشجویان، دانش آموزان، اصحاب رسانه به میزبانی دادگستری  شهرستان بهمئی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای همایش دادستان شهرستان بهمئی با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت : هر پرونده که ثبت می شود به معنای یک آسیب اجتماعی است و چنانچه معضلات و آسیب ها با اقدام بموقع مسولین و مردم حل شود موجب کاهش ورودی پرونده ها در دادگستری می گردد.

عبدالله حبیبی منش افزود: مهمترین آسیب ها در حال حاضر خودکشی ، اعتیاد به مواد مخدر ،نگهداری سلاح غیرمجاز و استفاده غیراصولی از آن و فقر و بیکاری و آسیب های موجود در فضای مجازی

وی گفت : در خصوص نحوه برخورد با این آسیب ها کارهای علمی زیادی شده است اما ما عقیده بر آن داریم چنانچه دستگاهای مسئول بر اساس قوانین موجود عمل می کردند الان شاهد این معضلات اجتماعی و نابهنجاری ها نبودیم و دادستانی پیگیر این موضوع می باشد که برنامه ریزی و جدیت و تلاش ابتدا کم کاری ها رو گوشزد کنه و همه رو پای کار بیاورد و در برخی موارد که حرکت مطلوبی صورت نگیرد برخورد قانونی بشود و جلسه ای امروز با تکیه بر استفاده ناصواب از سلاح می باشد که بنا داریم تا با حضورمردم و ریش سفیدان و‌جوانان و  مسئولین نظامی و انتظامی ، پای کار باشیم و با پیگیری مجدانه برای کاهش این آسیب اجتماعی تلاش و اقدام کنیم.

حبیبی منش اشاره کرد: بخصوص تلاش کنیم که استفاده از سلاح در مراسمات تشییع که زمانی به لحاظ عدم امکانات جهت اطلاع اهالی اطراف برای خبر فوت اشخاص استفاده میشد و الان نیازی به اینکه رفتارها نیست و یک پدیده ضد ارزش و نابهنجار تلقی می‌شود برای همیشه جمع آوری شود.

وی افزود : با اینکه بگوییم فلان کار در حیطه شغلی من نیست کاری پیش نمی رود و این کاملا غلط است و باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را کاهش دهیم‌.

دادستان شهرستان بهمئی ادامه داد : ما از تمام ریش سفیدان و متنفذین و حتی کوچک تر ها برای مبارزه با سلاح دعوت میکنیم و باید از خودمان شروع کنیم و اگر سلاح غیرمجاز داریم زمین بگذرایم و تحویل مراجع انتظامی دهیم و برای امنیت و کمک به کاهش اسیب اجتماعی گام بلند و موثری برداریم .

وی اضافه کرد: یکی از راهای پیشگیری از وقوع جرم برخورد موثر قانونی می باشد و ما برای مبارزه با سلاح غیر مجاز و نگهداری آن حداکثر مجازات قانونی پیش بینی شده رو لحاظ میکنیم و برخورد قاطع خواهیم کرد و در مقوله سلاح به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد و همزمان با ارتباط موثر با بدنه مردم و جامعه سعی بر انجام امورات فرهنگی و آموزشی داریم.

حبیبی منش در پایان تصریح کرد:جا دارد همینجا از زحمات و تلاش های موثر متنفذین محلی و بزرگان منطقه که مثل همیشه در صحنه بودند کمال تشکر و قدردانی رو به عمل آورم و از امام جمعه محترم و دغدغه مند شهرستان و الطاف ایشان سپاسگزاری نماییم.

جاوید ریحانی معاون دادگستری شهرستان بهمئی در جلسه ای که به منظور کنترل، پیشگیری و برخورد قاطع با مرتکبان جرم تیراندازی برگزار شد، گفت: با توجه به گزارش های رسیده، در شهرستان آمار جرم تیراندازی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است بنابراین میطلبد پیگیری و اهتمام جدی و لازم را در این زمینه داشته باشیم و برای پیشگیری و برخورد با جرایم خشن و افراد شرور و نظر به اینکه جرم تیراندازی رابطه مستقیمی با حفظ امنیت و آرامش عمومی جامعه دارد، اقدامات و برنامه های مدوّنی اتخاذ شود.

وی گفت: سلاح های غیرمجاز امنیت شهرستان را به خطر انداخته است و  اقدامات انجام شده در کار گروه کاهش آسیب های اجتماعی شهرستان بهمئی، به صورت مستمر با تشکیل جلسه و با  همفکری به دنبال راهکارهای اساسی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی هستیم.

وی بیان داشت:عضویت افراد مختلف از نهادهای متفاوت که هریک به شکلی با اجتماع برخورد دارند مانند ریاست فرهنگ و ارشاد  اسلامی شهرستان ،ریاست بهزیستی شهرستان، ریاست دادگستری و دادستان شهرستان ،ریاست آموزش و پرورش ،امام جمعه و دیگر افراد تاثیر گذار در این زمینه توانسته است نوعی تعامل سازنده در راستای حل مشکلات و کاهش آسیب های اجتماعی به وجود آورد.

ریحانی  در ادامه با اشاره به مهمترین جرائم و آسیب های اجتماعی موجود در سطح این شهرستان، گفت: یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی که شهرستان بهمئی با آن مواجه است معضل فراوانی سلاح های گرم غیرمجاز در دست افراد ناصالح است.

وی افراد نا صالح به سلاح گرم را خطری جدی برای امنیت و آرامش شهروندان دانست و تصریح کرد: مسلم است که حمل سلاح غیر مجاز علاوه بر اینکه خود یک جرم مهم محسوب می شود اثر مستقیم بر سایر جرائم نیز دارد به گونه ای که فراوانی تیراندازی ها که منجر به آسیب های جسمانی و قتل های مختلفی در منطقه می شود به صورت مستقیم ناشی از  وجود سلاح های غیرمجاز در شهرستان بهمئی است که این تیراندازی  خود معضلی بزرگ در این منطقه محسوب می گردد.

ریحان نسب افزود: بی شک کسی که سلاح غیرمجاز حمل می کند پتانسیل بیشتری برای گرایش  جرائم و سرقت های خشن خواهد داشت و حتی به دلیل بار روانی این موضوع این فرد ظرفیت بیشتری برای تهدیدکردن اقشار جامعه و حتی تمرد در مقابل انجام وظیفه مامورین پلیس را داراست.

معاون دادگستری شهرستان بهمئی ادامه داد: دستگاه قضائی نمی‌تواند بدون همکاری مردم (‌ مسئولان ، ریش سفیدان و متنفذین و…. ) سلاح را جمع آوری کند و افزود: لزوم تدوین میثاق نامه ای راجع به نه به سلاح در مراسمات ترحیم و شاد و حضوری تمامی اقشار مردم و حمایت همه جانبه مردم داریم

ریحانی گفت: برگزاری همایش بزرگ نه سلاح در مراسمات ترحیم و شادی با حضور تمامی اقشار مردم بهمئی در آینده ای نزدیک که توسط دستگاه قضا شهرستان برگزار خواهد شد

این مقام قضایی با اشاره به آمارهای جرائم ناشی از حمل سلاح غیرمجاز در شهرستان بهمئی، اذعان داشت: باید با یک برنامه مدون و کارشناسی شده در یک زمان بندی دقیق به فکر جمع آوری سلاح های غیرمجاز در منطقه باشیم به شکلی که این برنامه به صورت همزمان هم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی این اقناع را در افراد به وجود آورد که وجود سلاح فراوان در منطقه به ضرر همه افراد است و هم برخورد با افراد خاطی  به صورت مناسب انجام و سلاح های غیر مجاز جمع آوری شود.

ریحانی اشاره داشت: باید از تمام ظرفیت های شهرستان برای جمع آوری سلاح های غیر مجاز استفاده بشود و افزود: نیاز سنجی عشایر شهرستان به سلاح که باید مورد برسی قرار گرفته شود و با توجه به نیاز مجوز صادر بشود

معاون قضایی رییس دادگستری شهرستان بهمئی در ادامه با بیان این مطلب که در تیراندازی ها توسط افراد شرور و اراذل و اوباش مشاهده می شود که افراد به قتل می رسند، گفت: افزایش اینگونه تیراندازی ها موجب رعب و وحشت مردم جامعه می شود بنابراین برای پیشگیری و جلوگیری از حمل سلاح غیرمجاز و تیراندازی، باید علل و عوامل موثر وقوع این جرم را شناسایی و بررسی کرد و باید مشخص شود چه عاملی باعث می شود که در آن شهر یا منطقه یا محله، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز افزایش یافته یا درحال افزایش است و پس از آن مطابق قانون برخورد سخت و شدید شود.

ریحانی اضافه کرد: شهرستان بهمئی جزء شهرستان های نخبه استان کهگیلویه و بویراحمد هست و افزود: هم قسم شدن مردم بعنوان مهمترین پشتوانه دستگاه قضا نسبت به برچیدن این فرهنگ غلط و هنجار شکن بشود

وی در پایان اهمیت و اولویت این موضوع بر کسی پوشیده نیست زیرا با امنیت فیزیکی و روانی جامعه ارتباط دارد و خط قرمز ما همیشه امنیت مردم و جامعه است بنابراین با دقت نظر بیشتر این دست از پرونده ها و جرایم رسیدگی و ارزیابی می شود و یقینا با پیگیری ها و تذکرات می توان از وقوع چنین جرایمی پیشگیری کرد.

حجت الاسلام محمد یوسف افروغی امام جمعه شهرستان بهمئی در این نشست گفت: تیر اندازی و حمل سلاح در مراسمات ترحیم با توجه به اتفاقات تلخی که در سالیان اخیر رخ داده است نه تنها از یک رسم و حتی سرگرمی فاصله گرفته، بلکه امنیت جانی و روانی مردم را نیز هدف قرار داده است.

امام جمعه شهرستان بهمئی افزود: این بدعت و پدیده نامبارک نه تنها یک ارزش به حساب نمی آید بلکه با تبعات همیشگی خود یک ضد ارزش به شمار می آید و یک نمایش نامناسب از فرهنگ مردمی ارائه می کند که همواره به صفا، محبت و دین داری مشهور بوده اند.

وی با بیان اینکه طبق آیینی کهن در فرهنگ بختیاری، هنگامی که انسانی برجسته و ممتاز، از دنیا می رفت، بازماندگان، مطابق آداب و رسوم، کارهایی را، از جمله برپا کردن کُتل و… انجام می دادند که اگر دقت کرده باشیم، هنگامی که کُتلی را برپا می کنند، تفنگ ها را (به نشان سوگوار بودن) سربه زیر، بر اسبِ کتل آویزان می‌کنند؛ و این یعنی اینکه تفنگ هم در سوگ تفنگدار، سوگوار است.

وی ادامه داد: اما امروزه دهها جوان و نوجوان بر خلاف این اصل ایلی اقدام می کنند و نوعی بی احترامی به میت و صاحبان عزاست.

حجت الاسلام افروغی با بیان اینکه اکثر کسانی که در مراسمات از سلاح گرم استفاده می کنند نوجوانان و جوانان هستند که متاسفانه بدلیل شرایط خاص سنی و اوج هیجانات در عدم کنترل احساسات خود خسارات جبران ناپذیری بوجود می آورند گفت: بزرگان و سران طوایف و رسانه ها می‌توانند جهت جلوگیری از این رسم و فرهنگ نادرست نقش بسزایی داشته باشند

وی گفت: سلاح در عشایر برای دفاع و حفظ جان انسانها بوده است نه گرفتن جان انسانهای بیگناه که از روی غفلت رخ می‌دهد.

حجت الاسلام افروغی افزود: بهترین کار در این زمینه فرهنگ سازی است و آن هم در قالب استفاده از ظرفیت بزرگ ریش سفیدان و بزرگان و فرهیختگان که در این زمینه باید تدبیر لازم صورت پذیرد.

افروغی عنوان کرد: قطعا نیروی انتظامی و دستگاه قضا ربرای حفظ امنیت شهروندان اقدامات لازم را مبذول خواهند داشت اما بیایید با ظرفیت نهی از منکر توسط عموم مردم جلوی این بدعت زشت گرفته شود.

امام جمعه شهرستان بهمئی در پایان بیان کرد: مردم شهرستان فرهنگ سازی کنید و این فرهنگ غلط و اشتباه را کنار بگذارید و گفت: ان شاءالله که این جلسات گسترش پیدا کنند و متنفذین هم با دستگاه قضا در بحث جمع آوری سلاح همکاری کنند

الماس عابدی معاون سیاسی امنیتی فرماندار شهرستان بهمئی در این جلسه گفت: یکی از معضلاتی که در مراسم مختلف در شهرستان بهمئی موجب ایجاد زحمت و خسارت‌های مالی و جانی برای مردم شده است داشتن اسلحه چه به صورت مجاز و چه غیرمجاز بوده است.

وی گفت: داشتن اسلحه مجاز یا غیرمجاز در نزد مردم تبعاتی به دنبال خواهد داشت که موجب بروز حوادث ناگواری نیز شده است.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار شهرستان بهمئی تیراندازی در مراسم را یکی از رسوم قدیمی و منسوخ شده برشمرد و گفت: در قدیم به خاطر حفظ جان عشایر در مقابل سارقان، حیوانات وحشی یا نیاز عشایر به خاطر شیوه زندگی داشتن اسلحه و تیراندازی لازم بود اما در حال حاضر ضرورت این امر از بین رفته است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در برهه ای خاص به خاطر وجود جنگ و برای دفاع از مال و ناموس این فرهنگ وجود داشته و پسندیده بوده اما در این زمان نه تنها کاربردی ندارد و ناپسند است بلکه خسران و شرارت‌های زیادی را به بار آورده است.

عابدی با تاکید بر اینکه باید از این رسم غلط جلوگیری شود توضیح داد: نیروی انتظامی تاکنون خوب عمل کرده است اما تقاضا داریم با همکاری بزرگان از این آسیب جدی پیشگیری کند.

وی بیان کرد: متنفذین و بزرگان به خاطر حفظ جان خودشان و پیشگیری از حوادث و مشکلات ناشی از تیراندازی تلاش کنند این رسم را آرام آرام از بین ببرند.

معاون سیاسی امنیتی شهرستان بهمئی تاکید کرد: از بزرگان، متنفذین، نیروی انتظامی و عوامل موثر در مقابله با رسم غلط تیراندازی میخواهم در این زمینه همکاری کنند تا این رسم برچیده شود.

وی افزود: همه مسئولان مختلف شامل نیروی انتظامی و نظامی تلاش کنند هر جا تمرد و خلاف قانون صورت گرفت برخورد قانونی با آن انجام‌دهند.

سرگرد فرزین جمشیدی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بهمئی گفت : یکی از مشکلات شهرستان سلاح های غیر مجاز است و این موضوع بسیار خطرناک است .

وی ادامه داد : در گذشته در مناطق  ما سلاح برای محافظت از دام  بوده اما متاسفانه مردم امروزه سلاح را برای موارد غیر این و گاها به فرزندان کم سن و سال می دهند که متاسفانه همین امر باعث مشاهده ی اتفاقات تلخ اخیر بوده است.

وی از مردم برای رفع مشکلات و پیشگیری از جرایم  درخواست همکاری کرد و گفت :با این فرهنگ سازی در خانواده ها انجام شود تا از وقوع حوادث تلخ و آسیب اجتماعی و وقوع این حوادث تلخ جلوگیری شود .

وی ادامه داد : کسانی هستند که مجوز سلاح دارند اما  سلاح خود را در دست فرزندان ویا دیگران قرار می‌دهند که این کاملاً خلاف قانون است و جرایم سنگین دارد و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با این افراد برخورد قاطع خواهد کرد.

سرهنگ علی محمدی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی در این مراسم گفت  : طبق هماهنگی و همکاری که با دادستان  و قاضی محترم شهرستان بهمئ داشتیم بنا براین شد،

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی گفت: این جلسات را بیشتر کنیم و تعدادی از اعضای شورای تامین استان و ۱نفر نماینده از هر طایفه دعوت کنیم در جلسات آینده که در خصوص این موارد برای کاهش آسیب های اجتماعی علی الخصوص سلاح غیر مجاز در شهرستان بهمئی بحث و تبادل نظر کنیم .

وی در پایان ادامه داد : ما در کشور عزیزمام کمتر جایی سراغ داریم ک اینگونه به ریش سفیدان احترام بگذارند و ما برای مبارزه با این مسئله مهم می توانیم از این ظرفیت بزرگ نهایت استفاده را ببریم.
محمد مهدی نصیری نماینده دانش آموزان در این نشست گفت: آسیب‌های اجتماعی، واژه مصطلح سال‌های متمادی است که از زبان مسئولان و مردم عامه به گوش می‌رسد و هرکس به‌زعم خود، آن را تحلیل می‌کند، اما آنچه وجه اشتراک همه تعاریف است، واژگان مشمئز کننده‌ای مانند «اعتیاد»، «بزهکاری»، «مصرف مشروبات الکلی»، «روابط غیراخلاقی و ارتباط نامشروع با جنس مخالف» و… است.

وی بیان کرد : یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در منجلاب آسیب‌های اجتماعی، دانش‌آموزان هستند؛ گروهی که به دلیل اقتضائات سنی و شرایط روحی و روانی خود در برابر این مخاطرات اجتماعی آسیب‌پذیرتر هستند.

وی در پایان گفت: نوجوانان و جوانان به دلیل گذر از دوران وابستگی‌های محض در دوران کودکی به والدین و به خاطر ورود به دوران استقلال اجتماعی و تلاش برای ابراز وجود به ویژه میان همسالان و دوستان خود و میل و رغبتی که برای نشان دادن توانایی‌ها، استعدادهای خود دارند، در مواجه با مسائل مختلف اجتماعی و هنجارها و ناهنجاری‌های جامعه دچار فرازو نشیب‌های زیادی می‌شوند و اگر رهبر فکری، نقشه‌راه و والدین آگاه و معلمان دلسوز آنها را مدیریت و راهنمایی نکنند، به دلایل مختلف و از جمله نداشتن تجربه رویارویی با این آسیب‌ها، در اقیانوس بیکران اجتماع متلاطم و سرگردان می‌شوند و بی‌هیچ هدف مشخصی توانایی تشخیص راه را از بیراهه ندارند.

گفتی است متنفذین هم هر کدام یک پیشنهاد دادند و از دستگاه قضا خواستند تا به جد وارد شود و هر چه زودتر این فرهنگ غلط را کنار بگذارند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.