مسلم مختاری

پویش مردمی بذرکاری و نهالکاری برای احیای جنگل های زاگرس در شهرستان بهمئی اجرا شد + تصاویر

دوستداران طبیعت در شهرستان بهمئی اقدام به کاشت بذر و نهال کردند.
کد خبر : 17624
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 0:27

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا ؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بهمئی با اشاره به اینکه ، امروز پویش مردمی بذرکاری و نهالکاری برای احیای جنگل های زاگرس در ارتفاعات تنگ سروک یا ساولک شهرستان بهمئی اجرا شد گفت : طرح پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس در منطقه سروک یا ساولک شهرستان بهمئی و دیگر مناطق این شهرستان در سطح ۱۵ هکتار به اجرا درآمد.

مهدی نصیری ، با بیان اینکه ، از آغازِ شروع به کار منابع طبیعی و آبخیزداری در این شهرستان تاکنون ، در بیش از ۶۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی بهمئی کاشت و احیای انواع گونه های درختی صورت گرفت و امروز با اجرای طرح کاشت نهال ، بیش از یک هزار اصله انواع نهال در عرصه‌های قابل کشت بهمئی غرس شد افزود : با آغاز پویش ایرانی سبز ، هر ایرانی یک نهال ، ذخیره گاه جنگلی شهرستان بهمئی در حرکتی جهادی جنگل کاری و احیا شد و این اقدام در راستای طرح نهضت سبز و پویش کشوری بذرکاری برای احیاء و توسعه رویش‌های جنگلی زاگرس انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ، این طرح با مشارکت گروه پاکبانان محیط زیست شهرستان بهمئی، بسیجِ مردمی، بسیج سازندگی، سازمان‌های مردم نهاد، مردم محلی ، اداره منابع طبیعی ، داوطلبان هلال احمر و طبیعت دوستان اجرا شد گفت : سال گذشته از گونه‌های جنگلی سازگار با منطقه مانند کنار، بلوط، زالزالک، گلابی وحشی ، بنه ، کهور و اُکالیپتوس غرس شد و چندین هکتار جنگلِ دست کاشت شامل بلوط، بادام، کنار و سایر گونه‌های سازگار با آب و هوا در بهمئی ایجاد شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بهمئی احیای جنگل ها، تلطیف هوا، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ایجاد محیطی مفرح را از مزایای اجرای این طرح برشمرد و اضافه کرد: این جنگل‌ها با بذرپاشی، کپه کاری، نهال کاری و انواع عملیات بیولوژیک در نقاط مختلف ایجاد شده است و تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پیاپی، بروز بیماری‌ها و حمله آفات از جمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگخوار بلوط سبب کاهش و تُنُک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط در سال‌های گذشته شده است.

فرماندار بهمئی با اشاره به اینکه طرح درختکاری ، برای ترویج فرهنگ منابع طبیعی، حفظ و احیای طبیعت و تبیین اهمیت آن اجرا شد گفت : این طرح پویشی مردمی است و در این طرح بیش از ۲۰۰ نفر از دوستداران محیط زیست به منظور احیا و ترمیم رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان بهمئی بذر کاشتند.

حکمت الله سنایی با بیان اینکه ایران در پوشش جنگلی دارای رتبه چهل و پنجم چهان است و امیدواریم ظرف سال‌های آینده این رتبه ارتقاء پیدا کند گفت: برای توسعه جنگل‌ها و حفظ منابع طبیعی باید از تجارب مختلف استفاده کرد و در کنار آن از ظرفیت مردم بهره مند شد.

وی گفت: تاکنون بیشترین بذر‌های کاشته شده در شهرستان بهمئی بادام کوهی است ، اضافه کرد: اجرای این طرح با توجه به خشکیدگی وسیع رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم، خشکسالی و آتش سوزی های تابستان گذشته ایجاد شده است.

رئیس اداره جهادکشاورزی بهمئی هم در این برنامه با اشاره به اینکه ، در پویش مردمی بذرکاری امروز مسئولان در کنار مردم و سمن‌های مردم نهاد شرکت داشتند گفت : کشور ما براساس تغییرات اقلیمی شدیدی که با آن روبرو شده با کمبود آب و خطرات جدی فرسایش و رسوب گذاری خاک مواجه است بنابراین عزم جدی و ضروری برای حفظ و حراست از آب و خاک لازم و ضروری به نظر می رسد.

رضا راهدار بهمئی ، با بیان اینکه ، این طرح مردمی ، در راستای احیاء و توسعه اراضی جنگلهای زاگرس همزمان با سراسرکشور به صورت نمادین در شهرستان بهمئی آغاز شد افزود: جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ، وظیفه اصلی و همگانی ما حفظ و حراست از این جنگلها و نگهداری بهینه و مؤثر آن است گفت : این طرح در راستای حفظ و صیانت از اراضی جنگلی و احیاء و توسعه جنگل های زاگرس با مشارکت مردم و نهادهای مردمی، روستائیان و جنگل نشینان صورت می گرفت.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

داود طلوعی مطلق : پایگاه خبری عصر آشنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.