۰ نظر
۱۳۱ بازدید

پیام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برای روز قلم

قسم به قلم و آنچه با آن می نویسند، و این امر از بزرگترین نعمتهای الهی است که موجب حفظ معارف بشری می شود.
کد خبر : 56254
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 11:59

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برای روز قلم پیامی صادر کردند که متن پیام به شرح ذیل هست:

وقتی قرآن کریم در جریان مسائل فرهنگی و علم به «قلم» قسم یاد می‌کند ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾ فرمود : قسم به قلم و آنچه را که با قلم نوشته می‌شود؛ این نشان می‌دهد که قلم به دستان ما باید طوری بنویسد که آن نوشته‌ها مقبول، مورد اهتمام و احترام خدا باشد. ما اگر قرآنی فکر کنیم، باید به فکر امنیت هم باشیم؛ لذا هم قلم ما و هم بیان ما هم باید امن باشد و هم امنیت ساز! لذا همواره باید مواظب نوع گفتارمان و نوشتارمان باشیم و افرادی که با قلم و زبان دروغ می گویند برزخ خود را خراب می کنند.

قسم به قلم و آنچه با آن می نویسند، و این امر از بزرگترین نعمتهای الهی است که موجب حفظ معارف بشری می شود چه سوگند عجیبى؟ در واقع آنچه به آن در اینجا سوگند یاد شده است ظاهرا موضوع کوچکى است: یک قطعه نى، و یا چیزى شبیه به آن، و کمى ماده سیاه رنگ، و سپس سطورى که بر صفحه کاغذ ناچیز رقم زده مى‏شود. اما در واقع این همان چیزى است که سرچشمه پیدایش تمام تمدنهاى انسانى، و پیشرفت و تکامل علوم، و بیدارى اندیشه‏ها و افکار، و شکل گرفتن مذهبها، و سرچشمه هدایت و آگاهى بشر است، تا آنجا که دوران زندگى بشر را به دو دوران تقسیم مى‏کند” دوران تاریخ” و” دوران قبل از تاریخ”، دوران تاریخ بشر از زمانى شروع مى‏شود که خط اختراع شد، و انسان توانست ماجراى زندگى خود را بر صفحات نقش کند، و یا به تعبیر دیگر دورانى است که انسان دست به قلم گردید، و از او” ما یَسْطُرُونَ” یادگار ماند.

عظمت این سوگند هنگامى آشکارتر مى‏شود که توجه داشته باشیم آن روزى که این آیات نازل گشت، نویسنده و ارباب قلمى در آن محیط وجود نداشت، و اگر کسانى مختصر سواد خواندن و نوشتن را داشتند تعداد آنها در کل سرزمین مکه که مرکز عبادى و سیاسى و اقتصادى حجاز بود به بیست نفر نمى‏رسید، آرى سوگند به قلم یاد کردن در چنین محیطى عظمت خاصى دارد.

قسم به قلم یعنی قسم به علم،به عقل،به کتاب،به مکتوب،به مسطور، به ،عالم به معلوم به اخلاق و…. یعنی معارف توحیدی و الهی و قرآنی تا مورد سوگند خدا باشد نه هر قلم و تقریری.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.