جشن تجلیل از فعالان سینمای ایران با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی برگزار شد

داود طلوعی مطلق

چرا استان کهگیلویه و بویراحمد سینما ندارد/ فردیت هنرمند مبتنی بر بیگاری/ اهتمام قابل تقدیر درخشان/ ظرفیت‌های بی‌شمار استان برای فیلم‌سازی / آشنا: من فرزند این استانم، روزهای سختی را گذراندم، سه شیفت کار می‌کردم، درک می‌کنم اگر هنرمند از نان حرف بزند

جشن تجلیل از فعالان سینمای استان در روز چهارشنبه بیستم مهرماه ساعت ۱۶ در سینما هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور قادر آشنا- معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-برگزارشد.
کد خبر : 42089
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مهر 1401 - 22:02

 

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا به نقل از کبنا،جشن تجلیل از فعالان سینمای استان در روز چهارشنبه بیستم مهرماه ساعت ۱۶ در سینما هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور قادر آشنا- معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-برگزارشد.

امین درخشان،مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این برنامه ضمن تشکر از حاضرین در برنامه گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم شرایط جمعیتی و میانگین جمعیتی که در کشور دارد در حوزه فرهنگ و هنر و به‌ویژه در حوزه سینما از استان‌های سرآمد است به طوری‌که در یک دوره فیلم فجر دو اثر از استان ما به مرحله نهایی راه پیدا کرد. در این استان ظرفیت‌های متعددی در حوزه هنر سینما وجود دارد و همچنین از حیث موقیت جغرافیایی زمینه‌های مناسبی برای تولیدات سینمایی و سایر سایر رشته‌های هنری دارد. این هم حمایت ما و هم جدیت هنرمندان عزیز را می‌طلبد. ان‌شاالله با همکاری همه عزیزان شاهد رشد روزافزون در این مجموعه باشیم.
وی در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی_محمدمهدی اسماعیلی_ را قرائت کرد که به شرح زیر است.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

“سینما به منزله آن جهان‌بینی است که باشفافیت و صراحت حقایق و ارزش‌های الهی و والای انسانی را می‌تواند در پیش تماشاگران به عرصه ظهور بنشاند. سینما به دلیل جاذبه پر توان و پر قدرت آحاد مردم هر طبقات اجتماعی  را مجذوب مضامین عمیق ملی و دینی بر پرده‌های نقره‌اس خود می‌کند. ارتباطات می‌تواند با آگاهی پیوند و همدلی‌های فرهنگی و دستاوردهای معنویمنجر شود و سینما این فرصت را برای ما مهیا می‌کند که آثار ارزشمند حقانیت ارزش‌های خود را به جهانیان معرفی نماییم. خلعت تصویر می‌تواند گفتمان انقلاب الامی و هویت دینی و ملی اسلامی ایران را به زبان هنر جلوه‌گر نماید. امروز سینماگران متعهد با توجه به پیشینه غنی فرهنگی کشور جایگاه ارزنده خود را در نقش‌آفرینی در میانه این میدان خطیر بازیافتند. بی‌تردید حضور و ورود جوانان خلاق و با انگیزه به این عرصه تأثیرگذاری آن را سرعت بخشیده و موجب شتاب بیشتر آن خواهد شد.


خوشبختانه سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی حیات تازه‌ای را تجربه کرده  و افتخارات امیدبخشی را ازآن خود ساخته‌است. ویژه برنامه مهر سینمای ایران فرصت مناسبی است تا استعدادهای جوانان در سراسر کشور شناساسس و مورد حمایت دستگاه‌های فرهنگی کشور قرارگیرد. اهمیت موضوع عدالت فرهنگی در دولت اجتماعی و مردمی بر کسی پوشیده نیست و مهر سینما در این میان مجالی برای عدالت‌گستری فراهم آورده تا با توزیع فرصت‌ها نزد جوانان و پیش‌کسوتان کمتر شناخته شده نقش خود را در بارآفرینی فرهنگ ایرانی-اسلامی بهتر از پیش ایفا کند. این مهم جز با تلاش و فعالیت‌های جهادی فراگیر و انقلابی میسر نخواهد شد. برای تمامی دست‌اندرکاران، مدیران و هنرمندان که سرمایه اصلی کشور ایران اسلامی هستند موفقیت و بهروزی را خواستارم. در پایان از سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری به پاس تلاش‌های بی‌وقفه خود برای رونق بخشیدن به هنرمندان شریف استان‌ها از جمله از نظر برگزاری این رویدها سپاس‌گزارم.”در ادامه برنامه دو تن از هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد صحبت کردند. یکی از آنان گقت: از مسوولین فرهنگی گلایه دارم؛ سال‌هاست که می‌خواهیم یک مکان را به عنوان سینما به مردم معرفی کنیم و بگوییم این سینماست. سر صحبتم بیشتر با شهرداری است که چرا این شهر یک سینما ندارد. همین سینما که الان در آن حضور داریم سینما نیست. یک سالن است در یک اداره که از سر ناچاری و به لطف فعالین در اداره ارشاد سینما شد همه می‌دانیم که سینما نیست و خیلی از مردم نمی‌دانند این سینماست یا این شهر مثلاٌ سینما دارد. اما مگر می‌شود سینما به این مهمی و تأثیرگذاری را نادیده گرفت و یک استان سینما نداشته باشد؟! آن از سینمای دهدشت این از سینمای یاسوج و آن هم از سینمای گچساران که با دیدگاه تجاری و سیاسی حراجش کردند و فروختند و چه بسا سرنوشت سینمای گچساران هم مثل سینمای دنای یاسوج شود. سینما صنعت بسیار شریف و شیرینی است تأثیرگذاریی که سینما دارد خیلی از هنرهای دیگر نداشته باشد و اگر این‌گونه به سینما نگاه کنیم شاید خیلی از مشکلات حل شود.


یکی دیگر از فعالان حوزه هنر در ادامه گفت: ما استعدادهایی داریم و ادبیات عامیانه قوی داریم و نوع زیست ما نشان می‌دهد این مکان جغرافیایی استعدادهایی دارد که اگر کشف و حمایت شوند می‌توانند آدم‌های درست و مهمی شوند. اما در واقع هیچ عزمی برای کشف  و تقویت این استعدادها وجود ندارد.  ما آدم‌هایی هستیم با بانک‌های عاطفی پر؛ اما جیب‌های خالی. نه به معنای اینکه پول هنرمند می‌سازد بلکه هیچ پلی نیست تا این آدم‌های مستعد به آدم‌های موفق و داری هویت هنری تبدیل شوند. فردیتی در هنر این استان وجود دارد که مبتنی بر بیگاری است. سیستم تولید معیوب است و نیروی انسانی کارآمد در همه بخش‌های سینما پروردش داده نشده، تجهیزات وجود ندارد. با وجو همه اینها ما چطور فیلم‌ساز شویم. ما کاستی‌ها را داریم اما راهی برای جبران این کاستی‌ها نه!!

سید جواد هاشمی‌مهر، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه ضمن تشکر از حاضرین در جمع و تبریک ولادت حضرت رسول اکرم(ص)، آغاز امامت اما زمان(عج) و هفته وحدت گفت: آقای آشنا! استان در زمینه‌های مختلف هنری، فرهنگی، اجتماعی و… ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که باید حمایت شوند. هنرمندان می‌توانند با نگاه هنری خود آنگونه که شایسته است استان را به کشور و جهان معرفی کنند. انتظار جدی همه ما حمایت و تقویت این استعدادها و ظرفیت‌هاست.

 قادر آشنا ،معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی گفت: من بچه این استان هستم، روزهای سختی را گذراندم، روزهای قبل از جنگ، جنگ، اسارت، غربت و سختی. روزهایی را گذراندم که سه شیفت کار می‌کردم تا بتوانم زندگی‌ام را بگذرانم. پس درک می‌کنم اگر هنرمند از دغدغه نان حرف بزند. اگر کسی اندیشه بارور نداشته باشد نمی‌تواند فیلم بسازد این گونه نیست که تجهیزات فیلم را بسازد اندیشه بارور و ذهن خلاق است که فیلم را می‌سازد.وی در ادامه افزود: اساساٌ سازمان سینمایی کشور به نظر کامل نمی‌رسد چون رابطه‌اش با هنرمندان استانی کاملاٌ قطع است. تنها ارتباط سازمان سینما با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک کارشناس دارد و تنها نهاد رسمی ما انجمن سینمای جوانان است که در حال فعالیت است. ما چکار می کنیم که پیوند بین سازمان با هنرمندان استان برقرار شود؟ بالاخره هنرمندان استان‌ها باید دیده و شناخته شوند، تجلیل شود حتی اگر شده روزی یک ساعت جمع شوند همدیگر را ببینند قابلیت و توانایی یکدیگر را ببینند و شناسایی کنند و از این حالت انزوا خارج شوند. این اتفاق در سینما نبود. مهرسینمای ایران را پیگیری کردیم؛ سه ماه پیش مصوب شد در استانها از همه هنرمندان سینما در سراسر کشور تجلیل کنیم که به امسال قریب ۷۰۰ نفز از هنرمندان توانمند در استان‌ها شناسایی و تجلیل شد. واین اتفاق تاکنون اتفاق نیفتاده بود و نکته بعدی در راستای شعار دولت عدالت محوری است.بخش عمده‌ای از بودجه معطوف به استانها باشد. برای همین سفرهای استانی را شروع کردیم و فکر می کنم استان کهگیلویه و بویراحمد دو یا سومین استانی بود که ما حضور پیدا مکردیم و مصوبات بسیار خوبی داشتیم و مصمم برای اجرای مصوبات. مهر سینمای ایران هم در راستای همین مصوبات است؛ توجه به استان‌ها و هنرمندان استان‌ها. ما در این مصوبه تقریباٌ تلاش کردیم به استان‌های کم برخوردار سفر کنیم بنا داریم در سه حوزه تولید، زیرساخت و آموزش توجه کنیم.
مطمین باشید تا پایان امسال ما قطعا سازمان انجمن سینمای جوانان را تاسیس خواهیم کرد مبلغ ۲۵۰میلیون تومان برای تاسیس این مجموعه در نظر گرفتیم. من معتقدم فکر و اندیشه برای بروز هنرمند فرصت است به قول حسین پناهی چه بسیار شاعرانی که حتی یک بیت شعر هم نگفتند؛ یعنی فرصت نداشتیم. ما در صددیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و حداقل امکانات اولیه را فراهم کنیم.
ما تصمیم گرفتیم بحث آموزش را در استان‌های کم‌برخوردار به صورت رایگان برگزار کنیم. سازمان هزینه این آموزش را پرداخت کند. من دانش آموز بودم درس خواندم و می دانم کار بدون آموزش کار ابتری است در حوزه آموزش علاوه بر حمایتی که از انجمن خواهیم کرد آموزش رایگان را در یک دوره تهیه شده توسط بهترین کارشناسان، بهترین دروس و سرفصل‌ها در کمترین زمان. دوستان تحصیل‌کرده در سینما و دوستان فعال در صدا و سیما مدرسان این دوره خواهند بود. استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله استان‌هایی است که این طرح باید اجرا شود.
آشنا در ادامه گفت: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی اجازه و بودجه ساخت‌وساز ندارد؛ اما حمایت می کند ما در این سفر قول دادیم سه مجموعه تاسیس مدرن شود. مسوولان استانی پای کار باشند. و ما بنا داریم امسال سه مجموعه را تاسیس کینم و تامین اعتبار شد.
دوست دارم و علاقمندم هر اثر مربوط به این استان را حمایت کنم؛اما با اهتمام و پشت کار باید پیش رفت. می‌دانم این استان توانمندی فراوانی دارد. ما در حوزه تولید تا دلتان بخواهد سوژه داریم چه از لحاظ موضوع و محتوا و چه از لحاظ جغرافیایی چند وقت پیش در کشور عراق فیلمی را به نمایش گذاشتیم. بزرگی حرف برزگی زد گفت؛ من فیلم شما را دیدم گریه کردم به لحاظ مضمون اما من از ایران هیچی در این فیلم ندیدم نه خیابانی نه ساختمانی، نه زیبایی و نه هیچ چیز که مختص ایران باشد.فیلم در یک لوکیشن بسته به نمایش گذاشته شد. ما پتانسیل زیادی داریم هم از لحاظ جغرافیا و هم از لحاظ مضمون. سینما می‌تواند به خوبی استان را در قالب فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند تجربی، فیلم نیمه‌بلند و بلند معرفی کند. بنابراین در این تفاهم‌نامه که با استان امضا کردیم بیشترین مبلغ را به نسبت همه استان‌ها به غیر از سیستان و بلوچستان  به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دادیم و مصمیم برای اجرا.


وی افزود: در این فراز و فرودهایی که وجود دارد فیلم‌ساز و هنرمندان باید کار خود را انجام دهند و توجه داشته باشید ساختن یک کار خوب همراه با سختی‌ها و مشکلات است و باید از پس این مشکلات براید. من تعلق دارم  به این استان بنابراین ما در سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام جدی داریم که در خدمت شما باشیم. قطع به یقین آنچه برای ما اهمیت دارد فرهنگ و هویت است و من هیچ وقت دلم نمی‌خواهد به این فرهنگ عظیم بگویند خرده فرهنگ. از هر زاویه نگاه کنیم فرهگ کامل و جامعی است و کاربرد خرده فرهنگ شایسته آن نیست. زاگرس و کهگیلویه و بویراحمد سرشار از فرهنگ است و هویت تام است. ایثار، شهادت، مرادنگی،، دلاوری مهمان نوازی سر پوشی و… .
آشنا در پایان از درخشان_مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد و گفت: من مدیر کل بودم و می‌دانم در یک دوره کوتاه سه بار وزیر را دیدن چه اهتمامی می‌خواهد. آقای درخشان واقعاٌ برای توسعه فرهنگ این استان تلاش می‌کند و  اقدامات او قابل تقدیر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.