مسلم مختاری

کلنگ زنی احداث شبستان آستان مقدس امامزاده بابا احمد (ع) در بهمئی

این بنا به شماره ۱۰۵۸۰ در تاریخ ۱۳۸۲در فهرست آثار ملی ثبت شده است
کد خبر : 10838
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 11:35

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا؛ مدیرکل اوقاف و اُمور خیریه استان کهگیلویه وبویراحمد ؛ در آیین کلنگ زنی و آغاز به کار اجرای عملیات شبستانِ بقعه امام زاده بابا احمد (ع) گفت : این شبستان در فضایی به مساحت ۴۰۰ متر در یک طبقه به منظور رفاه حال مسافران ، گردشگران و زائران احداث خواهد شد و هزینه احداث این طرح با کمک و مساعدت های مردمی، خیرین و نذورات امامزاده تامین شده است.

حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی با بیان اینکه پیش از این احداث پارک و زائر سرای بقعه متبرکه امامزاده بابا احمد(ع) و اجرای طرح هادی این منطقه با اعتبار ۸ میلیارد ریال انجام شد و برای ساخت زائرسرای این امامزاده مطهر ، دو میلیارد و پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات نفت هزینه شده است افزود: این زائرسرا در کنار بقعه متبرکه امامزاده بابا احمد (ع) و در زمینی به مساحت ۱۲۰ مترمربع در منطقه کت در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر لیکک ساخته شده است.

حجت الاسلام عبودی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اُستان ، در این مراسم با اشاره به اینکه ، در صحن این امامزاده تعدادی حجره برای استراحت و امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب پیش بینی شده است که خدمات ارزنده ای در راستای خدمت به زائران ، گردشگران و مسافران است ، گفت: با توجه به ظرفیت بالای این منطقه در خصوص جذب گردشگر می توان با سرمایه گذاری مناسب ، بحث گردشگری مذهبی را در این منطقه توسعه داد.

صفایی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اُستان ، هم با اشاره به اینکه این طرح با همکاری اداره کل اوقاف و اُمور خیریه اُستان و اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اجرا می شود گفت : علاوه بر شبستان این امامزاده که به زودی بهره برداری خواهد شد ، پیش از این زائر سرای بقعه متبرکه امامزاده بابا احمد(ع) بهمئی با اعتبار ۲ میلیارد ریال احداث شد.

حجت الاسلام افروغی امام جمعه شهر لیکک هم در این مراسم از همکاری ، مساعدت و همفکری مجموعه های مختلفِ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ، اداره کل اوقاف و اُمور خیریه اُستان و اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در راستای توجه ویژه به اماکن زیارتی و ساخت ساز شبستان ها و زائرسراها در اماکن متبرکه بهمئی تقدیر و تشکر کرد و خواستار تسریع در تکمیل و بهره برداری این طرح ها برای بهره مندی زائران و مسافران شد.

بقعه امامزاده بابا احمد (ع) با گنبد زیبای پلکانی شکلش در ۱۵ کیلومتری شهر لیکک و در روستای بابا احمد واقع است.

به لحاظ معماری بنایی است چهار ضلعی که در حدود ۱۵/۲۱ متر طول، ۱۴/۰۷ متر عرض و ۹ متر ارتفاع دارد و با استفاده از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است، در ورودی اصلی آن چند طاق نما با تزیینات شبیه مقرنس کاری دیده می‌شود.

قدمت بنای این امامزاده به دوره سلجوقیان می‌رسد، گنبد بزرگ و دو طبقه بودن طاقچه‌های این بنا، از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

این بنا به شماره ۱۰۵۸۰ در تاریخ ۱۳۸۲در فهرست آثار ملی ثبت شده و شجره نامه امامزاده بابا احمد (ع) طبق گفته روستاییان و اعتقادات منطقه‌ای منسوب به امام موسی ابن جعفر(ع) است.

گفتنی است این طرح شامل احداث شبستان و حسینیه است که در کنار حرم این امامزاده ساخته می شود.

تعداد ۲۲۵ امامزاده در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۱۵ بقعه دارای زائرسرا است.

مسلم مختاری
خبرنگار و نماینده صداوسیما

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.