۰ نظر
۱۳۸ بازدید

فرماندار شهرستان بهمئی در جمع اهالی برم الوان،ازبخش سراسیاب یوسفی صاحبان و کشاورزان حریم دریاچه خبر داد؛

از حق و حقوق مالکان و کشاورزان حریم دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی دفاع خواهم کرد

کشاورزان و مالکان حریم دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی از فرماندار درخواست کردند که حق و حقوقشان پایمال نشود
کد خبر : 23041
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 16:55

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا؛ فرماندار بهمئی که به همراه جمعی از مدیران کل، مسئولان استانی و شهرستانی در جمع مردم دیار یوسفی، مالکان، کشاورزان و همسایگان دریاچه زیبای برم الوان سراسیاب یوسفب برای رفع مشکلات پیرامون این دریاچه حضور یافتند گفت : موقعیت و وضعیت مالکان و کشاورزان حومه و حاشیه دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی را به خوبی درک میکنم و نخواهم گذاشت حقی از حقوق آنها پایمال شود.

علی محمدی با اشاره به اینکه مالکان و کشاورزان این زمینها از سالیان دور واز ابتدای تولد در اینجا زندگی کردند و بزرگ شدند و باید از آنها و حقوقشان قاطعانه دفاع کنیم افزود: کشاورزان حاشیه این دریاچه به دلیل نداشتن شغل و منبع درآمدی به کشاورزی و کسب کار و درآمد در حاشیه این دریاچه پرداختند که متاسفانه به دلیل بالا آمدن سطح آب بخش زیادی از محصولات و زمینهای کشاورزی آنان طی سال های گذشته تاکنون زیر آب حاصل از بارندگی های زمستانه رفته است که مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی در آستانه ثبت ملی و پیوستن به کنوانسیون رامسر قرار گرفت و باید برای توسعه و آبادانی این منطقه اقدامات لازم انجام شود گفت: حق و حقوق مردم این منطقه را در اولویت قرار خواهد داد و با همکاری مردم این منطقه موضوع را به بهترین نحو حل و فصل خواهیم کرد.

فرماندار شهرستان بهمئی با اشاره به اینکه، به منظور حفظ اکوسیستم دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی، این مکان به عنوان اولویت گردشگری بهمئی و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، دربخش سرآسیاب یوسفی شهرستان بهمئی است اضافه کرد: تالاب‌های مانند دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی از موقعیتی بسیار مناسب و ایده‌آل برای طیف گوناگونی از پرندگان، حیوانات و گیاهان و انواع گونه‌های دوزیستان است.

وی گفت: نمونه هایی از ارزش‌های اقتصادی این دریاچه در آینده از جمله وجود دریاچه‌ها به خاطر حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری، تأمین آب، آبزی پروری، تولید محصولات کشاورزی (از طریق تأمین آب و عناصر غذایی)، تأمین انرژی، تولید مواد لجنی و گیاهی، حمل و نقل و کاربرد‌های تفریحی و گردشگری (توریستی) ارزش اقتصادی بالایی پیدا می‌کنند.

در این دیدار عمومی که با حضور افراد مختلف، متنفذین، بزرگان، مالکان، کشاورزان، جوانان و ریش سفیدان ایل یوسفی و در جوار دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی برگزار شد مردم این یوسفی به بیان درخواست ها، پیشنهادات، انتقادات و مشکلات پیرامون موضوع حریم دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی پرداختند.

در سالهای گذشته به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی، که ناشی از بارندگی های پاییزی و زمستانه است و سطح آب دریاچه فراتر از حد و مرز معمولی و همیشگی بالا می آید، در این بین محصولات مختلف کشاورزان این منطقه به زیر آب رفته و تمام تلاش و زحمات آنها نقش بر آب می شود.

از سوی دیگر قرار است دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی جهت ثبت ملی به کنوانسیون رامسر ملحق شود، که این موضوع و مرز حریم دریاچه باعث ازبین رفتن زمین های کشاورزی بسیاری از زارعان می شود، زمینهایی که متعلق به کشاورزان فقیر و بی بضاعتی است که هیچگونه منبع درآمدی ندارند.

از سوی دیگر می توان با کاهش سطح آب و کاهش محدوده حریم از ورود به زمینهای کشاورزی و خسارت به مزارع و زمینهای مردم جلوگیری کرد.

حالا با تغییر دولت جدید مردم دیار یوسفی از جمله مالکان و کشاورزان دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی انتظار دارند که مسئولان از جمله فرماندار محترم به کمک آنها بشتابد و راهگشای این مشکل چندین ساله باشد.

شاید کم کردن سطح آب، احداث کانالی برای تخلیه آب اضافی و جلوگیری از ورود به زمینهای مردم بهترین راه حل برای این مناقشه چندین ساله باشد.

اما در این بین، فرماندار شهرستان بهمئی به مردم یوسفی قول مساعد داد که از حق و حقوقشان دفاع خواهد کرد و حامی آنها خواهد بود.

در این سفر یک روزه که به دستور فرماندار شهرستان بهمئی و با حضور چندین نفر از مدیران کل ، مسئولان استانی و شهرستانی و مردم ایل یوسفی برگزار شد بر حمایت از حق و حقوق کشاورزان و مردم توافق شد.

دریاچه برم الوان سراسیاب یوسفی در ۱۰ کیلومتری سرآسیاب یوسفی، با مساحتی حدود پانزده هکتار و عمق بین ۱۰ تا ۳۰ متر در ارتفاع بیش از هزار و ۱۰۰ متری زاگرس با تپه ماهور‌های بسیار زیبا و جذاب است.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

داودطلوعی مطلق پایگاه خبری عصرآشنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.