داود طلوعی مطلق

کارگاه آموزشی سلامت اجتماعی با محوریت فضای مجازی درشهرستان بهمئی برگزار شد

کارگاه سلامتی اجتماعی باموضوع آشنایی واستفاده مطلوب ازفضای مجازی دربهمئی برگزارشد
کد خبر : 34356
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 خرداد 1401 - 20:12

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،امیر مسلمی نیا گفت: کارگاه سلامتی اجتماعی باموضوع آشنایی واستفاده مطلوب ازفضای مجازی باحضور اساتید وکارشناسان پلیس فتای شهرستان کهگیلویه (حاجی زاده،آبرنجن)وهمچنین کارشناس ودکترای مشاوره و روانشناسی (سید رحمان اکبری)درشهرستان بهمئی برگزارشد.

امیر مسلمی نیا ضمن خیر مقدم خدمت مدعوین به ویژه مهمانان واساتید مدعو بیان داشت که یکی از مهمترین مقوله های جامعه امروز ما که تمام زندگی روز مره را به سمت خود هدایت نمود فضای مجازی است.
وی در ادامه سخنان خود هدف از برگزاری این کارگاه زیر نظر اساتید مجرب (دکتر اکبری و مجموعه پلیس فتای کهگیلویه)بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به خطرات وتهدیدها ودر مقابل آم فرصت ها ی فضای مجازی می باشد.

کارگاههای  سلامت اجتماعی ازطرف اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان، اداره فرهنگ و ارشاداسلامی بهمئی وموسسه فرهنگی واجتماعی مردم نهادهدایتگران و روشنگری درنقاط محتلف شهرستان بهمئی درحال برگزاری است.

حاجی زاده کارشناس پلیس فتای شهرستان کهگیلویه ضمن عرض خیرمقدم مبحث خود را با اعتیادبه اینترنت شروع کرد وبیان داشت:

اعتیاد به اینترنت چیست؟

اعتیاد به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است که در آن فرد وابستگی شدیدی به اینترنت و استفاده از دستگاه های آنلاین پیدا می‌کند تا از این طریق بتواند با تنش‌ها و استرس‌های زندگی مقابله کند. فعالیت در اینترنت روزانه بین ۸ تا ۱۰ ساعت یا بیشتر به خصوص زمانی که فرد برای انجام کارهای غیر ضروری خود از آن استفاده می‌کند به عنوان اعتیاد شناخته می‌شود. این اعتیاد تعداد زیادی از افراد را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است و شیوع آن در کودکان و نوجوانان بیشتر است. این مسئله در کشورهای پیشرفته به یک نگرانی تبدیل شده است.

حاجی زاده بیان کرد:نکته مهم این است که اعتیاد به اینترنت تنها به ساعت‌هایی که فرد در اینترنت صرف می‌کند محدود نمی‌شود بلکه این مسئله میزان زمانی رخ می‌دهد که فرد در اینترنت فعالیت‌های غیر ضروری می‌کند و کنترلی بر آن ندارد. استفاده از اینترنت برای انجام تکالیف مدرسه، وظایف شغلی، کسب و کار، تحقیق و … جزء اعتیاد به اینترنت محسوب نمی‌شود.

وی گفت:این شکل از اعتیاد نیز مانند سایر انواع اعتیاد می‌تواند ناشی از مشکلات درون روانی و ناتوانی در حل و فصل کردن آن‌ها باشد. برای مثال در بسیاری از موارد افراد به دلایلی مانند افسردگی، اضطراب و بی قراری و یا برای فرار از موقعیت های ناخوشایند و واقعیت های زندگی به استفاده افراطی از اینترنت روی می آورند.

کارشناس فضای مجازی انواع اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت را  شرح داد و گفت:وابستگی به اینترنت انواع مختلفی دارد،که  در ادامه به ۴ مورد از شناخته شده ترین انواع آن اشاره میکنیم:

اعتیاد به بازی های کامپیوتری

اعتیاد به دیدن وب سایت‌های غیر اخلاقی

اعتیاد به قمارهای آنلاین

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی آنلاین

وی گفت:کسی که به اینترنت اعتیاد دارد از زندگی باز می‌ماند و تمام وقت فرد معتاد صرف بازی کامپوتری یا چرخیدن در صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی و… می‌شود و  افراد معتاد به اینترنت معمولا افرادی تنها هستند که به خاطر استفاده بیش از حد از اینترنت تنها تر هم شده‌اند، آن‌ها روابط معنادار زندگی خود را از دست می‌دهند و این افراد از نظر مالی نیز دچار مشکلات عمده‌ای می‌شوند و از طرفی بخاطر صرف وقت زیاد در اینترنت فرد بسیاری از فرصت‌ها و موقعیت‌های خود را از دست می‌دهد و از طرف دیگر بخاطر انجام کارهایی مانند خرید اینترنتی و قمار اینترنتی با ضررهای مالی بسیاری مواجه می‌شود.

حاجی زاده درادامه  مبحث خود روش های درمان رابیان کرد و گفت:این اعتیاد نیز همانند تمام اعتیادهای دیگر نیازمند توجه و مراقبت است، چرا که اگر درمان نشود می‌تواند تاثیرات شدیدی بر زندگی فرد معتاد بگذارد و راهکارهای ذیل علاوه بر درمان می‌توانند در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت نیز به شما کمک کند.

تعیین زمان های مشخصی برای استفاده از اینترنت

نظارت اعضای خانواده بر برنامه استفاده از اینترنت

استفاده از پاداش و تنبیه برای استفاده درست و نادرست از اینترنت

هدفمند کردن استفاده از اینترنت

پیدا کردن فعالیت و سرگرمی‌هایی خارج از دنیای مجازی

بیشتر کردن ارتباط با خانواده و دوستان

وی درپایان گفت:تغییر یا دگرگونی فرهنگی، فرآیندی است که بدان وسیله اجزاء مختلف یک فرهنگ با گذشت زمان تغییر و تعدیل می پذیرد اینترنت به عنوان رسانه موجبات تغییرات فرهنگی را فراهم کند از این جهات، اینترنت به افراد میدان می دهد تا عقاید، نظریات و ارزش هایشان را به دیگران عرضه کنند.

در ادامه برنامه سیدرحمان اکبری فضای مجازی را هم فرصت دانست وهم تهدید وگفتند اگر ما در این زمینه خوب آموزش ببینیم واز فضای مجازی درست استفاده کنیم وبا جهان ودنیای اطراف خود ارتباط صحیح داشته باشیم میتوانیم از آن خوب استفاده کنیم اما اگر بستر وزمینه آماده نباشد وفرد آموزش لازم ویا علم کافی نداشته باشد قطعا در این مسیر دچار چالش خواهد شد.
این استاد و روان شناس در ادامه سخنان خود به بسیاری از خطرات استفاده نادرست از فضای مجازی که امروز در جامعه مشاهده میشوند ویا در همین شهرستان آسیب دیدگان از این موضوع به دفتر مشاوره مراجعه نمودند اشاره نمود وخانواده ها را به توجه بیشتر به فرزندان خود دعوت نمود.

آبرنجن  کارشناس پلیس فتای شهرستان کهگیلویه ضمن عرض خیرمقدم مبحث خود را با جرائم مالی درفضای مجازی بیان کرد:

“جرائم مالی
جای تعجب نیست که بسیاری از مجرمان فضای مجازی از اینترنت برای کسب منافع مالی از طریق انجام حملات زیر استفاده می‌کنند:

فیشینگ
مجرمان سایبری دوست دارند هنگام آلوده کردن رایانه‌های کاربران، راه ساده‌ای را انتخاب کنند. به همین دلیل، ایمیل یک وسیله مناسب برای حمله است. ماهیت کلاهبرداری فیشینگ، مجبور کردن گیرنده برای کلیک بر روی لینک وب، باز کردن فایل پیوست یا تکمیل فرم آنلاین است. پیام‌ها اغلب از طرف یک سازمان بزرگ و معتبر مانند خدمات مالیاتی، بانک‌ها و فروشگاه‌های آنلاین ارسال می‌شود. در بسیاری از موارد کلاهبرداران می‌خواهند کلمات عبور شما را بدست آورند یا دستگاه را با بدافزار آلوده کنند.

باج‌خواهی آنلاین
یکی دیگر از جرائم سایبری با انگیزه مالی، اخاذی است. پس از آلوده کردن کاربر یا شرکتی به بدافزار، همه پرونده‌ها مسدود می‌شوند. سپس مجرمان پیشنهادی را برای بازگرداندن پرونده‌ها در ازای پاداش پولی ارسال می‌کنند. بیشتر اوقات، هکرها خواستار پرداخت‌هایی با رمزارز‌ها هستند.

تقلب
تقلب مالی پیچیده شامل هک کردن شبکه‌های خرده فروشی برای به دست آوردن اطلاعات کارت اعتباری مشتریان آن‌ها است. روش‌های دیگر می‌تواند فیشینگ هدفمند برای جعل هویت مدیران کسب و کار‌ها و انتشار دستور از طرف آن‌ها باشد. لازم به ذکر است کشف برخی از انواع تقلب‌های مالی بسیار دشوار است.

نقض قوانین کپی‌رایت
این یکی از رایج‌ترین شکل‌های جرم آنلاین است. استفاده از محتوای محافظت شده از حق چاپ برای منافع شخصی به طور گسترده در وب سایت‌های تورنت مشاهده می‌شود. همچنین سایت‌های زیادی محتوایی که دارای کپی‌رایت است را به صورت غیرقانونی منتشر می‌نمایند.”

جرائم مربوط به نفوذ به حریم‌های خصوصی

آبرنجن بیان داشت:هدف از انجام چنین جرائمی دستیابی به اطلاعات محرمانه است. انواع مختلفی از چنین تخلفاتی وجود دارد و بعضی اوقات هکرها با انگیزه‌های عمیق‌تر مانند پول یا نفوذ سیاسی هدایت می شوند.

روش این نوع حملات دور زدن قوانین و یافتن آسیب‌پذیری در فناوری هایی است که باید از داده‌های محرمانه محافظت کنند.

سرقت هویت

سرقت اطلاعات شخصی با هدف تعویض هویت دیجیتالی یک قربانی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، کلاهبرداران اطلاعات شخصی یک قربانی (شماره تلفن، آدرس و غیره) را بدست می‌آورند و برای دریافت وام بانکی بزرگ اقدام می‌کنند.

جاسوسی

جاسوسی و نظارت مخفی بر زندگی افراد ممکن است شامل هک شدن دوربین‌های مدار بسته، نفوذ به کانال های ارتباطی مانند پیام کوتاه، ایمیل و غیره باشد.

درپایان برنامه حاجی زاده به سوالات شهروندان پاسخ داد و آنها را درزمینه مباحث پرسشی راهنمایی کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.