سید یعقوب رضوی

معرفی بخش ابوالفارس رامهرمز

اکثر خانوارهای منطقه دارای شغل کشاورزی با محصول یکسان نظیر کشت برنج یا گندم دیم می‌باشند و یا به دامپروری سبک به صورت سنتی امرارمعاش می‌کنند که آداب و رسوم و ابزار کاشت و داشت و برداشت روستاییان با هم یکسان بوده و به هم پیوند دارد.
کد خبر : 4649
تاریخ انتشار : جمعه 17 بهمن 1399 - 3:07

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا،سید یعقوب رضوی طی یادداشتی به این سایت  ابوالفارس رامهرمز را چنین معرفی میکندمتن یادداشت به شرح ذیل هست:

🔰وضعیت اقتصادی و اجتماعی بخش ابوالفارس:

🔘 در موضوع تأمین معیشت و اقتصاد خانواده، اکثر خانوارهای منطقه دارای شغل کشاورزی با محصول یکسان نظیر کشت برنج یا گندم دیم می‌باشند و یا به دامپروری سبک به صورت سنتی امرارمعاش می‌کنند که آداب و رسوم و ابزار کاشت و داشت و برداشت روستاییان با هم یکسان بوده و به هم پیوند دارد.

💠عده معدودی از ساکنان بخش دارای باغات میوه و یا سیفی جات و سبزی جات می‌باشند که در این منطقه بیشتر شده است. باغات انار، انگور،انجیر،لیمو، اخیراً زردآلو و… مهمترین محصولات باغی منطقه میباشد؛ تعداد نه چندان زیادی از ساکنان بخش نیز به کارهای خدماتی نظیر خرده فروشی و شغل‌های کارگری ساختمانی و … مشغول می‌باشند و تعداد محدودی نیز در شغل‌های اداری مثل آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و … مشغول هستند؛ اماشغل اغلب خانوارها، کشاورزی بازمینهای زراعی کوچک و اکثریت جوانان ساکن در منطقه نیز شغل پایداری نداشته و بیکار می‌باشند.

♦️روستاهای بخش علیرغم سابقه سکونت زیاد و برخورداری از امکانات اولیه و زیربنایی نظیر جاده روستایی، آب، برق، گاز و اتصال به شبکه تلفن همراه، در همین موارد دچار مشکلات عدیده و نارسایی‌های زیادی میباشند که کیفیت بهره برداری و استفاده از این خدمات را به نحو بارزی پایین آورده است.

🔰آداب و رسوم اجتماعی ساکنان بخش ابوالفارس:
🔘 آئین ها و مراسمات عمومی، بازیهای بومی و محلی و غذاهای محلی مردم ابوالفارس شباهت های بسیاری با سایر نقاط شهرستان و شهرهای اطراف دارد. ازجمله آداب رایج در مراسمات عروسی، حنا بندان، پاتختی، رقص محلی زنان و چوب بازی مردان، سرکشی خانواده دختر پس از چند روز از جشن و… میباشد.

💠در مراسمات عزاداری نیز همچون سایر نقاط پس از تشییع اموات تا مراسم چهلم به صورت مستمر اقوام و دوستان جهت تسلیت به خانه صاحب مراسم رفت‌وآمد می‌نمایندکه این ویژگی مخصوص جوامع روستایی و یاشهری با غلبه فرهنگ سنتی و همگرایی های ایلی و طایفه‌ای میباشد.

♦️ بازی‌های بومی و محلی علیرغم آمدن تکنولوژی و بازیها و ورزش‌های نوین، هنوز در جامعه روستایی ابوالفارس ودر بین مردم و جوانان منطقه رواج دارد که سرشار از فضایی شاد ونشاط آور میباشد. مهمترین این بازیهای محلی عبارتند از: کل کله برد، طناب کشی، الختور و…

🔸ازجمله غذاهای محلی که متداول دربین خانوارهای روستایی است و هنوز رواج زیادی در بین مردم دارد عبارت‌اند از:
گمنه، دوپل، آش دوغ، توله پخته، برکو«نان محلی ضخیم»، شله میر«نوعی دیگر از نان محلی»

🔰با این شرح مختصر از وضعیت جغرافیای طبیعی و شرایط اجتماعی بخش ابوالفارس؛فهرستی ازشناخت بهترین نقاط گردشگری طبیعی و زیارتگاهی این منطقه به صورت زیر است:
۱سرچشمه ابوالفارس واقع در محدوده روستای شهیدرایگانی که دارای حوض طبیعی آب جهت شنا و رودخانه ای زیبا با باغ‌های اطراف
چشم اندازی زیبا و جذاب را برای گردشگری به وجود آورده است.

۲امامزاده سید جمال‌الدین حسین«ع» منسوب به امام چهارم شیعیان که محل آن در پایین‌تر از سرچشمه و در ارتفاعی بالاتر وچشم‌انداز طبیعی رودخانه و زمینهای زراعی آبی، جلوهای بسیار زیبا برای سیاحت و زیارت همزمان فراهم نموده است.

۳ آبشار دوگچه که از کوه‌های اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد و دارای ارتفاع زیاد و حوضچه طبیعی پرآب و زیبایی است که محل مناسبی برای تفرج«با رعایت نکات ایمنی»به خصوص در فصل بهار و تابستان میباشد.

۴زیارت گاههای دو پیران با مناظر طبیعی اطراف به خصوص در فصل بهار واقع در روستای حاجی آباد برای تفریح خانواده ها.

۵– رشته کوه متصل به کوه‌های زاگرس با بلندی بیش از ۲۰۰۰ متر جهت کوهنوردی که دارای قله‌های بند به نام قله نجف می‌باشد. امتداد این کوه درشمال منطقه، جاذبه زیبایی برای کوهنوردی و چیدن میوه درختان کوهستانی میباشد.

۶وجود غارهای طویل در دل کوه‌ها جاذبه‌های طبیعی زیبای دیگری است که علاقه‌مندان به این نقاط میتوانند جهت غارنوردی به این مکانهای بکر و زیبا رجوع کنند. غار طبیعی روستای کبوتری، کل احمدی ازجمله مهمترین غارهایی منطقه میباشند.

🔘 در پایان آنچه لازم به ذکر است اینکه منطقه ابوالفارس باوجود پتانسیل های بالای طبیعی و منابع معدنی و زیرزمینی و وجود چهره‌های برجسته در عرصه مدیریتی و علمی، بیش از این نیاز به توجه و توسعه را می‌طلبد تا شرایط اقتصادی و خدمات زیربنایی و اجتماعی و… در روستاهای این بخش به حد مطلوب و مورد انتظار اهالی منطقه برسد.

🔺از جناب حمید هوشیاری زاده بخشدار ابوالفارس جهت همکاری و مشارکت در تهیه مقاله مذکور بسیار سپاسگزارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.