۰ نظر
۱۳۸ بازدید

دومین جشنواره مردمی فرهنگ و هنر مارگون برگزار شد/ قدردانی امام جمعه و نماینده مردم بویراحمد،دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی از اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان

دومین جشنواره مردمی فرهنگ و هنر شهرستان مارگون با حضور مسئولین کهگیلویه و بویراحمدی برگزار شد.
کد خبر : 54870
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1402 - 18:50

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا،دومین جشنواره مردمی فرهنگ و هنر شهرستان مارگون به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد و با حضور مهدی روشنفکر، غلام محمد زارع، سیدجواد هاشمی مهر معاون سیاسی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، امام جمعه و فرماندار مارگون و جمعی دیگر از مسئولین کهگیلویه و بویراحمدی برگزار شد.

گفتنی است خرداماه سال گذشته نیز نخستین جشنواره فرهنگ و هنر مارگون برگزار شده بود با شیوع ویروس کرونا، فرهنگ و هنر به مدت دو سال به کما رفته بود اما با حضور امین درخشان در رأس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با هدف ایجاد شور و نشاط فرهنگی، جشنواره‌های مردمی فرهنگ و هنر به شهرستان‌های مختلف انتقال داده شد و با تمرکززدایی از چنین برنامه‌هایی، فرهنگ و هنر به دل نقاط کمتر دیده شده‌ی استان رفت.

در دومین جشنواره فرهنگی و هنری شهرستان مارگون همچون سال گذشته، شاهد شور و نشاط و استقبال گسترده مردمی بودیم.

محسن مصلحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مارگون، ضمن خوش امدگویی به افراد حاضر درجشنواره بیان کرد:ماهرچه داریم ار عشایر داریم و این عشایرهستند که ذخایرانقلابند.

وی گفت:با برنامه های فرهنگی وهنری شاد امروز به دل طبیعت زدیم و در کتار عشایرلحظات شاد را دنبال خواهیم کرد.

مصلحی درپایان به مشکلات عشایراشاره کرد وگفت: این مردم از  زیرساخت‌های اولیه محروم هستند ان شالله با همکاری مسئولین این مشکلات رفع شوند.

 حجت الاسلام رحم‌الله خواجه‌پور امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تشکر از حضور گسترده در این جشنواره گفت:نباید رنگ دینی ما عوض شود و مومن کسی است که رنگ به رنگ نشود،و نباید با فرافکنی و بی‌حجابی، رنگ دینی ما عوض شود.

وی با تأکید بر روحیه عشایری گفت: مردم در مقابل فتنه‌ها ایستاده‌اند؛ ما همه عشایرزاده هستیم و سنت و سبک زندگی اسلامی را تاکنون احیا کردیم.

خواجه‌پور عنوان کرد: وجود ایمان، همدلی، اتحاد و روحیه انقلابی بود که امام فرمود عشایر ذخیره انقلاب هستند.

وی تأکید کرد: والله یک زن و دختر در عشایر وجود ندارد که بی‌حجاب باشد.

امام جمعه مارگون ادامه داد: این روحیه را همه باید به عنوان یک اسوه و الگو از عشایر یاد بگیرند و در خود تقویت کنند.

خواجه‌پور عنوان کرد: عضایر این منطقه مشکلات زیادی دارند و مسئولان  باید به صورت حضوری در بین این مردم قرار گیرند اما بی‌لطفی و کم‌لطفی زیادی نسبت به عشایر شده است و امیدوارم این جشنواره ما را به خود بیاورد.

امام جمعه شهرستان مارگون از مدیر کل فرهنگ وارشاداسلامی ومجموعه همکاران  بابت اجرای  برنامه های فرهنگی وهنری شاد در بین مردم  بسیار تقدیر وتشکر کرد .

 امین درخشان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تقدیر از حضور مردم و مسئولین استانی و شهرستانی اظهار داشت: مردم، قدرت اصلی فرهنگ هستند و اگر قرار است ما حرفی برای گفتن داشته باشیم، وابسته به ظهور و بروز مردمی است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی مورد توجه ما، تقویت بعد مردمی فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

درخشان عنوان کرد: ما بر این باور بودیم برنامه‌های فرهنگی و هنری نباید محصور به چهاردیواری‌ها باشد و باید به دل مردم بیاید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد گفت: مردم، معنای فرهنگ هستند و فرهنگ بدون مردم مرده است و در همین جهت برنامه‌های فرهنگی و هنری مردمی را در اولویت قرار دادیم.

 سید جواد هاشمی مهر معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: افتخار می‌کنم که ایلیاتی و عشایرزاده هستم همچنین افتخار می‌کنم که بخشی از اصالتم را به اصالت ایل بزرگ تامرادی وابسته هستم که به عنوان غیورمردانی دلیر در خطه دلاورخیز مارگون سکنی دارند.

هاشمی گفت: از همه عزیزانی که امروز به افتخار این میزبانی حضور پیدا کرده و تلاش کردند شور و نشاط اجتماعی برپا کنند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان این‌که به واسطه نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات بسیار زیادی در مناطق مختلف استان انجام شده است، گفت: سال‌های سال در این منطقه تردد داشتم؛ هیچ امکاناتی در این منطقه وجود نداشت و این امکانات به واسطه تلاش مدیرانی است که همگی مدیر نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند.

معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این تلاش‌ها حق مردم است و این مردم همیشه در حماسه‌ها حضور داشته‌اند و در طول سال‌های گذشته اعلام وفاداری به نظام کرده‌اند.

هاشمی مهر عنوان کرد: حق این عشایر بیشتر از این است؛ چرا که این مردم همه سختی‌ها را تحمل کرده و بر عهدی که با امام و شهدای خود بسته‌اند وفادار هستند.

وی تأکید کرد: وظیفه داریم شبانه‌روزی کار کنیم تا شاهد گلایه مردم عزیز نباشینم.

وی با بیان این‌که مدیران جهادی به صورت شبانه روزی کار می‌کنند، گفت: با عنایتی که دولت سیزدهم به مناطق محروم دارد، امیدواریم مشکلات این منطقه رفع شود.

 مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون ضمن تقدیر و تشکراز مدیرکل کل فرهنگ و ارشاداسلامی و مجموعه همکاران بایت اجرای برنامهای های شاد ومفرح برای مردم گفت: بر شرف، شعور، معرفت و نجابت و درود بر فرهنگ و ادب این دیار احسنت می‌فرستم و از حضور پررنگتان تقدیروتشکر میکنم .

روشنفکر عنوان کرد: وقتی آدم وارد این مجلس و محفل می‌شود آثاری را که شما مشاهده می‌کنید ما به یاد مارگون واقعی می‌افتیم.

وی عنوان کرد: مارگون در گذشته حکایت از تفنگ، اسب، زین، سیاه چادر و کلاه نمدی و بزم و رزم دارد و همچنین دهل و ساز و نقاره حکایت از مارگون و مردان دیار ما در گذشته دارد و قصه آنها را در گذشته معرفی می‌کند.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون عنوان کرد: فلسفه این جشنواره معرفی فرهنگ، آداب و رسوم و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ما در گذشته و شرایط امروز است.

وی افزود: هدف از این برنامه، در یک کلام معرفی فرهنگ زیبای ماست و من به‌عنوان خادم مردم از همه کسانی که سهم و نقش داشتندخصوصا مدیرکل فهیم فرهنگ و.ارشاداسلامی استان ومجموعه همکارانشان ، سپاسگزارم.

روشنفکر درادامه بیان داشت: ما باید فرهنگ و خرده‌های فرهنگی که از گذشته به ما ارث رسیده است را نگهبانی و حراست کنیم و نگذاریم فرهنگ فراموش شود.

 کورش رضوانی‌فر خواننده سرشناس قطعه نازنین ایل را اجرا کرد و گفت: قومی که اصالت ندارد خواهد مرد و هویت ما همین سیاه چادر است.

 وی در پایان از مسئولین خواست تلاش کنند تا مجموعه فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

خبرنگار:داودطلوعی مطلق

               

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.