داود طلوعی مطلق

روایتی از قرارگاه فرهنگی و انقلابی در کهگیلویه/خدمات ،خادم مردم شهرستان کهگیلویه یکساله شد

قرارگاه فرهنگی و انقلابی نماز جمعه شهرستان کهگیلویه میدان جهاد و خدمت است.
کد خبر : 6573
تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردین 1400 - 9:33

به گزارش پایگاه خبری عصرآشنا به نقل از خبرگزاری فارس از کهگیلویه، نماز جمعه موجب می‌شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم‏‎ ‎‏گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می‌کرد می‌گفتند‏‎ ‎‏رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده‏‎ ‎‏است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد‏‎ ‎‏نماز معمولی اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت. ولی واقعیت‏‎ ‎‏این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه ـ علیهم السلام ـ هستیم که همۀ امور دست آنها‏‎ ‎‏بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند. ‏«صحیفیه امام ج۱۷ ص۴۵۲»

تاریخچه شکل گیری نماز جمعه

نماز جمعه آیین وحدت بخش، آگاهی آفرین و دشمن شکن و منبع جوشش قدرت اسلام است که احیای آن به برکت انقلاب اسلامی در سال ۵۸ رقم خورد و اکنون با گذشت چهار دهه این نماز حاکمیتی با اقتدار و عزت در ۹۰ نقطه از کشور برپا می‌شود.

این پایگاه معنوی تریبون مهم برای تبیین گفتمان انقلاب، مطالبه‌گری، تحولات سیاسی روز و ارائه دستاوردهای نظام است که همزمان با آغاز گام دوم انقلاب از سوی رهبر انقلاب در سال ۹۷ این عطیه الهی نیز در چله دوم انقلاب قرار گرفت.

۲۷ فروردین سال ۱۳۹۹ بود که طی حکمی حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر به سمت امام جمعه شهرستان کهگیلویه منصوب شد.

به همین مناسبت در یکمین سال حضور این امام جمعه به معرفی بیشتر او می‌پردازیم.

سوابق و تجربیات کاری

وحدانی‌فر سال ۷۷ با ورود به حوزه علمیه باقرالعلوم رامهرمز پا به دنیای طلبگی گذاشت. تحصیلات حوزوی را تا سطح خارج ادامه داد اما به آن بسنده نکرد و کارشناسی ارشد در رشته فقه مبانی و حقوق اسلامی دانشگاه را نیز به کارنامه علمی خود در تحصیلات کلاسیک اضافه کرد.

مدرس حوزه علمیه و دانشگاه، دبیر کارگروه نقد وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی قم، دبیر انجمن گفت وگوی اسلام و مسیحیت، رییس مجمع طلاب و نمایندگان شهرک مهدیه حوزه علمیه قم و مبلغ ادیان ومذاهب در استان‌های گوناگون از تجارب کاری این طلبه جوان تا قبل از کسوت امام جمعه‌ای است.

سال ۱۳۹۱ با اعتماد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به عنوان امام جمعه بخش کبکیان منصوب شد و طی هشت سال در این منصب به فعالیت پرداخت. ورود او به شهرستان کهگیلویه با حاکم شدن شرایط کرونا همزمان شد با این حال سیطره این ویروس نتوانست در عزم و اراده حجت‌الاسلام وحدانی‌فر سنگربان قرارگاه فرهنگی در شهرستان خللی وارد کند.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر در چنین شرایطی از فضای مجازی غافل نشد فضای تبلیغی را در دست گرفت، جوانان را پای کار آورد و از همان ابتدا با تشکیل شورای رسانه و فضای مجازی در نهاد امامت جمعه کارهای خود را در بستر این فناوری پیش برد.

پای درد دل مردم در روستاهای دورافتاده

الگوی خدمت جهادی و روحانی خستگی ناپذیری نام گرفته و در طول هفته با مردم و جوانان همراه است پای در دل آنها می نشیند بازدید و سرکشی ها با رعایت پروتکل ها ادامه دارد و خواسته های مردم را پیگیری می‌کند.

مطالبه‌گری از دیگر ویژگی‌های بارز امام جمعه جوان و انقلابی کهگیلویه است و انتشار اخبار او در فضای مجازی با هشتگ‌های امام جمعه مردمی، امام جمعه در تراز انقلاب، پای کار جهادی و مطالبه گر همراه است.

اشرافیت حجت‌الاسلام وحدانی‌فر به همه حوزه‌ها گا‌ها دیگران را به تحیر وامی‌دارد. او با شناخت کلی و تخصصی نسبت به هر حوزه برای رفع موانع و مشکلات آن توصیه و پیشنهاد‌هایی دارد.

سرکشی از خانواده ها و تکریم والدین شهداء

حمایت همه جانبه از ورزش

حمایت از حوزه ورزش به ویژه فرازبام خائیز تحسین مدیرعامل باشگاه هندبال را در پی داشت؛ پارسایی در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود که مشکل زیرساخت‌های پخش مستقیم ورزش از دهدشت طی سال‌ها با وجود وعده‌های مسئولان برطرف نشده بود، اما با ورود امام جمعه و رایزنی‌هایی که داشت آرزوی دیرینه جامعه ورزش هندبال رنگ عملی به خود گرفت.

حضور در جمع ورزشکاران هندبال فرازبام 

این طلبه کارآمد با بررسی دقیق و کارشناسی پروژه‌های عمرانی از مسئولان ذی‌ربط گزارش کار می‌خواهد و ضرب ا‌لعجل خلع ید پیمانکاران غیر فعال و تعیین تکلیف پروژه‌های راکد از جمله در حوزه راه‌ها را خواستار شد.

در این برهه از زمان و اوج مشکلات معیشتی و فشار دشمنی‌های داخلی و خارجی مواضع دشمن شکن و روشنگری و بصیرت‌افزایی از دیگر ویژگی‌های بارز حجت‌الاسلام وحدانی‌فر بوده که به خوبی جامه عمل پوشانده است.

در شرایطی که ویروس نوظهور و منحوس کرونا بر مجالس حسینی سایه افکنده و برپایی مراسم عزاداری را در فضای بسته محدود کرده بود امام جمعه دهدشت با راه اندازی طرح جدید «هر کوچه یک حسینیه» فضای شهر و روستا‌ها را معطر به محفل معنوی روضه الحسین کرد.

منبرهای روستایی 

این طرح ابتکاری با استقبال مردم مواجه شد و روزی نبود که کوچه‌ها از مراسم خالی باشد و برخی هیأت‌ها را نیز ترغیب به اجرای این کار کرده است.

اقدامات جهادی، نحوه عمل و رفتار امام جمعه دهدشت اگرچه بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی وظیفه چنین قشری محسوب می‌شود، اما در شرایطی که هنوز هم مسؤولان بسیاری در کشور فاقد چنین روحیه خدمت هستند می‌تواند محرکی باشد برای نشان دادن امام جمعه تراز انقلاب که سوای خطبه‌خوانی و سخنرانی، پند و موعظه و روضه‌خوانی در کنار مردم و میان مردم زندگی می‌کند و با درد‌های آن‌ها آشنایی دارد.

فرهنگ سازی زدن ماسک برای مراقبت از کرونا

نشست صمیمی با جوانان، ترغیب به خدمت، کادرسازی و تربیت نیروی انقلابی، تقویت فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی از دیگر ویژگی‌های این امام جمعه است. با مسؤولان تواضع و تعامل خیرخواهانه دارد، زبان او برای بازگو نمودن خدمات نظام و حقایق گویا است.

نشست صمیمی با جوانان

امام جمعه تنها خطبه‌خوان نیست

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه نهاد امامت جمعه را به نوعی مرکز مدیریت راهبردی فرهنگی و قرارگاه تبدیل کرده است.در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا پیشتاز است و همدلی و کمک مؤمنانه به منظور رسیدگی به مشکلات کسانی که در اثر شیوع کرونا آسیب دیدند را فراموش نکرده است.

معتقد است تریبون نماز جمعه به خطبه‌خوانی در روز جمعه منحصر نیست در طول هفته ندای وحدت و روشنگری و بصیرت‌افزایی است.

پیگیری مشکل مردم در روستاها

فعال مجازی است و با وجود مشغله کاری از رصد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ و روشنگری غافل نیست. برای پاسخگویی به مخاطب وقت در نظر می‌گیرد و از روحانوین می‌خواهد ظرفیت فضای مجازی را برای تبلیغ در کرونا از دست ندهند.

وحدانی‌فر با اشاره به تهدیدهای فضای مجازی می‌گوید «با سواد رسانه‌ای می‌توان از فرصت‌های چاقوی دو لبه فضای مجازی استفاده بهینه کرد.اگر زیرساخت‌های لازم برای سرورهای پیام‌رسان‌های داخلی تأمین می‌شد بخشی از مشکلات موجود در فضای مجازی  تهدیدها کاهش می‌یافت.»

این امام جمعه که در کنار فعالیت روزانه کوهپیمایی و دورهمی صمیمانه با جوانان در شرایط مطلوب کرونایی را در برنامه دارد در عین حال از مطالعه فاصله نمی‌گیرد تا سواد کافی و شناخت لازم در هر حوزه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر هنر ارتباط با جوانان را مهم خواند و در تعریف کار آخوندی گفت: رسالت روحانیت در معالجه روح و جان انسان‌ها «طبیب دوار بطلبه» باشد.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه لذت خدمت خالصانه به مردم را وصف‌ناپذیر خواند و افزود: برنامه یک ساله جدی برای نهاد امامت جمعه تدوین شده با استعانت از خدای متعال در راستای تحقق شعار سال و اجرای برنامه‌ها گام برمی‌داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.