شهرستان بهمئی ؛ همایش سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور با حضور بزرگان و متنفذین + تصاویر

مسلم مختاری

همایش سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور با حضور بزرگان و متنفذین بهمئی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

شهرستان بهمئی ؛ همایش سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور با حضور بزرگان و متنفذین + تصاویر همایش سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور با حضور بزرگان و متنفذین بهمئی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد. به گزارش  پایگاه خبری عصر آشنا؛ امام جمعه شهر لیکک درهمایش

کد خبر : 57048
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مرداد 1402 - 13:40

شهرستان بهمئی ؛ همایش سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور با حضور بزرگان و متنفذین + تصاویر

همایش سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور با حضور بزرگان و متنفذین بهمئی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش  پایگاه خبری عصر آشنا؛ امام جمعه شهر لیکک درهمایش سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور که با حضور بزرگان ، ریش سفیدان و متنفذین  بهمئی در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، با گرامیداشت پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آیت‌الله طالقانی این نماز جمعه را در بحبوحه درگیری‌های گروهک‌ها به فرمان امام‌خمینی (ره) برای ایجاد انسجام در بین مردم مسلمان ایران اقامه کرد.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی با بیان اینکه، به فاصله اندکی پس از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، به حکم حضرت امام(ره)، اولین نماز جمعه در ۵مرداد۱۳۵۸ با شرکت بیش از یک میلیون نفر از مردم مسلمان روزه دار تهران در گرمای شدید تابستان به امامت مرحوم آیت اللّه طالقانی در دانشگاه تهران با شکوه و جلوه خاصی برگزار گردید افزود: رهبر معظم انقلاب در مورد نقش مهم نماز جمعه چنین فرمودند ؛ نماز جمعه ، همان طور که نامش هم نشان می دهد، نمازی است که ذکر خدا را با اجتماع مسلمانان توأم تأمین می کند. این نماز با آن ذکر و یادی که تنها و در خلوت انجام بگیرد متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ، در این نماز تن ها و دل های مردم در کنار یکدیگر قرار می گیرد گفت: نماز جمعه نماز وحدت آفرین است گفت: در صدر اسلام نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی علیه السلام پس از خطبه های نماز جمعه، مردم را در مساجد بسیج می نمودند و به جبهه های جهاد می فرستادند.

امام جمعه شهر لیکک ادامه داد: نماز جمعه هر شهر می تواند با بسیج مردم، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن جا را به شیوه ای شایسته برطرف سازد، تا کشور از همه نظر توانمند و شکوفا گردد.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی با اشاره به تاکیدات قرآنی برای برگزاری آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه گفت: ائمه جمعه در تمام  صحنه ها و برهه های حساس بعد از انقلاب اسلامی همواره نقش تعیین کننده خود را در دفاع از انقلاب اسلامی ایفا کرده اند و امروز نیز این پایگاه مهم سیاسی و دینی در تمام شهرستان های کشور برگزار می شود.

وی با تقدیر از عوامل برگزاری نماز جمعه شهر لیکک گفت: برگزاریِ باشکوه نماز جمعه در طول تاریخ اسلام، همواره از مهم‌ترین نماد‌های همبستگی مسلمانان شناخته شده است.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان ، با اشاره به عبارت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه همانا امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است» گفت: مطابق با این بیان امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات معرفی شده است و چراغ یعنی وسیله ای که نور می دهد و راه را به انسان نشان می دهد حالا چون عمق فاجعه زیاد است اشک هم جاری می شود.

وی افزود: امام حسین(ع) کشتی نجات است و سوار شدن به این کشتی نه تنها در مباحث سیاسی بلکه باید در زمینه های مختلف زندگی باشد به طوریکه هر وقت انسان دید در زمینه های مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی در حال غرق شدن است سوار این کشتی شود.

آیت الله نعیم آبادی تاکید کرد: در جریان الگو گیری از امام حسین(ع) باید «با حسین» و « یا حسین» در کنار هم باشد تا معنای الگوگیری کامل شود و «با حسین(ع)» بودن باید مقدم بر« یا حسین(ع)» گفتن باشد.

امام جمعه پیشین بندرعباس یادآور شد: امام حسین (ع) را از چراغ بودن خارج نسازیم و با حفظ روشنی چراغ، برای امام حسین (ع) گریه کنیم، نه اینکه به قیمت تاریک و خاموش شدن چراغ، گریه کنیم و باید توجه کینم که اشک همه جا کارساز نیست. همان طور که زیارت و حضور در برابر معصوم (ع) باید با معرفت باشد، در اشک هم باید عارف به حق امام و معصوم باشیم.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان ، پنجم مرداد سالروز اولین اقامه نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی در کشورمان ، عاملی مهم و از ذخایر معنوی نظام ، سبب تقویت تفاهم اجتماعی است گفت: نماز جمعه ، عاملی برای تقویت تفاهم اجتماعی ، فریضه ای عبادی سیاسی و از ذخایر معنوی مهم نظام جمهوری اسلامی است.

آیت الله غلام علی نعیم آبادی با بیان اینکه ، بر بهره گیری مدیران و مسئولان نظام اسلامی از سنگر نماز جمعه برای حل مسائل و مشکلات جامعه و تلاش جهادی برای خدمت رسانی به مردم تاکید کرد و گفت: در کلام الهی از کلمه بشتابید برای حضور در نماز جمعه استفاده شد و مسلمانان را از خرید و فروش در زمان این فریضه عبادی و سیاسی منع کرده است که نشان از اهمیت و جایگاه نماز جمعه در دین مبین اسلام است.

وی نماز جمعه را میراث مهم و ماندگار امام خمینی ره در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: مدیران و مسئولان نظام اسلامی باید بر حضور مستمر و مداوم در این فریضه عبادی و سیاسی اهمیت دهند و از این فرصت برای حل مسائل و مشکلات مردم استقاده کنند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان  گفت : عزت و سربلندی مسلمانان در گرو مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی است و باید همه بر این نکته مهم تاکید داشته باشیم.

نماز جمعه ، نمازی دو رکعتی با دو خطبه پیش از آن، که به جای نماز ظهر در روز جمعه به جماعت اقامه می‌شود و در صورت وجود شرایطی، شرکت کردن در آن برای مسلمانان واجب است. این نماز، پس از نماز‌های پنج‌گانه، مهم‌ترین نماز به شمار می‌رود.

پنجم مرداد سالروز اولین اقامه نماز جمعه کشور پس از انقلاب به امامت آیت الله طالقانی است.

مسلم مختاری خبرنگار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.