۰ نظر
۱۸۹ بازدید

روایت خبرنگار صداوسیما از تهدیدی به نام گوشت های غیر بهداشتی در مغازه های بین راهی شهرستان بهمئی

هشدار جدی به مردم شهرستان بهمئی با ذبح غیربهداشتی دام و توزیع گوشت های بین راهی /سلامت خود ، جامعه ، همشهریان و فرزندانتان را به مخاطره نیاَندازید

با خرید گوشت های تازه بین راهی ، علاوه بر تهدید سلامت شهروندان ، خطر ابتلا به انواع بیماری از جمله تب کریمه کنگو و زیان به سلامت همشهریان در کمین است
کد خبر : 22688
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 - 22:05

 

به گزارش پایگاه خبری عصر آشنا؛ماجرای مغازه های غیر بهداشتی بین راهی فروش گوشت ، کمبودها و نواقص توزیع گوشت در شهرستان بهمئی همچنان ادامه دارد، کشتارگاهی که با چالش‌ها و مشکلات فراوان، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد ورود مسئولان شهرستان در گذشته ، نتوانسته مشکل را برطرف کند.
با این حال ، و پس از سال‌ها گلایه و بررسی، وضعیت خرید گوشت دام های سبک و سنگین از مغاره های بین راهی در بهمئی ، هنوز تغییری نکرده ، هر روز رو به رشد است و همچنان نواقصی اساسی همچون نداشتن در ورودی، نداشتن دیوارکشی که باعث رفت و آمد احشام وحشی و جابجایی آلودگی می‌شود، نبود سرویس بهداشتی، نامناسب بودن بدنه و کف کشتارگاه ، نبود اتاق پیش سرد برای جلوگیری از انتقال بیماری، نبود خط کشتار برای دام سنگین و نداشتن ریل جابجایی دام سبک در این مجموعه وجود دارد ، موضوعی که مردم ما برای تامین سلامت خود ، تاکنون به این موارد توجهی نداشته اند.

اما از گذشته ، مدتهاست که شاهد بی‌تفاوتی عمیق از سوی متولیان هستیم که وضعیت بهداشتی مغازه های بین راهیِ فروش محصولات را به لحاظ استاندارهای مدنظر در شرایط نامطلوب قرار داده است.
حمایت از کشتارگاه قانونی شهر لیکک ، توجه جدی به مغازه داران و عاملان توزیع گوشت در بهمئی ، جمع آوری فروشندگان غیرقانونی و غیر بهداشتی بین راهی خواسته ی کارشناسان و متولیان بهداشت ، دامپزشکی ، تعزیرات و دیگر نهادهاست.

نداشتن استانداراد های لازم ، وضعیت زیست‌محیطی مغازه های بین راهی و دست فروش ها ، مشکلات شدید در سیستم تصفیه و پساب ، مشکلات زیست‌محیطی ، خطر انتقال بیماری هاری از سگ های ولگرد و سایر حیوانات وحشی به انسان هم از دیگر مشکلاتِ پیش رو از مغازه های بین راهی است.
اما مردم به دقت به موارد رعایت شده توسط کشتارگاه در شهرستان بهمئی توجه کنند ، کاری که مغازه های بین راهی اصلا انجام نمی دهند و تهدیدی برای سلامت و بهداشت مردم می شوند.

در کشتارگاه بهمئی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از طریق گوشت، لاشه های بدست آمده در این کشتارگاه به مدت ۲۴ ساعت در دمای منفی ۴ درجه سانتیگراد در سردخانه کشتارگاه نگهداری و پس از ۲۴ ساعت توسط خودروی مجهز به یخچال به بازار عرضه گوشت حمل می شود.

در راستای نظارت بر تولید گوشت قرمز سالم و بهداشتی به صورت روزانه از کشتارِ دام های سبک و سنگین توسط کارشناسان بازدید انجام می شود.

طرح تجمیع مغازه های بین راهی و سنتی به سمت کشتارگاه های قانونی می تواند بیشترین کمک را به این طرح کند و فراورده های گوشتی سالم و بهداشتی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

کشتارگاه دام شهرستان بهمئی با ظرفیت کشتار روزانه ۱۰۰ راس دام کوچک و بزرگ، برای تامین گوشت مورد نیاز در هر شیفت کاری برای شهرستان بهمئی و مناطق همجوار طراحی و احداث شده است و جایگاهی است که می توان هر شبانه روز بر آن نظارت کرد.

بیماریِ تب کریمه کنگو در دام قابل شناسایی نیست و تضمین سلامت گوشت از اهمیت بالایی برخوردار هست ، اما مردم ما با خرید از مغازه های بین راهی سلامت خود ، جامعه ، همشهریان و فرزندانشان را به مخاطره می اندازند.

تنها راه اطمینان از سلامت گوشت، پیش سردگذاری لاشه هاست و همه کشتارگاه‌ها باید بعد از ذبح دام، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس به بازار عرضه کنند.

حالا با این توصیفات و شرح حال ، مردم شهرستان بهمئی باید بین سلامتی خود و عزیزانشان و مغازه هایِ غیر بهداشتی بین راهیِ توزیع گوشت یکی را انتخاب کنند.
فرماندار بهمئی با اشاره به اینکه ، با خرید گوشت های تازه کشتار شده در بین راه ها و یا تماس با دام ، خطر ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، تهدید سلامت عمومی و نداشتن ضمانت بهداشتی در کمین خریداران است گفت: متاسفانه بیشتر شهروندان از مراکز قانونی ، بهداشتی ، کشتارگاه و مغازه های پروانه دار خرید نمی کنند و گوشت مورد نیاز خود را از مکان های غیرقانونی و غیر بهداشتی بین راهی تامین می کنند که سلامت خود و عموم مردم را به مخاطره می اندازند.
علی محمدی با اشاره به اینکه ، توجه جدی به سلامت عمومی یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه است و کشتارگاه دام شهر لیکک به عنوان یکی از زیرساخت‌های تأمین سلامت همواره مورد توجه عامه مردم و خانواده‌ ها می باشد گفت : برای سلامتی مردم ، به‌صورت مکرر وضعیت کشتارگاه دام در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی توسط مرکز بهداشت و درمان ، دامپزشکی ، اداره تعزیرات و اصناف مورد بازرسی قرار می گیرد و نسبت به موضوع بهداشتی آن دستورات لازم ارائه می شود تا تهدیدی علیه بهداشت عمومی نباشد.
وی با بیان اینکه ، به دلیل کشتارهای متعدد ، بی رویه و غیر بهداشتی بین راهی در مسیرهای ورودی و خروجی شهرستان بهمئی ، متاسفانه از کشتارگاه ، مغازه های فروش و توزیع گوشت در بهمئی که به صورت قانونی و بهداشتی فعالیت می کنند خرید نمی شود گفت: این عدم حمایت مردم باعث شکل گیری مغازه های غیرقانونی بین راهیِ فروش گوشت به هموطنان بهمئی شده است که این موضوع علاوه بر ایجاد خسارات و زیان های مالی برای کشتارگاه های قانونی و عوامل توزیع و مغازه های رسمی ، باعث تهدید سلامت عمومی شده است.
فرماندار بهمئی ، با اشاره به اینکه ، ماهانه حدود هزار راس دام سنگین و سبک در کشتارگاه بهمئی به صورت بهداشتی و با رعایت دستورالعمل ها و نکات بهداشتی و زیر نظر دستگاه های مربوطه ذبح و روانه بازار می شود ، از شهروندان خواست از کشتار غیر مجاز دام خودداری و گوشت و فرآورده خامِ دامی خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی که دارای پروانه بهداشتی هستند، تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف ، موارد را با سامانه ۱۵۱۲ به شبکه دامپزشکی گزارش کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی هم با هشدار جدی و با اشاره به اینکه ، مردم شهرستان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و گزش کنه از تماس با دام و خرید گوشت های تازه کشتار شده در معابر و بین راه ها باید به صورت جدی خودداری کنند گفت : انتظار می رود تمامی هم میهنان با خودداری از خریدهای غیر بهداشتیِ بین راهی ، با رعایت سایر نکات بهداشتی به سلامت هموطنانمان کمک کنند.

مسلم مختاری خبرنگار و نماینده صداوسیما

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.